Huishoudtopic #2

Zou het zin hebben om het tapijt te kammen? Daar is speciaal gereedschap voor. Het klinkt alsof er een zware kast ofzo op die kamer heeft gestaan voor langere tijd?

2 likes

Hier hebben we een gezamenlijk todoist lijstje waar we beiden producten op zetten zodra we de laatste pakken.

En mijn boodschappenlijst maak ik in een spreadsheet waar ik per categorie een lijstje heb met basic dingen die ik sowieso genoeg in huis wil hebben, zoals bijv. bloem, suiker, koffiebonen etc. Die check ik altijd nog even als ik twijfel of iets bijna op is.

En als ik een weekmenu ga bedenken kijk ik ook eerst altijd even in de vriezer.

2 likes

Kan die ene kamer een logeerkamer zijn geweest? Want dan is het minder platgelopen.

De kamer waar het tapijt nog helemaal prima is, was de ouderslaapkamer. De kamers met plat tapijt de kamers van de jong-volwassen dochters. Misschien liepen zij met schoenen aan boven en de ouders niet of is er veelvuldig gespoten met haarlak/deo en komt het daardoor? Of misschien toch net een andere kwaliteit tapijt of zo.

Oh dan is het wel logisch, over het algemeen zijn jong-volwassen meiden meer op hun kamer dan ouders. Ouders slapen er alleen en jongeren zijn er overdag vaak ook meer. Dus dan zal het daar wel aan liggen. Ik ben bang dat je daar niet zo veel aan doet, al zou je stomen kunnen proberen of met een harde bezem/borstel eroverheen om het weer los te krijgen? Maar ik weet niet of het daar niet heel lelijk van wordt

1 like

Heb je wel eens gedacht om een tapijtreiniger te huren? Geen idee of het werkt, maar hitte en vocht zouden het wel weer los kunnen maken. En sowieso fijn als het vloerbedekking is van de vorige bewoners.

3 likes

Zo heb een heel verhaal getypt maar TLDR; ik zoek tips om pislucht weg te poetsen/krijgen (op tegels en plastic).

Nou hier ben ik weer! Er is niks raars te vinden aan mijn toilet. De stortbak bleek te lekken, maar dat veroorzaakt natuurlijk geen lichte pisgeur. Toen werd het ineens echt weer erger en hebben ze mijn wc uitgerookt om te zien of de afvoer goed zat (ik dacht van niet namelijk, je zit de plastic buis van de grond er nog een beetje uitsteken aan de zijkant).
Maar: er kwam geen rook uit dus hij zit ook goed aangesloten. Ik ben er achter dat het niet van de pot komt maar meer richting de vloer of afvoer. Maar alles is nieuw, ook de tegels en voegen :smiling_face_with_tear: Het maakt me echt een beetje verdrietig want ik heb juist dit huis gekozen na 12 jaar wachttijden onder andere omdat het beneden helemaal gerenoveerd was
 en nu zit ik alsnog met een pislucht die ik niet krijg weggepoetst. Sterker nog, het lijkt zelfs erger na het poetsen.

Misschien heeft iemand hier nog een gouden tip? Ik snap dat je er moeilijk vanaf komt maar begrijp gewoon echt niet waar het vandaan komt. En soms is het ook dagen weg. En dan is het er ineens weer wel.

Een vriendin opperde dat er misschien een houten vloer onder ligt waar al een lucht in zit van de vorige bewoner, maar ze hebben alle vloeren beneden opnieuw gestort, dus dat lijkt me toch sterk. Een andere optie zou misschien een lekkage kunnen zijn? Maar hoe kom je daar ooit achter? Mmm.

/ted talk

1 like

Wat voor vloer ligt er nu?

2 likes

Tegels! Wat daar weer onder ligt weet ik niet (of dat hout is of beton). Het is een oud huis dus het zou nog hout kunnen zijn (dat ligt ook in de gang), maar in de woonkamer en keuken is wel opnieuw beton gestort.

