Hondentopic (Deel 1)

Waarom zou je je teefje niet willen steriliseren?

De honden die ik ken van dit ras die gesteriliseerd zijn hebben daar best wel last van gehad, als in ze zijn dik geworden en hun vacht is helemaal veranderd waardoor het met trimmen amper nog bij te houden is. Op internet lees ik ook overal waar ik info zoek over dit ras dat het om bovenstaande redenen dus echt afgeraden wordt en wil daarom niet echt genoodzaakt zijn een teefje te laten steriliseren… positieve ervaringen hoor ik graag! Maar ben er om die redenen eigenlijk beetje huiverig voor.

Nou qua kiezen is het niet zo handig en zit ik echt in dubio, nestje 1 ligt in Groningen en komen zelf uit het zuiden en daar is dus 1 zwart teefje uit een nestje van een bruine en zwarte vader en moeder. In Brabant ligt een nestje met nog 1 zwart reutje, maar de moeder hond is rood en rode cockers kunnen een stuk feller/pittiger zijn en dat gen zit dus wel in die zwarte reu.

Dus het is niet dat we naar 1 nestje gaan kijken en dan kunnen kijken welke pup het beste voelt, en die ene reu voelt weer niet helemaal relaxed vanwege dat er dat rode gen in het nestje zit.

Ah dit had ik serieus even nodig! Ik ben me dus al ongeveer 2 jaar aan het inlezen over dit ras en alle voordelen en nadelen aan het afwegen waardoor ik gewoon te erg de juiste keuze wil maken ofzo?? Denk idd ook dat veel mensen niet eens weten van dat gen of er bij stil staan, ik van gewoon even bellen en we gaan kijken en als het goed voelt dan is het gewoon goed :slight_smile: dankjewel voor dit inzicht haha.

Leuk dat je een cocker gaat nemen! Ik heb er zelf ook 1 :smile:. Volgens mij zijn alle 1-kleurige cockers in het algemeen pittiger dan de bonte cockers. Die van mij is ook wel aardig pittig geweest; erg snel overprikkelt en bezitterig/jaloers. Met heel veel liefde dit laatste er aardig uit kunnen krijgen (toen hij 10 weken was had hij al enorme voernijd en was hij erg bezitterig). Hij kan nog steeds een kort lontje hebben als hij moe is, ik geef ook altijd direct aan andere mensen aan wanneer ze hem met rust moeten laten als ik merk dat hij er klaar mee is.

Maar het is zo’n leuk ras! Super enthousiast en het is echt een knuffelkont. Hij maakt ook overal geluidjes bij, zo schattig. Ik heb trouwens een reu en heb hem ook niet laten castreren vanwege die redenen. Nooit last gehad gehad hiervan!

@Musa het niet steriliseren van een teef heeft wel een aantal nadelen inderdaad. Loopsheid is in huis gewoon wat lastig, vooral als ze een broekje vervelend vinden en wel gewend zijn om bijvoorbeeld op de bank te liggen. Maar dat is met oude dekentjes wel op te lossen. Lastiger vond ik dat ze dan drie weken echt niet los mogen, je ze eigenlijk nergens mee naar toe kunt nemen omdat ze lekt (van mij wilde geen broekje) én dat ze bij een hondenopvang in die periode natuurlijk niet welkom zijn. Dat was best een puzzel met mijn werk om op te lossen. Ze vond drie weken niet los lopen ook wel echt lang, ze kwam een beetje tekort. Maar ik heb ook geen tuin waarin ze zou kunnen rennen.

Daarnaast wordt het medisch gezien wel geadviseerd, om de kans op kanker en later baarmoeder ontsteking te verminderen. Hebben alle cockers een castraten vacht na sterilisatie of is dat afwachten?

Mijn broer (onervaren) heeft een hond geadopteerd uit het asiel. En volgens mij is het een Stafford mix, ze werd omschreven als super makkelijk , lief en energiek. Alleen merk ik dat ik mijn vooroordelen over Stafford honden moeilijk los kan laten. Ook omdat ik lees dat ze consequente en ervaren baasjes nodig hebben. Heeft een van jullie ervaring met Stafford (mix)?

Mijn ouders hebben een stafford, en ik vind het echt een fantastisch beest. Superlief en aanhankelijk, netjes opgevoed en daardoor heel braaf. Af en toe een beetje te enthousiast, maar het is nog best een jong beest.

