Wat een leukerd, welk ras is het?
Wat ik merk met uitlaten is dat mensen met een flexiriem vaak minder controle over hun hond kunnen uitoefenen in het geval een vervelende situatie en de hond niet luistert. Je kan zo’n riempje aan een dun draadje toch wat minder lekker terugtrekken als het nodig is. Of het echt kwaad kan zal ik niet zeggen maar ik vind het als hondeneigenaar wel irritant hoe de meeste flexi eigenaren ermee omgaan: die riem maar continu op lang en geen controle over hun eigen hond waardoor ze steeds op je af komen.
Zelf heb ik een riem van 3,5 en een riem van 10 meter. Die laatste gebruik ik voor de lange snuffel wandelingen maar ook met die van 3,5 heeft hij echt wel ruimte al om lekker bij een boom te snuffelen zonder dat ik zelf altijd meteen het gras op moet.
Wij lopen altijd met een lijn van 3 meter. Dan heeft hij meer vrijheid.
Bij een flexi wordt er altijd wat aan de halsband of het tuigje getrokken door de spanning van de flexi. Sommige honden kunnen daar prima mee omgaan, sommige niet. Die van ons heeft dan constant het gevoel dat er iets spannends ergens is. En geldt denk ik vaker voor onzekere honden of honden die een wat uitgebreidere gebruiksaanwijzing hebben. Ik denk door die constante spanning dat je ook wat minder contact met je hond hebt en ook wat minder controle.
Ik heb een flexilijn en verschillende vaste lijnen. Allemaal net niet de lengte die ik zocht als ze wil snuffelen en toen een verstelbare vaste lijn gekocht. Dat werkt voor mij top, eerst stuk wil ik haar dicht in de buurt en zodra ze kan snuffelen geef ik haar lengte.
mijn partner vind de flexi wel fijn, het is gewoon maar net wat werkt voor jou en je hond
Ja tuurlijk, mijn lijn is van rossi.dog en dan is het de multifuntionele lijn. De kleuren/afwerking kun je zelf kiezen evenals de lengtes. Als je een andere lengte wil dan kun je het beste even vooraf contact hebben via insta.
Side note, de webshop wordt gerund door een dame die zelf ook honden heeft en het meer als side business erbij doet. Alles maakt ze namelijk pas als het besteld is.
Ik gebruik een flexi lijn en vind dit erg prettig. Mijn hond trekt niet, dus dat scheelt wellicht. Langs een drukke weg en op de stoep e.d. houd ik hem gewoon kort en op andere plekken lang, als dat gewoon kan (bij een grasveld of in een park bijv.) Ik vind zelf een vaste lijn helemaal niet fijn, ik heb er wel eentje maar gebruik die nooit.
Ik heb een herder x husky die er een beetje spannend uitziet (kindjes noemen haar een wolf) maar super lief en onderdanig is. Nu zijn er serieus mensen die ons aan zien komen en dan hun kleine hondje gaan optillen… Wil er altijd zo graag wat van zeggen (want volgens mij is dit bij een hond die wél echt dominant etc. is geen slimme zet). Wat zouden jullie doen?
Nog een vraag: iemand tips voor een leuke snuffelmat, of DIY tips wat dit betreft?
Niets, leven en laten leven. Misschien hebben die hondjes wel nare ervaringen met jouw type hond. Beter dan uitvallen toch?
Ja helemaal eens. Heel raar om er wat van te zeggen want jij weet toch niet waarom ze hun hond optillen? @suzyQ. Ik til mijn hond wel eens op als hij iets heel eng vindt juist zodat hij zelf niet uitvalt. Laat die mensen lekker hun hondje optillen. Jij hebt daar zelf toch ook geen last van?
Waar mogelijk de straat oversteken denk ik zelfs. Dan hoeven ze de hond niet op te tillen en hoef jij je er niet druk om te maken. Opgelost
Ik wil er niet op een stomme manier wat van zeggen, maar meer waarschuwen dat dit niet per se een goede oplossing is, zeker niet wanneer je wél een dominante hond tegemoet loopt.
Ik houd mijn hond bij het passeren van deze mensen (of kleine hondjes in het algemeen) sowieso rechts van mij, dus hondjes passeren elkaar dan niet dicht bij elkaar.
Jij kent hun situatie niet dus kunt niet weten of het de goede manier is.
Misschien vind je het vooral vervelend omdat het voelt alsof de mensen je hond gevaarlijk vinden? Wat ik op zich snap hoor, het is natuurlijk veel leuker als anderen ook zien hoe lief en leuk ie is.
Dit kan voor veel honden juist al te dichtbij zijn. En verder weer eens met @Bertha, jij weet niet wat de goede manier is. En het klinkt eigenlijk alsof je er wat ouderwetse denkbeelden op na houdt met je “dominante” hond theorie.
Soms kan je door je hond op te tillen juist een gevaarlijke situatie voorkomen voor alle partijen
Geen misplaatste zorgen om die honden hoor. Wordt pas een issue als de hond de andere hond al heeft ontmoet en ze op dat moment met elkaar bezig zijn. De eigenaar van mijn dagopvang heeft ook de regel “niet tillen bij ophalen” om die reden. Je hond is dan ineens “groter” dan de rest en daar kunnen dominante honden onverwacht op reageren.
Passeren op straat is geen probleem op die manier.
Zoveel informatie over dominantie is echt achterhaald. Ik kan me wel voorstellen dat onzekere honden (die nog wel eens aangezien kunnen worden voor dominant omdat ze pittig doen (agressie inzetten) door onzekerheid) het nogal onrustig en niet fijn vinden als andere honden worden opgepakt. Dat is natuurlijk veel onrust in de groep, en onduidelijkheid voor de honden.
Het is wel bewezen dat kleine hondjes zich vaak dominant gedragen doordat ze meer worden opgepakt, op schoot gezet worden etc. Dit laat ze denken dat ze meer kunnen, vaak ook tegenover de baasjes, niet eens zozeer tegenover andere honden.
Dit leid er vaak ook toe dat kleine hondjes slechter luisteren en meer blaffen
Nee, dat is gewoon echt niet zo.
Dit is slechte opvoeding en geen dominantie. Deze honden is gewoon niet aangeleerd hoe ze zich wél moeten gedragen.
Honden gedragen zich naar hun leermomenten, zowel positief als negatief en in hun roedel en daarbuiten. Dat heeft niets met dat achterhaalde concept van dominantie te maken. Overigens kan blaffen, uitvallen en al die andere hier genoemde gedragingen die dominant genoemd worden voortkomen uit van alles. Angst, stress, onzeker, aangeleerd gedrag. Niet omdat de hond zo nodig “de baas” wil zijn.
Oke op straat werkt het blijkbaar anders, dat wist ik niet. Op de opvang zijn ze wel de hele dag met elkaar in een roedeltje, dus snap de regel daar wel.
Als ik mijn hond op til doe ik dat omdat mijn hond heel reactief is en er geen mogelijkheid is om met veel ruimte de hond te ontwijken. Het is dan soms gewoon kiezen voor wat het best voor mijn hond is. Het zou heel vervelend zijn als de baas van de andere hond zich zou bemoeien met mijn hond. Hou je lekker bezig met je eigen hond.