Ik heb daar ook altijd veel moeite mee gehad, maar de laatste 2 jaar ofzo gaat het een stuk beter! Ik ben zeker geen 3 uur bezig met de wekelijkse juist, toch niet in een blok.
Ik lees ook wel een beetje alles of niets in wat je schrijft. Ik was ook altijd zo, liet alles liggen om dan in 1x een soort monster kuis te doen waarbij alles van de plinten tot de deuren schoongemaakt werden. Nu probeer ik ook vaker iets halfslachtig te doen, dan is er toch iets gedaan ipv niks.
Ik heb ook eens (klinkt heel stom) alle taken getimed, en nu heb ik een goed overzicht hoeveel ik kan doen in de tijd die ik heb. Ben niet zo goed in het overzicht houden, en dit helpt. Ik overschat hoe lang 1 kleine taak duurt zoals mân lakens verversen, maar onderschat hoe lang een volledige kuis is.
Tbh kuis ik alsnog niet veel, ik probeer alles gewoon dagdagelijks zo goed mogelijk bij te houden, zodat het niet te erg uit de hand kan lopen. Wellicht is dit voor iedereen heel basic maar ik deed dit eerder niet systematisch waardoor het erg op kon stapelen:
Na het douchen altijd de glazen wand droog trekken.
Na het tandenpoetsen de lavabo naspoelen en meteen drogen met een doekje (dat heb ik standaard in de badkamer liggen)
Elke avond 5 minuten opruimen, alles op zân plek leggen.
Na het eten meteen de tafel afnemen
Na het koken het aanrecht en kookvuur schoonmaken.
En elke avond alle vaat meteen doen.
Wanneer ik thuis kom met nieuwe boodschappen: eerst kijken of de koelkast schoon is en of er iets vervallen is.
De andere frequente taken staan bij mij als wekelijks herhalende taak in mân kalender, waar ik ze kan afvinken wanneer het gedaan is. Dat is de wc kuisen, was doen (onderverdeeld in lakens, andere was, en plooien en opbergen), de planten water geven, vuilbakken buiten zetten, stofzuigen en boodschappen halen.
Als ik dit allemaal doe, dan kan ik de echte kuis vrij lang uitstellen zonder dat het echt vies wordt (heb wel geen kinderen, huisdieren en ik woon alleen in een relatief klein appartement!). De andere klussen doe ik wanneer ik tijd / zin heb of zie dat het nodig is. Ramen worden hier ook niet vaak gewassen, kan er niet van wakker liggen tbh. De douche wordt natuurlijk sneller vies en de badkamer spiegel ook, maar dat doe ik zoals het uitkomt, en niet per se de hele badkamer in 1 x. Ik heb de producten voor de badkamer ook in de badkamer liggen, dat verlaagt de drempel om het tussendoor even mee te nemen.