Ik kom me hier ook maar melden. Ik heb al zo’n vijftien jaar psoriasis en een jaar of zeven geleden is daar eczeem bijgekomen. Ik kan met beide redelijk leven, al is de psoriasis wel behoorlijk aanwezig, zeker in periodes van stress. Vanwege mijn kinderwens zijn de behandelmogelijkheden al een aantal jaar beperkt (en zwanger blijven wil helaas niet lukken). Eind juli heb ik weer een miskraam gehad en nu heb ik sinds anderhalve week heel veel rode uitslag op mijn benen en armen. Ik kom het niet plaatsen, de huisarts ook niet (die zei alleen maar “dit is echt niet normaal, dit is niet goed” en verwees me met spoed door) en de dermatoloog en haar collega eigenlijk ook niet, dus nu is er een biopt genomen en zijn er foto’s gemaakt en krijg ik
volgende week de uitslag 
De kans dat het vanwege de stress over/het verdriet van de miskraam komt is wel aanwezig, zei de dermatoloog, maar er waren ook andere niet fijne opties. Ze zei wel dat het hoe dan ook wel weer weg te krijgen was en ze had ook veel aandacht voor het mentale aspect. Dat was heel fijn, ze nam echt de tijd voor me en we hebben even doorgepraat over hulp waardoor ik - ook letterlijk - lekkerder in mijn vel zou kunnen komen te zitten.
Ik heb voor nu zalf meegekregen en volgende week gaan we ook weer lichttherapie en verdere behandeling bespreken. Ik vind het fijn dat het zo goed wordt opgepakt (en dat er rekening wordt gehouden met mijn kinderwens in de behandeling) maar ik ben nu ook best wel bang en gestresst over wat het is en de lichamelijke kant is ook niet chill