Huishoudtopic #2

Ik heb de welbekende water fontein van Miaustore, die lag al een jaar stof te vangen omdat mijn huidige kat er niks om geeft en er een gore groene aanslag op zat (denk combinatie van kalk en niet genoeg water verversen, omg’en mag…). Heb toentertijd echt vanalles geprobeerd aan middeltjes, maar werkte niet. Heb ik ‘m net van onder het stof vandaan gehaald en ben ik erachter gekomen dat het eraf te krabben is. Dus ik heb net 45 min staan krabben met een mes (rip mes, helemaal bekrast). De torentjes zijn weer als nieuw, nu de bak nog. :skull:

2 likes

Ik heb in deze topic gezocht, maar helaas geen antwoord gevonden. Wij hebben heel veel last van rioollucht die uit een putje komt naast onze wasmachine op zolder. Nu het heel erg warm is dan komt de geur naar boven. Hoe kunnen wij het best schoonmaken naast azijn + soda-tip.ik ben best wel huiverig om een loodgieter te bellen want je leest zovaak over hoge prijzen en oplichterijen.

Is het misschien niet zo dat het water te ver opdroogt of het af en toe vacuüm trekt waardoor het stankslot (ik geloof dat je dit zo noemt) niet meer werkt? Je zou kunnen kijken of het beter gaat als je er elke dag een liter of twee aan water in gooit in de ochtend. Bij ons is het in de badkamer ook wel eens dat het putje vacuüm trekt en je het riool ruikt, flinke hoeveelheid water in de putjes en alles is weer oké.

2 likes

Mn wasbak liep weer eens vol dus heb de hele boel eronder weggehaald. Maar nu merk ik dat in de ingang van het riool, dus echt in de muur, ook smurrie zit. Ik kan er niet goed bij want het loopt met een knik direct de muur in. Vork gaat dus niet, een doek/sponsje haalt niet alles weg. Iemand tips? Moet er echt soda ofzo doorheen? Vraag me ook af of echt de situatie in de muur mijn pakkie an is, of die van de verhuurder.

3 likes

Voor de muur is het ook al voor de verhuurder, maar ik zou ook zelf op onderzoek uit gaan. Heb je een ontstoppingsveer? Die kan helpen voor het eerste stukje. Vanaf de standleiding ( daar waar het loodrecht naar beneden gaat,) is het vve werk.

5 likes

Misschien met zo’n veer? GAMMA | Ontstoppingsveer voor Ø32-40-50mm 3 Meter kopen? | overige-ontstoppingsmiddelen

2 likes

Oh ik dacht wel voor de huurder? Klein inderhoud toch. Het zijn ook mijn haren, zeep en lichaamsvezels. Jakkes haha.
Ik heb het nu zo goed als mogelijk weggehaald, het loopt iig weer door.
Las op internet ook dat gemiddeld 1x in de 3-5 jaar riool doorgespoeld/ontstopt moet worden dieper de muur in. Dat klopt dan wel als ik kijk naar het verleden.

Ik ga denk ik in het vervolg maar nog een ding in de waabak leggen, want jezus zat serieus een drol van haar/zeepresten in vast :sweat_smile: Echt bizar.

2 likes

Bij ons moest hier echt een loodgieter voor komen met zo’n stofzuiger. Was heeeeeel goor.

4 likes

Ja heb ik ook ooit in een huis gehad. Toen kwam alles in de keuken omhoog, van de buren naast en boven me :nauseated_face::nauseated_face::nauseated_face: Enorm apparaat mee. Midden in de nacht om 00u voor de mn eerste werkdag bij een nieuw bedrijf :+1:t4:

1 like

Ik heb een strijkergenis en ik hoop dat iemand dé tip heeft. Bij 100% katoenen t-shirts (met name de iets dikkere, maar ook bij dunnere) blijven er diepe kreukels in zitten. Ook bij het ophangen zie je het nog.

Wat ik al geprobeerd heb:

• wasmachine minder vol
  • shirts tijdens het drogen (ik doe ze niet de droger) meerdere keren uitkloppen
  • shirts nat strijken
  • met stoom strijken
  • op zijn heetst strijken
  • meerdere keren over dezelfde plek heen strijken

Foto’s in een spoiler.

Shirts

2 likes

Bij mij gaan deze kreukels pas weg sinds ik strijk met een stoomgenerator, in plaats van mijn oude simpele strijkijzer.

1 like

Wasverzachter? Ik heb dit nooit maar was kleding nooit met een volle machine, max 40 graden en met wasverzachter bij de laatste spoelbeurt. Na het wassen goed uitkloppen en ophangen.

Dit dus! Die dingen zijn fantastisch. Ik leen vaak die van m’n moeder en het is een wereld van verschil!

3 likes

Op hoeveel toeren centrifugeer je? Ik zet hem altijd op 800 en 30 graden, heb dan nooit zulke kreukels in witte shirts! Soms doe ik er een beetje wasverzachter bij.

1 like

@George Ja daar was ik al bang voor. Dan misschien toch een stoomgenerator… @MargjeJ Goed om te horen dat jij ook enthousiast bent! Want weer zo’n unit in huis en uitgave stond eigenlijk niet op mijn wishlist haha.

@PrincessPeach en @Stofdoek Ik was op 40 graden, omdat de zweetlucht van mijn vriend er anders niet goed uit gaat. En volgens mij heb ik de laatste keer met wasverzachter gewassen, maar ik zou nog een poging kunnen doen. Alleen kan dat in de winter niet, want ik merk dan echt verschil in droogtijd en dan hangt het nóg langer (oud huis) en gaat het daar weer van stinken. Dus ook 800 toeren kan echt niet in de winter want dan blijft het te lang nat. Overigens zie ik het in wit ook niet, maar wel in gekleurde of zwarte t-shirts gek genoeg.

@Shadina Ja water opspuiten doe ik al (zelfs nat strijken dus al geprobeerd) en stoom dus ook al…

Conclusie: stoomgenerator lijkt de enige oplossing :pensive:

3 likes

Mosschien een ander merk wasmiddel? Of azijn ipv wasverzachter? Helpt ook tegen nare geurtjes en als het droog is ruik je er niks van.

1 like

Hebben we al geprobeerd helaas… Het is hartnekkig zweet en later hoorde ik ook dat azijn slecht voor je wasmachine is dus dat doe ik niet meer (en ik rook de azijnlucht ook na het wassen nog gek genoeg).

1 like

Natuurazijn niet, schoonmaakazijn is wel slecht

3 likes

Iemand hier tipte eens om citroenzuur te gebruiken ipv azijn. Dat ruik je minder dan azijn na het wassen. Misschien dat je dat nog kan proberen. En op den duur is een kledingstuk af. Dan kan je proberen wat je wilt maar de geur zit in de vezels en is er niet meer uit te krijgen.

3 likes

Ik vind HG vaak onzin, maar dat spul voor sportkleding werkt echt goed tegen zweetgeuren die snel door opwarming weer te ruiken zijn!

Natuurzijn vs schoonmaakazijn:
Ik kan het niet vinden maar zou schoonmaakazijn niet wel gebruikt kunnen worden maar dan zeer verdund/zeer weinig? Ik lees dus dat het zuurder is. Maar hef je dat niet op door er dan minder van te gebruiken? (Meer als oplossing als je wel schoonmaakazijn in huis hebt maar geen natuurazijn. Want prijs maakt niet veel uit zie ik)

2 likes