Mijn pup vond de bench ook vreselijk (nu nog steeds, staat ook niet meer in huis), echter kon hij prima slapen op zijn kleedje (of onder de tafel) overdag; maar hier was het alleen ik & pup thuis, kan me voorstellen dat het met kinderen erbij moeilijker is zoiets te doen. Dit heb ik toen maar geaccepteerd en ging dat rust pakken veel beter. Alleen in de nacht of bij weg zijn moest hij als pup in de bench (inmiddels ook niet meer).
Hier hielp ook om de benedenverdieping te verkleinen (we hebben open keuken), want het was gewoon te groot en daardoor teveel prikkels. Dus overdag stond er een rek om dingen af te schermen (en groot gedeelte van verdieping) en dat hielp ook.
Mijn hond is ook heel gevoelig, ook voor jou stress/spanning over hoe hij het doet; raakte hij overprikkeld van. Dus zelf proberen rustig te blijven is de pre dus.
Hier is het inmiddels een voordeel dat hij me zo spiegelt (wegens mijn autisme) en fungeert hij vaak als hulphond. En als bij hem de spanning oploopt weet ik dat ik tegen mijn eigen grens aanzit maar dat heeft wel maanden geduurd voordat we daarmee iets konden hoor. Nu kan hij me eruit helpen, als pup moet je hem helpen!
En inderdaad, zie hem als een klein kind/baby, dat is de beste benadering. Met 9 weken (hij is pas net bij zijn moeder/broers/zussen weg; vergeet niet dat er gewoon veel verhuisstress is en verdriet en heimwee. Honden hebben die emoties ook!) is het gewoon nog een baby en is het samen een weg zoeken en is het gewoon soms lastig en zwaar en heftig.