Huidaandoeningen

Een topic om al je (chronische) huidproblemen te bespreken!

2 likes

Ik heb al sinds mijn puberteit last van acne inversa (niet googlen als je zwakke maag hebt en het niet kent). Laatste jaar heb ik het beter onder controle (door een speciale zalf en een desinfectiemiddel voor onder de douche) maar het zal waarschijnlijk nooit helemaal weggaan.

Heb me ook heel lang geschaamd voor de blauwe plekken (littekens dus) op mijn kont maar gelukkig doet mijn vriend er vet relaxed over en ben ik het nu sinds dit jaar ook beter gaan accepteren.

3 likes

Ik heb sinds mijn 14e Psoriasis, maar momenteel aardig ā€˜schoonā€™ door nieuwe medicijnen. Heb helaas alleen nog veel huidverkleuring (vooral op mijn benen + armen) van waar vroeger de plekjes zaten. Gelukkig trekt dit met de tijd wel weg.

Yes fijn topic! Ik heb ook al mā€™n hele leven eczeem en ben vaak op zoek geweest naar een forum oid hierover maar de meeste spraken me niet aan of waren niet meer actief. Ik heb in vlagen last, soms heel erg en soms weer weinig. Heb ook best wel een lange tijd immunosuppresanten geslikt (te lang eigenlijk), op een gegeven moment werkte het niet meer en ben ik gestopt. Wonderbaarlijk genoeg werd het daarna vanzelf minderā€¦ Gebruik nu alleen nog hormoonzalf.

Ik las gisteren dit artikel: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/aug/05/daughter-eczema-dr-aron?CMP=fb_gu : en ben nu wel heel erg benieuwd naar deze methode.

Eczeem vlekkjes in de holtes, hals en af en toe in het gezicht en op mijn bovenarmen en bovenbenen keratosis pilaris.

Coeliakiepatientje hier. :raising_hand_woman:t3:ā€ā™€ļø

Ik zit bij het UMC in Nijmegen en mij valt op dat ze daar ook zoveel meer gefocust zijn op de kwaliteit van leven ipv welke medicatie je nu volgens het boekje zou moeten krijgen. Ik heb de afgelopen jaren ook elke keer een korte vragenlijst in moeten vullen met hoeveel ik last had van mijn ziekte, bij mijn laatste afspraak liet mijn arts me een digitale grafiek zien met daarin hoe erg mijn ziekte was volgens de officiĆ«le standaarden en hoe ik het zelf in zag. Dit was nieuw en op basis van die vragenlijsten. Ik vond dat heel verhelderend om te zien en vond het ook een heel fijn gevoel geven dat ze zich echt richten op hoe een patiĆ«nt het ervaart. Sorry voor mā€™n lange betoog maar moest er aan denken bij je post haha

4 likes

Ik heb vitiligo (huidaandoening waarbij je pigmentverlies krijgt) en ik vind het zo beangstigend. Gelukkig heb ik geen agressie vorm, en vaak ben ik er op tijd bij qua zalfjes / licht therapie maar ik ben gewoon zo ontzettend bang dat het op een dag super erg toe gaat nemen. Als ik al een lichtere vlek zie op mijn lichaam schiet ik al in de stress (wat het proces ook nog eens versterkt) en ik vind het zo kut

Nou moet ik zeggen dat ik dankbaar ben dat het op dit moment niet agressief is, en het is al jaren best wel stabiel geblevenā€¦ maar toch is het zo vervelen om in onzekerheid te leven, want ieder moment kan het terug keren

1 like

@HvO. Hee een gelijke!
Alleen ik voel me beter in de zomer. De zon doet mijn huidje goed! In de winter zit ik juist helemaal vol. Al die druk op mijn huid van de kleding geeft extra jeuk en krabben maakt het alleen meer erger.
Welke onderzoeken heb jij gehad?
Ben van dermatoloog eigen ziekenhuis naar AMC Amsterdam naar VU gegaan. Maar ze weten niets!
Antihistaminica, op zijn ergst 2 per dag. 3 zou mogen maar dat onderdrukt voldoende de jeuk.

Hoelang heb jij er al last van? Ik al 15 jaar. Enā€¦ het zou nog steeds zomaar over kunnen gaan. Hoop hoop!

1 like

Ja ik begin me nu ook af te vragen of ik die bacterie hebā€¦ Maar bij mij zeiden ze altijd dat ik gewoon aanleg heb voor eczeem dus er altijd maar mee zal moeten leven. Hoe hebben ze die schimmel bij jou gevonden/getest dan?

Ik heb cyclosporine geslikt. Ongeveer 1,5 jaar (terwijl ze in eerste instantie 6 maanden zeiden maar het toen nog lang niet voorbij was). Jij? Hoe is je ervaring?

1 like

Wow! Zo herkenbaar. Ik ben ook gestopt vanwege de overbeharing (in mā€™n gezicht) en opgezwollen tandvlees. Mijn bloeddruk bleef gelukkig ok, maar mā€™n cholestorol was wel een beetje aan de hoge kant. Nog een rare bijwerking: als ik erbij dronk, werd ik heel misselijk met overgeven en ben ik een aantal keer flauw gevallen. Bizar! En dat terwijl mijn dermatoloog zei dat ik er wel een beetje bij kon drinken, en het was beide keren maar 1 glaasje.

Slik je nu nog iets en hoe gaat het zonder? Merkte je na iets van die 3 medicijnen dat het minder was of was het steeds maar een tijdelijke oplossing?

