Huishoudtopic #1

AIRCO vs CEILING FAN

Het is erg warm op de slaapkamer in het nieuwe huis. Nu ben ik aan het afwegen of een airco of zo’n ceiling fan een betere oplossing is. Heeft iemand tips/ervaring?

Ceiling fan lijkt mij gezonder / stiller / energie zuiniger?

1 like

Een ceiling fan verplaatst net als een ventilator enkel lucht en maakt de ruimte niet koeler. Een airco wel. Voor een airco moet je alleen wel een afvoerslang hebben naar buiten. Een airco kost wel energie maar er zijn modellen die redelijk energiezuinig zijn.

1 like

Wordt het warm via grote ramen ? Anders is zonwerende raamfolie ook een hele goede. Houdt best veel warmte tegen, had ik in mijn vorige huis.

Maar plafond ventilator lijkt me inderdaad beter. Hopelijk hebben ze een mooi design.

Airco werkt wel, ontvochtigd vooral. Maar als je hem uit zet is het meteen voor je gevoel weer benauwd. Daarnaast maakt het meer herrie.

1 like

@FrauHelga @Okapi

Bedankt voor de tips!

Vorig jaar had ik al mierenlokdoosjes maar toen had ik het idee dat de mieren net meer naar binnen kwamen. Het nest zat ook echt aan de onderkant van een raam. We hebben toen de kieren dicht gemaakt en sindsdien konden ze niet meer binnen.
Nu komen ze binnen via de voordeur, probleem is dat we die kier eronder niet kunnen dichten. Dus ben wat sceptisch tegenover het plaatsen van een lokdoosje. Heb maar net even wat kaneel gestrooid. Vervelende beestjes !

@Tubing
Haha ik ben jaloers. Geloof me, ik doe het niet voor m’n lol :wink:
Nu wordt de tuin ook opnieuw bestraat, dus het is één grote zandbak buiten…

Voor de wc Hg anti kalk spul. Opspuiten, even laten intrekken, doorspoelen en het is weg :ok_hand:

Wij hebben een airco in de slaapkamer en dit is echt heerlijk. Je kan hem ook precies instellen met een app en heeft ook een ontvochtig en ventileer functie. Geen ervaring met een ceiling fan.

1 like

Tof, welke heb je en hoeveel betaald?

Wij hebben er een van LG. Inclusief installatie 1500. Hebben het via via gedaan, normaal zou het meer dan 2000 zijn geweest.

1 like

Wij hebben een mobiele airco op de slaapkamer, je moet dan wel een afvoerslang naar buiten doen, daarvoor hebben we een gat laten boren in de muur waar we die slang op aansluiten. (Je zou zelfs kunnen zorgen voor 2 gaten op verschillende kamers. Vrienden van mij zetten hem eerst op de kinderkamer en als de kinderen gaan slapen koelen ze hun eigen kamer).

Je kunt ook een vaste airco laten installeren, dan moet je wel rekening houden met een deel dat ook buiten staat en moet er echt leidingwater aan te pas komen. Is wel een stuk prijziger dan een mobiele airco, maar die hangt wel aan je plafond dus kost minder ruimte. En hij is vaak stiller en meer opties.

Bij beide opties kun je kiezen voor iets dat verwarmt. Qua energiezuinig is elektrisch vaak goedkoper dan gas, dus dan scheelt het ook stookkosten. En beide zijn ook verkrijgbaar met warmtepomp.

Een airco ontvochtigt de ruimte, dus als het van dat plakkerige weer is dan voelt dat heerlijk. Wij zetten hem op warme dagen meestal voor het slapen aan en dan slaap je de rest van de nacht prima (tenzij het meerdere dagen +30 graden is, dan gaat hij soms langer aan. Niet altijd fijn, maar anders lukt slapen sowieso niet). Een ventilator geeft alleen een lekker windje, dus zou ik niet doen.

1 like

Heb je misschien een foto van hoe die eruit ziet in je huiskamer? Onze plafonds zijn best laag en ben bang dat het dan heel krap wordt en echt zo’n doorn in het oog.

Hoe krijg ik de voegen van de wc weer wit/schoon? Dit was al zo toen ik hier kwam wonen. Ik heb het al regelmatig met bleek en soda schoongemaakt.

1 like

Heb je Washcat van de Action al geprobeerd? Is officieel tegen schimmel maar ik zou het op zoiets ook proberen.

Edit: wat een lief konijn heb je. :heart:

1 like

Voegverf !

1 like

Deze doet goed z’n werk

2 likes

Bedankt voor de tips!

Deze wordt afgeraden voor vloertegels. Hij is namelijk totaal niet slijtvast.

Ik had in m’n nieuwe huis ook best gore voegen, heb zo’n harde borstel van de action gehaald en ben op m’n knieën, met bleek en die borstel, de voegen gaan schrobben. Die borstel heeft echt veel gedaan. O ja en de laatste vieze plekken met die grijze wonderspons van de action.

Deze heb ik laatst hiervoor gebruikt, werkt wel redelijk

De tip van de blauwe WC-Eend is geweldig. Gisteren heel mijn badkamer geschrobt voor de monteur. Voegen moet hij maar overheen kijken :sweat_smile: (Het was en is nodig :weary: unsuccesful adult)

Ja ik twijfelde nog om dat spul te halen maar ik dacht, probeer eerst eens alles met WC-Eend. Ik heb lange tijd gefaald in het goed poetsen van mijn badkamer waardoor ik heel veel aanslag had van kalk en zeep op de tegels en glazen wand wat ik er gewoon niet af kreeg met gewoon allesreiniger of anti-kal. Gewoon niks. Dan poets je, lijkt het schoon als het nat is, maar wanneer het opgedroogd is slaat alles weer wit uit. Nou met WC-Eend en een borstel was het zo gepiept haha. Alleen sommige voegen zijn nu een beetje groen door dat spul. Niet echt heel goed voor het milieu maar als ik het nu bij kan houden dan hoef ik het hopelijk nooit meer op deze manier te doen. :blush:

1 like