Huishoudtopic #2

Oh dat heb ik ook in huis dus ga ik proberen thanks!

Het is gelukkig met een sisser afgelopen. De jongste heeft het voor elkaar gekregen een uitgeklapte keukentrap dicht te klappen en zat met zijn vingers tussen het scharnier.

Rest even in samenvatting ivm bloed

En er zelf in paniek bovenop te duwen dus dat hielp niet mee. Toen we hem er eindelijk tussenuit hadden en de druk van die trap dus weg was, spoot het bloed eruit. En iedere keer als we de druk verminderde erop, bleef het eruit spuiten.
En zijn vingertop leek scheef te staan, maar dat was gelukkig zwelling. Wat kan er een bloed uit zo’n kleintje komen en wat een geluidsvolume ook. Echt mega sneu, het lijkt met een sisser te zijn afgelopen. Als het niet gaat ontsteken, maar met zoveel bloed is het in ieder geval goed schoongespoeld.

@Hippe_kikker nee niet gedaan, die kende ik helemaal niet dus ga daar even op googlen!

3 likes

Oef dat klinkt naar! Hoop dat het goed en snel herstelt!

Je doet gewoon zout in koud water en je kunt ook zout (gewoon keukenzout) op de vlek wrijven en met koud water inwrijven/ masseren.

2 likes

Ah wat akelig en sneu zeg. Klinkt echt als een heel nare ervaring. Hopelijk herstelt het snel.

Ossengal heeft bij mij tot nu toe alle bloedvlekken verwijderd, ook in kledingstukken die mijn man dan al in de wasmachine had gehad. Ik heb nooit zulke heftige dingen gehad als jij nu hebt meegemaakt dus de hoeveelheden waren wel minder, maar wel vlekken van meerdere centimeters groot.
Biotex maakt de vlekken ‘losser’ waardoor ze ook beter reageren op ossengal of andere middelen. Soms had ik meerdere behandelingen nodig, en spoelde ik het tussentijds uit met lauw water. En dan weer opnieuw behandelen met ossengal of Biotex. Met meerdere behandelingen denk ik dat je een eind komt.

Laatst had mijn man allemaal kleine spatjes op de mouw van een overhemd en we hadden geen idee wat het was. Achteraf is het waarschijnlijk roest geweest van een machine waar water af spatte.
Mijn gebruikelijke middeltjes deden niks en na een wasbeurt was er ook geen verandering. Ik heb het toen in pure azijn gezet en dat deed al iets, maar niet genoeg. Ik heb vervolgens Pink Stuff Oxi spray er op gespoten, iets wat ik normaal een te agressief middel vind en waar mijn huid ook absoluut niet tegen kan (mijn huid slaat bij aanraking met dat spul wit uit. Met de Pink Stuff pasta heb ik geen problemen maar dat Oxi spul is echt heftig). En toen verdwenen de vlekjes! Voor echt hopeloze vlekken zet ik het nog wel eens in en die roestvlekjes verdwenen gelukkig als sneeuw voor de zon.

1 like

Ooh dat is ook ellende he! Wij hebben een houtkachel in de tuin met zo’n roestlook. Mijn man heeft een keer gedacht een natte broek met zand daar tegen uit te kloppen :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: gelukkig was dat een werkbroek, maar heb dat er inderdaad niet 100 % uitgekregen. Dus goed om te weten dat dat werkt mochten we dat ooit met goede kleren hebben. Had het vroeger ook wel eens in huis, maar vindt het idd vrij agressief.

2 likes

Rotspul is het. :sweat_smile: Maar goed tegen roest! Ben echt blij dat ik het overhemd heb weten te redden want het was een prijzige en verder nog heel mooi.
Het waren ook echt spatjes, zoals je vroeger een knutsel maakte met verf en een oude tandenborstel. :joy: Als het echt grote vlekken waren geweest weet ik niet of het overhemd nog te redden was, maar de spatjes reageerden gelukkig goed op de Oxi spray.

2 likes

Kan ik een witte trui, waar vlekken in zitten die ik er niet meer uit krijg, behandelen met bleek?

1 like

Ik zou dat wel aandurven ja.

2 likes

Ik zou deze van de action eens proberen. Hiermee gaan alle vlekken eruit in witte kleding bij ons. Witte slabbetjes die al een aantal wasbeurten vies blijven met spaghetti vlekken worden schoon als ik dit in de wasmachine erbij gooi.

6 likes

Bestaat er ook zoiets voor gekleurde was?

1 like

Ook… bellenblaas vlekken :pleading_face:?
(Nog altijd wanhopig opzoek al ast voor volgende zomer)

Dat weet ik niet. Wij hebben alleen bellenblaas vlekken in gekleurde was en daar heb ik dit niet voor durven gebruiken omdat het specifiek voor witte was is. Het bleekt de stof echt goed. Laatst had ik perongeluk een wit spuugdoekje in de rode was en die kwam er helemaal roze uit en zelfs die kwam er spierwit uit met deze zakjes.

@PiuPiu die ben ik bij de action nog niet tegen gekomen.

5 likes

Ok wel logisch ook misschien maar ik heb een heel duur shirt met een vlek en ik dacht als er nou ook een gekleurde variant is :grinning:

2 likes

In het huishoudtopic heeft @FrauHelga een stappenplan voor bellenblaas vlekken geschreven.

7 likes

Je kunt dit zeker niet gebruiken op witte shirts die een gekleurde mouw hebben? Paars in dit geval, dan bleekt dat ook denk ik?

Ik denk inderdaad dat dat ook bleekt/vaal wordt. Zelf heb ik het ooit gebruikt op een shirt met een tekst aan de voorkant en die was ook iets verkleurd, maar het was beter dan de vlek die erop zat.

Op een slaapzak met een print heb ik het ook eens gebruikt omdat die bij de hals wat vlekken had. De print was zwart en daar viel het wel mee hoe erg het verkleurd was.

Voor je shirt met bellenblaas vlekken in de was doet. Eerst koud uitspoelen. Dan krijg je die vlekken niet.

Te laat en al keer gewassen dan kan je proberen glansspoelmiddel erop te spuiten en even laten intrekken en dan wassen.

Maar soms moet je je verlies nemen haha

2 likes

Waarschuwing dat het mogelijk is dat resten van dit soort middelen achter kunnen blijven in de wasmachine en dan de volgende was aantasten. Weet niet wat handig is, maar denk een lege was tussendoor of zo?

2 likes

Oh shit echt? Dat doe ik nooit. :open_mouth:

1 like

Iemand de tip voor een mascara vlek uit een witte tru :face_exhaling:i (die maar max op 30 graden gewassen mag) te krijgen? Heb al ossengalzeep, SHOUT en vlekverwijderaar geprobeerd

Voor hopeloze gevallen gebruik ik Pink Stuff Oxi:

3 likes