Huishoudtopic #2

Ik heb er zo een met wasbare doeken en die zou ik zo weer kiezen. Beter voor het milieu en ik vind het superhandig in gebruik. Zoals iemand anders ook al schreef, ik heb nog nooit zoveel gedweild in mijn leven. Vloer is hier sinds de komst van dit ding (+dyson steelstofzuiger) nog nooit zo schoon geweest. Ik snap dat een losse dweil misschien nog net iets effectiever is, maar als je het zoveel werk vindt dat je het in de praktijk nooit doet (ik :grimacing:) is dit echt het betere alternatief!

3 likes

hi hallo,

een huisvrouw hier die niet aan strijken deed. en nu nog de balle zin in heeft.
Wat is het beste? goede strijkijzer aanschaffen of een goede stomer.

ik heb beide van de action op zolder liggen maar gebeurd naar mijn idee niks mee met de kleding. kreukels blijven erin.

maar na mijn idee een stomer een stomer en een heet ijzer een ijzer

maar suggesties hier?

Ik was bij de action om de broekjes te halen voor onder jurkjes die hier aangeraden werden (echt topdingen) en toen liep ik langs ‘the pink stuff’ wat een forumbelletje deed rinkelen. Dus, waar gebruiken jullie dat allemaal voor? Haha

1 like

Ik heb een wit t-shirt met gelige vlekken onder de oksel en bij de kraag dat ik al een keer een nacht heb geweekt in soda (eerst ingesmeerd met ossengalzeep) en daarna gewassen. Maar het is nog steeds zichtbaar. Help, wat kan ik nog meer doen?

1 like

Als je het niet heet gewassen hebt is het te redden. Anders is het er al ingebrand.

Als je het alleen nog koud gewassen hebt

Inspuiten met glansspoelmiddel en in de zon hangen een paar uur en dan weer koud wassen met wasmiddel.

3 likes

Ik weet het niet meer, ik dacht op 40 graden
? Dat telt wel als heet zeker?

Maar de tip van glansspoelmiddel ga ik sowieso onthouden!

2 likes

Proberen kan altijd. Verpest is het anders toch al hahaha.

3 likes

Ik heb ook echt hetzelfde met mijn oven, vooral die zijkanten zijn de hel!
Ik ga de tip van folie en de kruidvat spray gebruiken.

1 like

De glansspoelmiddel heeft gewerkt, echt top!!

7 likes

Ah top!

1 like

Ik kom hier even om zo’n borstel aan te bevelen. Afgelopen week bij Normal gekocht en wat een geweldig ding! Het heet een voegenschrobber maar hij maakt alle moeilijk bereikbare randen schoon. Echt zo satisfying, waar ik eerst eindeloos met een spons op stond te boenen zonder resultaat vliegt het er nu zo af. Kost 2 euro ofzo. Ga er denk ik nog een halen voor de keuken :smile:

16 likes

Ik woon op 45 m2 met z’n tweeĂ«n en denk wel dat het daardoor sneller rommelig is. Maar echt qua schoonmaken wordt het alleen maar meer werk als je groter gaat wonen denk, zeker als je huisdieren hebt

3 likes

Geen advies, wel herkenning. Wij wonen wel groot (175m2) en met 2 kleine kids en het is niet te doen alles haha
 dweilen met de kraan open sowieso met kinderen maar ook zonder kinderen waren wij al rommelkonten

Voelt altijd als unsuccesfull adulting :expressionless:

3 likes

Pfoe! En hoeveel uur heb je dat nodig??

Ik keek deze eerder deze week:

2 likes

Je kan denk ik zelf al veel doen/vinden qua tips zonder gelijk een dure coach in te schakelen.

Een paar basis dingen zijn:

• zorg dat alles een vaste plek heeft in huis.
  • plan elke dag een vast opruim momentje in. Even 10 minuten door het huis een rondje lopen alles op zijn plek leggen. Dan is het in ieder geval niet rommelig meer.
  • zelfde met schoonmaken, routine is zo fijn, het kost even tijd en energie om aan te leren maar als het er eenmaal inzit heb je er profijt van.
5 likes

Ja precies @anon4775214 en ook gewoon declutteren, nadenken over handig/efficiënt opbergen. Via action/Ikea kom je al een heel eind.

Verder na iedere keer eten voorbereiden ook direct opruimen, niks steeds laten opstapelen (makkelijker gezegd dan gedaan)!

