Albastine extra sterke tegelreiniger!
Ik heb gezocht of zoiets al gevraagd is want ik dacht eigenlijk van wel, maar kan het niet echt vinden. Ik hoop dat jullie willen meedenken
Ik ben echt een waardeloze huisvrouw, ik heb dat gewoon echt helemaal niet meegekregen van huis uit en mân partner eigenlijk idem. Ik stoor mij ook niet snel aan rommel/viezigheid dus dat helpt niet. Afgelopen 10 jaar woonde ik in een klein appartement en hadden we een schoonmaakster die eens in de twee weken kwam, maar we zijn sinds kort verhuisd naar een veel groter huis en ik overzie gewoon niet wat er allemaal moet gebeuren, als ik dan iets wil doen denk ik ja maar dan moet dit ook en dit ook en dit ook en daardoor verlam ik helemaal. Ik voel mij echt een kleuter, maar willen jullie helpen met bedenken wat er allemaal minimaal moet gebeuren en hoe vaak? Ik wil eigenlijk een schema maken met duidelijke taken en wanneer het moet gebeuren. Het is realistisch dat mân vriend en ik ieder weekend minimaal 2(-3) uur dedicated samen schoonmaken, en natuurlijk kunnen kleine dingen vaker/tussendoor. Ik ben dus op zoek naar wat er minimaal zou moeten om gewoon schoon genoeg en hygiĂ«nisch te zijn, niet hoe het huis altijd spik en span is.
Ik wilde een soort opzetje maken maar ik weet eigenlijk al niet waar te beginnen en ook bijvoorbeeld als ik denk: âde badkamerâ, ja wat moet ik dan eigenlijk allemaal in welke volgorde doen? En doe je âde badkamerâ dan elke week grondig of eens in de twee weken of elke week oppervlakkig en 1x per maand grondig? EtcâŠ)
(Ik begrijp het als jullie denken grow up maar ik vind dit echt moeilijk en ook gĂȘnant)
Huishouden is soms ook moeilijk hoor, niks om je voor te schamen!
Ik doe om de dag doekje over het toilet, misschien slecht maar heb van die Dettol wegwerpdoekjes en dat doe ik dan ff snel tussendoor.
Om de dag stofzuigen, heb katten dus dan moet het wel maar anders zou ik 1/2 keer per week doen
Iedere avond zorgen dat de keuken netjes is en na het koken doekje over het aanrecht. De vaatwasser is mân vriend zân taak dus daar zorgt hij hoor.
Bij een volle wasmand de wasmachine gelijk aanzetten, opvouwen is een ander verhaal dus daar hebben we het niet over.
Eens per week doekje over alle meubels, wil ik soms nog wel eens vergeten als ik druk ben.
In de douche heb ik zoân afwasborstel liggen die ik heb gevuld met afwasmiddel en azijn, als ik dan mân conditioner in laat trekken haal ik die snel over de glazen wand en door het bad enz., daarna ook een doekje over de wastafel en toilet op de badkamer neem ik dan om de dag mee.
Ik denk dat dat voor mij de belangrijkste dingen zijn, dweilen doe ik het liefst wekelijks maar ik ben ook gewoon lui dus schiet er wel eens bij in. Ramen wassen enz. ja doe ik veel te weinig maarja.
Volgens mij kun je best schoonmaakschemaâs online vinden. En dan bedenken wat je zelf belangrijk vindt. Ik wil bijvoorbeeld zelf elke week de benedenvloer gedweild hebben maar boven hoeft dat zelden. Badkamer doe ik van schoonst naar meest vies, kan je ook weer voor jezelf bepalen wat dat dan is (zolang je niet met de wc begint lol). Die doe ik om de week wat grondiger.
Ik vind het wel echt zoeken naar wat werkt, vooral als je net verhuisd bent.
Er zijn hier al veel tips over gedeeld op het forum!
Ik volgde ooit flylady.net, inmiddels vreselijk gedateerde website en het is afschuwelijk Amerikaans, maar het systeem erachter vond ik wel fijn, dat je stap voor stap een systeem bouwt met dingen die je elke dag doet, elke week doet, elke maand doet, etc. En ook dat je van haar niet op dag 1 in een spik en span huis hoeft te zitten, de doelen zijn allemaal vrij realistisch.
Ik heb daar ook altijd veel moeite mee gehad, maar de laatste 2 jaar ofzo gaat het een stuk beter! Ik ben zeker geen 3 uur bezig met de wekelijkse juist, toch niet in een blok.
Ik lees ook wel een beetje alles of niets in wat je schrijft. Ik was ook altijd zo, liet alles liggen om dan in 1x een soort monster kuis te doen waarbij alles van de plinten tot de deuren schoongemaakt werden. Nu probeer ik ook vaker iets halfslachtig te doen, dan is er toch iets gedaan ipv niks.
Ik heb ook eens (klinkt heel stom) alle taken getimed, en nu heb ik een goed overzicht hoeveel ik kan doen in de tijd die ik heb. Ben niet zo goed in het overzicht houden, en dit helpt. Ik overschat hoe lang 1 kleine taak duurt zoals mân lakens verversen, maar onderschat hoe lang een volledige kuis is.
Tbh kuis ik alsnog niet veel, ik probeer alles gewoon dagdagelijks zo goed mogelijk bij te houden, zodat het niet te erg uit de hand kan lopen. Wellicht is dit voor iedereen heel basic maar ik deed dit eerder niet systematisch waardoor het erg op kon stapelen:
Na het douchen altijd de glazen wand droog trekken.