1 like

Ah ja! En natuursteen toevallig? Dat je aangeeft dat het erger ruikt na het schoonmaken is wel opvallend, een oude of zware urine(geur) - als dat het idd is - komt bij natuursteen ook naar boven als je reinigt. Als het echt van de voegen komt, moet het toch wel de vloer eronder zijn? Is het echt urine of ook rottend. Ik zou echt bij je langs willen komen, dit is zo frustrerend om niet zeker te weten :joy:

1 like

Haha! Oeh natuursteen
 nee denk het niet? Gewoon goedkope woningbouwtegeltjes, natuursteen klinkt te fancy haha.
Ja het is niet persé heel zwaar of heel oud/visachtig, maar wat subtieler? Niet heel scherp zeg maar, maar gewoon wat muffig en dat je denkt, verrek ruik ik nou
 plas? Het doet me soms ook denken aan natte hond :sweat_smile: Maar toen ik dat vertelde aan de loodgieter keek hij me helemaal raar aan :rofl:
Daardoor heb ik ook wel het idee dat het ‘vers’ is. Het ruikt natuurlijk ook nooit als er iemand er voor langskomt :clown_face: Ik heb ondertussen over gesnuffeld en het komt niet van de pot (als in binnenkant) vandaan. Niks lekt ook (althans niet boven de vloer) :thinking:

1 like

Hmm ik dacht juist aan oud omdat je het met schoonmaken weer omhoog haalt. Pfff wat een mysterie! Straks is het heel iets anders. :star_struck: die tegels zitten ook op de muren neem ik aan? Tja, voor nu denk ik oude vloer (waar dan niet gestort is, dat is de voorwaarde) die door de voegen heen komt qua geur af en toe. Damn, snap wel dat je baalt hoor. :unamused:

2 likes

Toch nog een vraag: welk schoonmaakmiddel gebruik je?

4 likes

Drink je koffie? Misschien kun je elke ochtend je gebruikte koffie in de badkamer zetten. Neemt de oorzaak niet weg, maar toch.
Koffie is een goede geurvreter en bovendien ruikt het van zichzelf ook lekker (vind ik dan)

1 like

Ik heb geen tips voor schoonmaken, maar ik heb dit ook gehad en het bleek lekkage. Hoeft natuurlijk niet bij jou ook te zijn, maar je zou een vochtmeter kunnen lenen/huren of iemand laten langskomen om dat nog uit te sluiten. Niet alle vochtmeters werken op tegels dus dat moet je even goed bekijken. Ik zou ook goed de muren meten waar het toilet op aansluit als je die hebt. Dus als de achterkant van het toilet dezelfde muur is als bijvoorbeeld de muur in je slaapkamer de muur in je slaapkamer meten.

Het zou ook nog de ontluchting van het riool kunnen zijn. Dat die niet goed is aangesloten (dat had ik namelijk ook haha, grootste miskoop ooit mijn appartement :upside_down_face:). Dat kan je zelf moeilijk controleren, maar je zou wel kunnen vragen of ze daar naar zouden willen kijken.

4 likes

Heeft iemand ervaring met een stofzuiger die speciaal bedoeld is voor huisstofmijt?

Fred: Ik gebruik ehmmm Marcel’s Green Soap (o.i.d.). Heb laatst ook eens schoonmaakazijn gebruikt omdat ik dacht dat dat misschien urinegeurtjes tegen zou gaan.

@Noodle ja! Wel nespressocups helaas haha, maar goede tip!

@quarterlife Ugh ja daar ben ik soms ook een beetje bang voor. Ze spraken er ook wel over bij de woningbouw dat het een beginnende lekkage zou kunnen zijn. Het is in ieder geval niet te ontluchting, er is laatst iemand geweest om alles te controleren en dat zou goed moeten zitten. (met rookmachine en alles ook). Mmm nu ik het Google weet ik niet zeker of ze dat gecontroleerd hebben. Neem ik ff mee!
Werd het bij jou erger qua geur? Merkte je iets qua vocht of ben je er puur achter gekomen door de vochtmeter?

2 likes

Scheerschuim truc al gedaan?

Nee dat zegt me niks! Als ik het Google vind ik ook niet echt iets, kun je me uitleggen wat dat is? :slight_smile:

Merkte niks qua vocht in de wc zelf, maar dus wel de stank. En alles leek ook gewoon goed qua testen met rook en van die metingen met kleurstof. Maar toen had ik in de badkamer ook lekkage en daardoor veel vochtplekken in slaapkamer. En toen ben ik met de vochtmeter mijn hele huis gaan meten en toen zag ik dus dat de muur van de wc in mijn slaapkamer ook vochtig was (maar dus nog niet zo erg dat je vochtplekken kreeg want het druppelde al jaren heel langzaam). En toen is de muur opengebroken en zagen ze dat de aansluiting verkeerd was en het langzaam lekte (wat je niet kan meten met rook bv) en doordat de muur toen toch open was hebben ze ook de ontluchting gecontroleerd en die was ook verkeerd aangesloten. Dus waar de geur vandaan kwam is niet duidelijk (lekkage of ontluchting) maar waarschijnlijk gewoon de combi van allebei.

1 like