5 likes

Groter wonen is niet “de oplossing” denk ik Meer ruimte om rommel te maken en meer om te poetsen. Toen ik nog in een studio van 25-30m2 woonde was het vaak ook een ontplofte bom, maar was een stuk sneller opgeruimd dan in de grotere woningen erna en ook poetsen een stuk sneller.

Wat helpt is inderdaad dingen een vaste plek geven (ook tegen dingen kwijtraken), in de avond voor het naar bed gaan in ieder geval glazen, schaaltjes van snacks etc vast opruimen / alles in de vaatwasser als je die hebt en toen wij nog geen kinderen hadden deden we 1x per week samen poetsen.

Als je merkt dat bepaalde dingen altijd ergens slingeren, even na gaan waarom. Is de plek waar het eigenlijk moet wel een handige plek? Bijvoorbeeld: Bij ons lag altijd heel de aanbouw vol met schoenen en rugzakken op random plekken, gek werd ik ervan. Schoenenrek staat onder de kapstok, maar de deur bij de aanbouw wordt het meeste gebruikt en dan werden de schoenen daar uitgedaan en omdat ze dan geen plek hadden slingerde ze overal rond. Nu staat het schoenenrek dus daar. Niet zo mooi, ben nu opzoek naar een mooier meubel voor daar, maar dit scheelt wel een hoop rommel en irritatie.

6 likes

Woon ook op 50m2, wel zonder huisdieren. Herkenbaar dat het snel rommelig wordt, als je een dag niks teruglegt op de plek waar het hoort lijkt het meteen alsof er een bom ontploft is. Wat mij helpt (deels ook al wel genoemd):

• Zorg dat je niet te veel overbodige spullen hebt. Ik doe eens in de 2/3 maanden een rondje door huis en spullen die ik niet meer gebruik breng ik dan direct naar de kringloop, kleding naar de kledingbank.
  • Alles heeft een logische plek. Kastje met laatje naast de deur voor sleutels, portemonnee etc. Kledingkast opnieuw ingedeeld zodat ik alles makkelijk terug kan leggen. Ikea bakken in de keuken om voorraad etc makkelijk te verdelen. Scheelt een hoop met opruimen om alles gedachteloos terug te kunnen leggen.
  • Qua huishouden doe ik doordeweeks alles bijhouden qua opruimen, en in het weekend echt schoonmaken. Na het eten afwas weg en doekje over het aanrecht en de tafel, kleding in de wasmand en op dagen dat ik thuiswerk doe ik de was. Dan kan ik als ik echt ga schoonmaken ook direct overal bij ipv dat ik nog een uur sta op te ruimen. Dat scheelt veel!

Een huishoudcoach heb ik geen ervaring mee, ik denk dat een goede opruimsessie veel kan helpen om het begin makkelijker te maken. Je zou ook wat YouTube videos kunnen kijken ter inspiratie! Ik vind zelf The Suitcase Designer heel leuk, zij helpt mensen om hun huis op te ruimen en systemen te bedenken om het netjes te houden. Geeft meteen wat motivatie om zelf aan de slag te gaan

4 likes

Kun je niet een structuur hebben waarop jullie een afspraak maken wanneer wie wat komende week poetst? Dus op zondagavond spreken we samen af wie wat, dat kan eventueel ook via whatspapp ofzo, in je pauze. En je kunt een herinnering in je telefoon hiervoor. Misschien dat dat werkt.

Overigens voor je vloer. Je kan denk ik beter investeren in een simpele robotstofzuiger. Die haalt met dieren echt wel wat haren op. Ons eerste exemplaar was 7 jaar terug eentje van 200 (zijn inmiddels ook veel beter geworden) & die zat met 3 katten ook dagelijks zo goed als vol. Daar heb je echt geen super dure voor nodig & scheelt op de vloer echt. Dan kun je voor je structuur bijv elke dag voor/na je naar bed gaat dat ding ff leven.

3 likes

En als je nou een lege planner aanschaft en daar aan de hand van je onregelmatige werkdagen in 't weekend invult wat je op welke dag moet gaan doen? Bij mij helpt t altijd als ik dingen kan afstrepen dus kan mij voorstellen dat dat met huishoudelijke taken ook zo is + je weet dan een beetje waar je aan toe bent

2 likes