Na het tandenpoetsen de lavabo naspoelen en meteen drogen met een doekje (dat heb ik standaard in de badkamer liggen)
Elke avond 5 minuten opruimen, alles op zân plek leggen.
Na het eten meteen de tafel afnemen
Na het koken het aanrecht en kookvuur schoonmaken.
En elke avond alle vaat meteen doen.
Wanneer ik thuis kom met nieuwe boodschappen: eerst kijken of de koelkast schoon is en of er iets vervallen is.
De andere frequente taken staan bij mij als wekelijks herhalende taak in mân kalender, waar ik ze kan afvinken wanneer het gedaan is. Dat is de wc kuisen, was doen (onderverdeeld in lakens, andere was, en plooien en opbergen), de planten water geven, vuilbakken buiten zetten, stofzuigen en boodschappen halen.
Als ik dit allemaal doe, dan kan ik de echte kuis vrij lang uitstellen zonder dat het echt vies wordt (heb wel geen kinderen, huisdieren en ik woon alleen in een relatief klein appartement!). De andere klussen doe ik wanneer ik tijd / zin heb of zie dat het nodig is. Ramen worden hier ook niet vaak gewassen, kan er niet van wakker liggen tbh. De douche wordt natuurlijk sneller vies en de badkamer spiegel ook, maar dat doe ik zoals het uitkomt, en niet per se de hele badkamer in 1 x. Ik heb de producten voor de badkamer ook in de badkamer liggen, dat verlaagt de drempel om het tussendoor even mee te nemen.
De Rotterdamse poetsqueen heeft hier heel fijne lijstjes voor! Zullen er vast veel online staan, maar vind haar altijd heel toegankelijk.
Dit zijn de wekelijkse taken, sommige 2 wekelijks.
Dit de jaarlijkse, die niet maandelijks terugkomen.
Dan dagelijks, doekje over de keuken en tafel, bezem/swiffer door de woonkamer/keuken, vaatwasser/afwas, evt. Prullebak legen en opruimen.
Zo begonnen mijn lijstjes, uiteindelijk dingen erbij geschreven dus hij is niet meer supper accuraat. Zo staat beddengoed (wekelijks) en niet in en vast nog wel wat dingen die ik even niet zo snel kan bedenken.
Ik gebruik net als @Merel een variatie op het flylady systeem. ADHD en het huishouden doen is namelijk ook geen fijne combi voor een goede huisvrouw. De basis is dat je elke dag een kwartier bezig bent met een zone. Er is ook een app voor die suggesties geeft wat je kunt doen, dat vind ik sommige dagen wel fijn zodat ik niet na hoeft te denken, meestal doe ik gewoon wat mijn aandacht heeft. In het weekend doe je dan een uur, volgens haar methode en is het klaar voor dan. Het doel bij haar is snel het nodige doen en dan gewoon je leven leven.
Verder is mijn robotstofzuiger mijn held. Die doet elke dag een rondje, waardoor ik de vloeren ook netjes houd want anders loopt Hal vast.
En je verwachtingen bijstellen helpt ook. Soms lukt het effe niet, daar word je echt niet slechter van.
De grootste winst zit, vind ik, in zo veel mogelijk lege oppervlaktes zodat je snel kan stoffen en poetsen en je geen slingerende spullen hebt zodat je snel een rondje kunt stofzuigen. Bij je keuken een leeg aanrechtblad en in de badkamer alles zo veel mogelijk in een kastje etc. Als je het opruimen een beetje goed kan bijhouden omdat alles een vaste plek heeft en je ook genoeg opbergruimte hebt gecreëerd, dan is het schoonhouden ook echt veel minder werk.
Dit scheelt bij mij ook veel en mand/bakje neerzetten voor losse zooi die je toch op een bepaalde plek of ruimte wil hebben
Heel gekke schoonmaakvraag maar wij hebben een lichtstraat in onze aanbouw laten plaatsen, maar ondanks dat ik binnen en buitenkant van het raam heb gezeemd blijf je grote afdrukken zien van de noppen waarmee ze het raam hebben verscheept. Weet iemand een goed trucje om die afdrukken eraf te krijgen?
Die vier plekken die op gasfornuispitten lijken bedoel ik
Wellicht een sopje met wat dreft en schoonmaakazijn?
Geen tips maar ik had het bedrijf gebeld die het geplaatst heeft, dit hoort toch niet zoveel afdrukken te geven.
Ik vrees dat het er niet af gaat. Wij hebben zulke vlekken op onze douchewand en die zijn na 4 jaar nog steeds niet weg.
Nouja het gaat met hele grote zuignappen⊠snap wel dat dat een soort vlek achterlaat. Hoe moeten ze anders een raam van 100+ kg erin hijsen?Leek me eigenlijk niet heel gek deze kringen. Maargoed ze gaan er tot op heden niet af haha. Zal eens azijn proberen idd.
Jaa dat is wel heel logisch maar je koopt geen lichtstraat voor heel veel geld om vervolgens tegen deze vlekken aan te kijken. Misschien heeft zoân bedrijf wel de juiste tips.
Mijn broer heeft recent nieuwe ramen laten plaatsen. Bedrijf geeft aan dat ze allerlei middelen geprobeerd hebben maar dat niets het wegkrijgt. En dat het na verloop van tijd weggaat. Kan jaren overheen gaan. Wij hebben in 2020 raam laten plaatsen en pas sinds een jaar zien we het niet meer.
Wow bizar! Wij hebben een serre laten bouwen met triple glas maar hier helemaal geen afdrukken, zou daar ook flink van balen. Maar sorry heb dus geen tips