Huishoudtopic #2

Jaa ok dan is hij zacht :smile: maar we hebben het eigenlijk over wanneer hij dus veilig is om in harde vorm te gebruiken.

1 like

Als je je barbecuerooster schoon wil maken? Of misschien wel je douche met kalkaanslag.

Heeft iemand tips hoe je een oven schoon krijgt? Er zitten aangekoekte vetvlekken in en ik krijg het met geen mogelijkheid schoon. Heb al zo’n chemische ovenreiniger gebruikt, baking soda met azijn, de methode met de huishoudfolie, maar niets helpt. Misschien doe ik iets fout, want op al die YouTube filmpjes wordt het wel schoon :woman_shrugging:

1 like

Heb je deze al gebruikt?
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-oven-en-grillreiniger/p/2969597

die heeft mijn oude oven in mijn vorige huis zo goed schoongemaakt! Dus oven voorverwarmen, dit spul erop spuiten, dan huishoudfolie erop en even in laten trekken. Volgens mij heb ik destijds een minuut of 20 gedaan en daarna werd het super goed schoon.

1 like

Mijn oven heeft zo’n selfcleaningprogramma waarbij je een beker water op de bodem moet gooien, als het heel vies is doe ik daar een scheut ammoniak bij, dan laat ik het programma doorlopen (dat zou je kunnen nabootsen door de oven een half uur op zo hoog mogelijke temperatuur te zetten) en dan laat ik het hele spul een nacht inweken en dan veeg je de zwarte koek er ‘s ochtends zo af. Vooral die ammoniak maakt het verschil voor mijn gevoel.
De roosters en platen doe ik in een vuilniszak met een scheut ammoniak en die laat ik dan ook een nacht dichtgeknoopt staan, veeg je het zwarte er ook zo af.

4 likes

Bij mij heeft een glaskrabbertje echt wonderen gedaan, kost wel eventjes maar heb het nog nooit zo schoon gekregen als met dat krabbertje.

3 likes

Ik weet niet of het werkt, bij de magnetron wel: citroenschijfjes/sap in water en dan aanzetten. Het water met citroen lost het vet op. Maar als ze al ingebrand zijn dan denk ik niet dat het nog helpt.

1 like

Bedankt voor de tips! Ik heb water met citroen ook geprobeerd. Geen resultaat helaas, behalve een gebarsten ovenschaal haha. De kruidvatreiniger ga ik proberen!

@soarin Krijg je geen krassen van zo’n krabbertje?

2 likes

Ik zweer hierbij en inmiddels de hele familie ook.
Ik weet niet wat er in zit, zal vast chemisch zijn en je moet er denk ik geen uren boven gaan hangen stomen haha. Maar alles verdwijnt als sneeuw voor de zon.

2 likes

Heb je de ovenreiniger lang laten inwerken met wat plastic folie erover? Dat werkt bij mij het beste.

1 like

Bij mij werkt Dasty (te koop bij oa Wibra) echt supergoed voor de oven!

2 likes

Ik had mijn waterkoker al even niet meer gebruikt en er dwarrelden letterlijk vlokken kalk in dat ding :face_vomiting: heb er een before en after van gemaakt, zag er heel satisfying uit.

Before:

After:

28 likes

Ik heb sinds een paar maanden een vaatwasser, maar er ligt nu sinds twee dagen water links aan de voorkant. Filters e.d. zijn niet verstopt, als ik het reservoir waar het zout in gaat opendraai komt daar wel water uit. Als de machine een programma draait komt er geen water uit, juist als hij niet gebruikt wordt. Het is best veel water. Heb al een rondje gegoogled uiteraard maar kom er niet uit, iemand een idee/tip?

Zit er niks tussen je rubbers?

2 likes

Nee ook niet, helemaal nagelopen.

2 likes

Bij ons lekt er water aan de voorkant als we de klep op een kier open laten staan. We denken dat er water vanaf de klep bij de rubbers langs naar beneden loopt en op een later moment drupt dat op de grond.
Geen water meer gezien sinds we de klep na het programma helemaal openen en na het uitladen helemaal sluiten zodat het water wat nog op de klep ligt in de vaatwasser terecht komt.

1 like

Ik heb dit vannacht geprobeerd maar helaas, vanmorgen weer een plasje water. Ik heb het apparaat pas een paar maanden dus ik ga denk ik maar contact opnemen met de winkel, heb gewoon nog garantie en volgens mij heb ik nu alles nagelopen wat het kan zijn. Bwegh irritant, hij was ook echt niet goedkoop :frowning_face:

1 like

Wij hadden een lekje in de afvoer, niet van de machine zelf maar waar je de afvoer van de machine in stopt zeg maar. De buizen waren niet helemaal lekdicht aan elkaar bevestigd. Kwam er ook uit als het water stilstond, dus die zou je ook nog kunnen checken.

In de afvoer van mijn douche zit zo’n vreselijk irritant haarfilter dat ongeveer iedere week verstopt raakt. Heeft iemand tips om deze makkelijk schoon te maken? Ik krijg het met tandenborstels, wattenstaafjes, tandenstokers etc gewoon niet voor elkaar. De andere oplossing is om het vuil eraf te weken of spoelen met water maar dan komt die troep alsnog in mijn (stokoude) leidingen terecht.

Ik heb deze ook, hij verstopt serieus élke week.
Heb wel eens gedacht dat filter er gewoon maar uit te laten :skull:

2 likes