Edit: dit is mijn ouders’ eerste hond. Ze zijn met m naar puppycursus geweest en doen nu nog verschillende trainingen omdat ie dat zelf ook superleuk vindt.

foto

3 likes

Fijn bericht ! Ik ga hem tippen om inderdaad op cursus te gaan ( al is ze al wel 3 jaar) en haar goed op te voeden. Wat natuurlijk sowieso slim is, welke hond dan ook haha. Hoe is de hond van je ouders met andere honden?

Ja dat dikker worden heb je ook zelf in de hand. Mijn hond is laatst gecastreerd en de da gaf aan 20-30% minder voer te geven omdat de stofwisseling veranderd.
Ik ben naar een lezing geweest over castratie en daar kwam wel naar voren dat teefjes grote kans lopen op problemen met de baarmoeder en eierstokken en kanker enzo als ze niet geholpen worden.

Best wel goed geloof ik! Op die cursus en trainingen is ie altijd met een groep broertjes/zusjes, wat prima gaat. En naar andere honden op straat is ie voor zover ik weet altijd vriendelijk en enthousiast.

Ja! Hadden er 2, nu nog eentje. Echt heerlijke beesten, zo lief en aanhankelijk. Alleen de ene die we nu nog hebben laten we op straat niet los want ze is niet zo gek op sommige andere honden (beetje onzeker waarschijnlijk, ze doet niet lelijk). Maar mensen en kinderen vindt ze helemaal geweldig, je mag ook alles bij dr doen

4 likes

@Musa Maar als je de voordelen en nadelen van het steriliseren tegen elkaar op weegt? Ik heb al verschillende honden gezien met baarmoederonstekingen of tumoren, dat zou voor mij zwaarder wegen dan de vachtverandering eigenlijk. Het dikker worden heb je zelf ook invloed op, over het algemeen stromen cockers over van de energie dus ik denk dat dat wel goed komt hahaha
Als je voor een reu kiest zou ik gewoon kijken of het qua gedrag nodig is om hem te laten helpen. Bange reutjes worden vaak nog angstiger na castratie, omdat je het mannelijke hormoon weg neemt. Maar testosteronbommetjes kan je beter wel weer laten helpen, omdat ze zonder het mannelijke hormoon veel rustiger worden in de kop.

Over het rage sydrome kan ik je niet veel vertellen, want de cockers die ik ken hebben daar geen last van.

Ik wil echt later een cocker, ze zijn zo leuk en enthousiast. En ze hebben van die geweldige grote poten hahaha :heart:

@L.C @vitaminwater dankjewel voor jullie reacties. Stelt me al gerust haha! Zo stom, ik wil helemaal geen vooroordelen hebben. Maar ze ziet er gewoon zo sterk en gespierd uit en merk dat ik dat, in combinatie met dat ik haar nog niet ken wel een beetje eng vind. Heeft gewoon tijd nodig misschien :grin:

1 like

@Musa ik zou een teefje altijd laten helpen. De medische dingen die kunnen gaan opspelen bij geen sterilisatie wegen voor mij veel zwaarder.
Vergeet niet dat teefjes ook een duidelijke mening kunnen hebben. Wij hadden vroeger drie honden, twee reuen en een teefje. En het teefje was duidelijk de baas, dat liet ze merken. Verder was ze super zacht aardig.
Teefjes zijn over het algemeen wat aanhankelijker.

Zou zelf gewoon een hondje kiezen die goed voelt. En niet zo leiden door het geslacht

Iemand ervaring met een hond met waarschijnlijk rugklachten? Mijn hond loopt sinds een paar weken mank en de dierenarts zegt dat gaat om haar rug, maar hier niks aan te doen is.

Wat sneu voor je hond zeg! Ik heb hier geen ervaring mee maar veel sterkte. Heeft ze er veel last van en is er kans dat het vanzelf overgaat?

@Musa er is al veel over gezegd maar ik zou ook gewoon het hondje kiezen waarmee het klikt ongeacht geslacht. Wij hadden eigenlijk voorkeur voor een reu (ben ook opgegroeid met reuen) en hebben nu een teefje. Ze was al gesteriliseerd voor we haar kregen dus over gewicht/vacht kan ik niets zeggen.

1 like

Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar wellicht kan een osteopaat of fysio misschien iets betekenen?

1 like

Ja soms wel veel last bij het opstaan en als ze begint lopen, maar bij het spelen of wandelen doet ze nog altijd gek ondanks haar leeftijd van 10 jaar

Nee nog niet, ze krijgt wel bepaalde medicijnen. Misschien dat we dit wel gaan vragen.