Ik ben dus nooit op die schimmel getestā€¦ Dat moet ik maar een keer laten doen. Heb je daar dan ook iets tegen gekregen of bestaat dat niet?

Oh ja heb het ook soms in mijn gezicht. En altijd in mijn nek en hals. Vind me dan ook totaal niet mooi. Echt ontsierend.
En standaard onder mijn brilā€¦
bij mij heet het chronische idiopatische urticaria.
Klinkt prachtig maar letterlijk. ā€œReden onbekendā€ gna gna

Oh of dat kinderen gaan zeggen. : ieuw wat zijn dat voor vieze vlekkenā€.
En bedankt kutkoter

Mijn dochter heeft een andere opvoeding

1 like

Welke antihistaminica gebruik jij?

1 like

Sukkelsā€¦ ik ook 2xpd maar dan cetirizine en voor de nacht indien nodig nedeltran geloof ik.
Die is wat sederend. Lekker slapen Hihi

Men zegt ook altijd koelen tegen de jeuk. Maar een warme kruik helpt beter. Voel ik alleen nog maar warmte aaaaaah

Ja inderdaad fijn om met iemand erover te hebben! Mijn dermatoloog wist niets van die overbeharing en drank bijwerkingen, lekker op de hoogte ben je dan :sweat: De zon helpt inderdaad veel maar zweten dan weer niet! Hou me maar op de hoogte van dat nieuwe medicijn, ik heb altijd ook nog de optie ergens mee te beginnen maar hou het nu even zoā€¦

Ik heb net even die bacterie verder opgezocht en zag dat je er soort cystes en ontstoken bultjes op je ooglid van kan krijgen, lekker dan - daar heb ik ook geregeld last van! Jammer dat er niets aan te doen isā€¦

Zo jammer van alleen maar die symptoom bestrijding, ik begrijp dat het een aandoening is waar nog weinig over bekend is, maar wat ik er wel niet voor over zou hebben om er gewoon voor altijd vanaf te zijn! Ik heb soms het idee dat het een beetje samenhangt met mijn cyclus, maar aan daar heb ik ook weer niet zo veel aan. Ik ben in ieder geval erachter gekomen dat ik allergisch ben voor parfum, en sinds ik 100% parfumvrije wasmiddel etc. ben gaan gebruiken is het iets verbeterd!

1 like

En zo is dus geen enkele urticaria patiƫnt hetzelfde.
Ook blijkbaar in de ogen van de wetenschap niet ernstig genoeg en dus weinig onderzoek naar.
Ach gaat vanzelf wel een keer over. Hier heeft u medicijnen.

Nee niet op je billen!!
:rage:

Of als je laarzen aan hebtā€¦ woohaaaaaa

Soms krab ik in mijn droom mijn handen half stuk. Ik moet dan iets doen in mijn droom ofzo bizar.
Word dan wakker met dikke rode handen waar geen antiejeuktruc tegenop gewassen is

Ik heb last van Lichen Sclerose. Eczeem down under kort door de bocht gezegd.
Het komt in golven, vooral als ik merk dat mijn weerstand minder is en nu als het erg warm is en ik meer ga zweten.
Gelukkig werkt een hormoonzalf goed en snel bij de eerste symptomen.
Enige nadeel is, het is meestal een ā€œoude vrouwenā€ kwaal. Vooral bij hormonale schommelingen, zoals overgang, komt het vaak voor.
Dacht eerst dat ik een schimmelinfectie had maar die ging maar niet over. Tripje naar de huisarts en toen bleek het Lichen Sclerose te zijn.
Moet nu wel waken voor vulvakanker wat kan optreden bij LS.
Ik was 24 dat ik er last van kreeg :cry::cry:

2 likes

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik een confetti huid heb. Vooral op mijn onderarmen en benen. Het valt niet heel erg op hoor maar ik hoop niet dat het erger wordt. Mijn moeder heeft het ook. Maar daar heb ik geen last van verder.

Ik denk dat ik soort van eczeem op mijn hoofdhuid heb. Moet hier eigenlijk voor naar de dokter. Maar het komt in vlagen. Soms heel erg last van jeuk en ook pijnlijk maar dan gaat het weer een periode goed.

Ja @Vloeistof ik heb dit ook met vlagen en dan krijg ik er lotion voor. Werkt tot nu toe prima, als ik dan last heb doe ik dat een tijdje erop en dan is t weer weg. Helaas komt het eens in de zoveel tijd weer terug, maar dat is met al mn eczeem

1 like

Ik heb 20+ jr eczeemplekken gehad op mijn onderbenen (heb een tijdje terug wel fotoā€™s gepost in wjekw). Zomers had ik nooit iets korts aan, kniekousen aan bij de fysio, jurkjes met leggings en dat soort gekke dingen. Vorig jaar ben ik begonnen met smeren van een Chinese zalf en binnen een paar mnd was het weg. Ik wil de zalf niet promoten, omdat ik echt geen idee heb wat erin zit maar het werkte dus voor mij.

Laatst moest ik voor een onderzoek mā€™n onderkleding uit en ik deed dat gewoon zonder schaamte, wel de normale schaamte dat ik daar in mā€™n blote reet in de beugels lag, maar dus geen schaamte over de korsten/krabplekjes op mā€™n benen. Of het moment dat je je realiseert dat je geen jeuk meer hebt! Voor mensen met een probleemloze huid is het allemaal zo normaal, maar eczeem kan echt je leven beheersen.