Glansspoelmiddel
Is dit echt? Ik heb de afgelopen weken veel in de tuin gewerkt en ook nat zand (water spetters met zand) op mān kleren gehad maar dit is er echt allemaal uitgegaan in de wasmachine? @ABC123 wist niet dat dit een ding was. Heb je het al in de wasmachine geprobeerd eigenlijk?
Ja ik ben ook echt in de war door deze reacties.
Als de wasmachine zand niet uit je kleding krijgt, is het dan wel zand?
Ik krijg kerrie er altijd uit door te weken in Biotex.
Op veel speelplekken voor kinderen wordt zand met veel leem erin gebruikt omdat dat goedkoper is, maar dat is echt een hele stomme bezuiniging want daar krijg je verkleuringen van die er echt heel lastig uitgaan. Ik heb er ook regelmatig dingen door weg moeten gooien. @ABC123 toevallig afgelopen week succes gehad met meerdere rondes insmeren met vloeibare ossegalzeep, maar dat was wel op een spijkerbroek.
Ja meen het het. Maar idd wel speeltuin zand en zandbakken zand vlekken. Wat nat was. Miss idd anders zand zoals hierboven beschreven? Geen idee
Yes, drie rondes in de wasmachine met van alles en nog wat. Het is al wel lichter maar zeker nog niet eruit. Ik ga morgen Biotex halen.
Heeft iemand gouden tip voor vetvlekken op geverfde muur? Al wat ammoniak en baksoda geprobeerd. Helpt niet helaas.
Sopje met dreft?
Ook geprobeerd⦠geen effect
Ik heb kurkuma in een nieuw wit shirt gesmeerd, dus daar baalde ik al van. Vervolgens ging het er ook niet uit in de wasmachine nadat ik het had behandeld met groene zeep. Op aanraden van het forum een blok ossengalzeep en shout vlekkenspray gekocht en nu is de vlek zo goed als weg. Het hangt in de zon te drogen, maar ik denk dat je het straks niet meer ziet
En is het dan wel een wasmachine?
Vandaag heb ik vlekken van bellenblaas uit de kleding van mijn kind gekregen!
Voor de mensen die het niet weten; tegenwoordig zit er in kant en klare bellenblaas uit de winkel glycerine, om mooiere bellen te geven. Als bellen uit elkaar spatten komt dat op kleding, maar dat zie je dus niet, tot de kleding gewassen wordt.
Glycerine in combinatie met zeep geeft een chemische reactie die grauwe vlekken achterlaat in kleding. En als die vlekken eenmaal in de kleding zitten, zijn ze nauwelijks te verwijderen.
Vlekken voorkomen is makkelijk; eerst de kleding met koud water uitspoelen voor je het was. Maar ja, dan moet je wel weten dat je kind bellen heeft geblazen, en dat wist ik deze keer niet. Ze had het buiten de deur gedaan en ik kwam er pas achter toen ik de vlekken in haar shirt zag na het wassen.
Vandaag heb ik achtereenvolgens geprobeerd:
- ossengal + inweken (deed niets)
- Shout vlekkenspray (deed niets)
- Pink Stuff vlekkenspray (deed niets)
- glansspoelmiddel en in de zon in laten trekken (leek het iets te verminderen, maar nog steeds zichtbare vlekken).
Toen ben ik met gele Dasty aan de gang gegaan, ik heb het shirt er ongeveer een uur in laten weken en toen leek er wat beweging in te komen maar het was zeker nog niet weg toen ik het daarna uitspoelde.
Op internet had ik nog de tip gelezen om desinfectiegel met alcohol (dat spul voor je handen) te proberen. Dat had ik ook nog wel in huis, en dat heb ik er royaal op gedaan. Nou toen gebeurde er echt wat.
Ik heb het op elke vlek ingewreven en toen loste het langzaam maar zeker op. De vlekken verdwenen. Het was flink wat werk omdat er zoveel kleine vlekjes op zaten, maar het is gewoon gelukt! Enkel de gel er op doen was niet genoeg, het inwrijven zorgde ervoor dat de vlekken echt wegtrokken. Nadat ik geen vlekken meer zag heb ik het shirtje koud uitgespoeld en bij de gewone bonte was gedaan. Na het wassen was er ook echt niets meer te zien van de bellenblaasvlekken.
Het shirtje is een effen lichtroze tricot longsleeve, en geen van de middelen heeft de stof aangetast. Op witte stof had ik nog bleek of oxi-poeder voor witte kledingstukken kunnen gebruiken, maar dat durfde ik met gekleurde stof niet aan.
De handgel die ik gebruikte bevatte 70% alcohol.
Ik kan natuurlijk niet garanderen dat handgel voor elk kledingstuk gaat werken, maar mochten mensen hier nog kledingstukken hebben met deze vlekken dan is het het proberen in ieder geval waard. Ik denk dat de Dasty ook een grote rol heeft gespeeld.
Van tevoren heb ik er niet aan gedacht een foto te maken, want ik ging er vrijwel van uit dat shirtje verloren was. Maar nu kan hij gewoon weer gedragen worden! Ben er echt blij mee.
Zijn er hier mensen die een kledingstomer gebruiken? En zo ja, hoe bevalt het en welke heb je,?
Ik heb geen strijkijzer maar heb nu wat bloesjes voor werk die ik moet strijken. Ik dacht misschien is een stomer handiger, maar vraag me af of het voldoende is of dat ik beter een strijkijzer kan kopen.
Ik heb er een van Philips, heel blij mee! Maar ik heb ook niet veel items die ik stoom/zou moeten strijken. Als je elke week 10 items wilt stomen ben je wel even bezigā¦
Haha ik vind dit heel slim maar ik weet gewoon dat ik telkens een random doekje zou pakken en dan nog niks wijzer ben (dat ligt dus aan mijzelf
)
Heeft iemand dit eens gebruikt en zo ja, blij mee?
Er staat dat het het beste werkt bij hoge temperaturen 80/90gr maar ik ga mān kleding y niet zo warm wassen. Zou het dan nog wel enigszins nut hebben op lagere temperaturen?
Las laatst ergens dat je ook twee vochtige schoonmaakdoekjes/baby wipes bij de was kan doen. Zelf nog niet getest maar misschien wel het proberen waard?