Ik woon op 45 m2 met z’n tweeën en denk wel dat het daardoor sneller rommelig is. Maar echt qua schoonmaken wordt het alleen maar meer werk als je groter gaat wonen denk, zeker als je huisdieren hebt
Geen advies, wel herkenning. Wij wonen wel groot (175m2) en met 2 kleine kids en het is niet te doen alles haha… dweilen met de kraan open sowieso met kinderen maar ook zonder kinderen waren wij al rommelkonten…
Voelt altijd als unsuccesfull adulting
Je kan denk ik zelf al veel doen/vinden qua tips zonder gelijk een dure coach in te schakelen.
Een paar basis dingen zijn:
- zorg dat alles een vaste plek heeft in huis.
- plan elke dag een vast opruim momentje in. Even 10 minuten door het huis een rondje lopen alles op zijn plek leggen. Dan is het in ieder geval niet rommelig meer.
- zelfde met schoonmaken, routine is zo fijn, het kost even tijd en energie om aan te leren maar als het er eenmaal inzit heb je er profijt van.
Ja precies @anon4775214 en ook gewoon declutteren, nadenken over handig/efficiënt opbergen. Via action/Ikea kom je al een heel eind.
Verder na iedere keer eten voorbereiden ook direct opruimen, niks steeds laten opstapelen (makkelijker gezegd dan gedaan)!
Groter wonen is niet “de oplossing” denk ik Meer ruimte om rommel te maken en meer om te poetsen. Toen ik nog in een studio van 25-30m2 woonde was het vaak ook een ontplofte bom, maar was een stuk sneller opgeruimd dan in de grotere woningen erna en ook poetsen een stuk sneller.
Wat helpt is inderdaad dingen een vaste plek geven (ook tegen dingen kwijtraken), in de avond voor het naar bed gaan in ieder geval glazen, schaaltjes van snacks etc vast opruimen / alles in de vaatwasser als je die hebt en toen wij nog geen kinderen hadden deden we 1x per week samen poetsen.
Als je merkt dat bepaalde dingen altijd ergens slingeren, even na gaan waarom. Is de plek waar het eigenlijk moet wel een handige plek? Bijvoorbeeld: Bij ons lag altijd heel de aanbouw vol met schoenen en rugzakken op random plekken, gek werd ik ervan. Schoenenrek staat onder de kapstok, maar de deur bij de aanbouw wordt het meeste gebruikt en dan werden de schoenen daar uitgedaan en omdat ze dan geen plek hadden slingerde ze overal rond. Nu staat het schoenenrek dus daar. Niet zo mooi, ben nu opzoek naar een mooier meubel voor daar, maar dit scheelt wel een hoop rommel en irritatie.
Woon ook op 50m2, wel zonder huisdieren. Herkenbaar dat het snel rommelig wordt, als je een dag niks teruglegt op de plek waar het hoort lijkt het meteen alsof er een bom ontploft is. Wat mij helpt (deels ook al wel genoemd):
- Zorg dat je niet te veel overbodige spullen hebt. Ik doe eens in de 2/3 maanden een rondje door huis en spullen die ik niet meer gebruik breng ik dan direct naar de kringloop, kleding naar de kledingbank.
- Alles heeft een logische plek. Kastje met laatje naast de deur voor sleutels, portemonnee etc. Kledingkast opnieuw ingedeeld zodat ik alles makkelijk terug kan leggen. Ikea bakken in de keuken om voorraad etc makkelijk te verdelen. Scheelt een hoop met opruimen om alles gedachteloos terug te kunnen leggen.
- Qua huishouden doe ik doordeweeks alles bijhouden qua opruimen, en in het weekend echt schoonmaken. Na het eten afwas weg en doekje over het aanrecht en de tafel, kleding in de wasmand en op dagen dat ik thuiswerk doe ik de was. Dan kan ik als ik echt ga schoonmaken ook direct overal bij ipv dat ik nog een uur sta op te ruimen. Dat scheelt veel!
Een huishoudcoach heb ik geen ervaring mee, ik denk dat een goede opruimsessie veel kan helpen om het begin makkelijker te maken. Je zou ook wat YouTube videos kunnen kijken ter inspiratie! Ik vind zelf The Suitcase Designer heel leuk, zij helpt mensen om hun huis op te ruimen en systemen te bedenken om het netjes te houden. Geeft meteen wat motivatie om zelf aan de slag te gaan
Kun je niet een structuur hebben waarop jullie een afspraak maken wanneer wie wat komende week poetst? Dus op zondagavond spreken we samen af wie wat, dat kan eventueel ook via whatspapp ofzo, in je pauze. En je kunt een herinnering in je telefoon hiervoor. Misschien dat dat werkt.
Overigens voor je vloer. Je kan denk ik beter investeren in een simpele robotstofzuiger. Die haalt met dieren echt wel wat haren op. Ons eerste exemplaar was 7 jaar terug eentje van 200 (zijn inmiddels ook veel beter geworden) & die zat met 3 katten ook dagelijks zo goed als vol. Daar heb je echt geen super dure voor nodig & scheelt op de vloer echt. Dan kun je voor je structuur bijv elke dag voor/na je naar bed gaat dat ding ff leven.
En als je nou een lege planner aanschaft en daar aan de hand van je onregelmatige werkdagen in 't weekend invult wat je op welke dag moet gaan doen? Bij mij helpt t altijd als ik dingen kan afstrepen dus kan mij voorstellen dat dat met huishoudelijke taken ook zo is + je weet dan een beetje waar je aan toe bent
Het is denk ook gewoon een kwestie van doen en daar zijn (voor mijn gevoel) weinig trucjes voor. Als je het al plant en voor alles een plek hebt weet ik ook niet of een opruimcoach je echt kan helpen
@anon4775214 helpt een app voor het huishouden/dagelijkse taken misschien nog? Bijv Sweepy? Dan hoef je niet steeds zelf te bedenken wat je wanneer moet doen, maar krijg je een herinnering. En dat het een soort “goals” is als alle taken iedere keer afgevinkt zijn? Of met jezelf afspreken dat je een bepaalde beloning mag als je iets (voor bepaalde tijd) gedaan hebt?
Ik zou het bedrag van de huishoudcoach als een goede schop onder je kont zien kun je daar iets anders leuks van doen!
Wat hier ontzettend helpt is: schoenen uit bij de voordeur zodat er geen vuil in huis komt.
Wil zo min mogelijk dweilen en stofzuigen en dit helpt enorm. Uitzondering is voor de visite want die ga ik echt niet vragen om hun schoenen uit te trekken.
Oh dit is zo herkenbaar. Hoe rommeliger het is, hoe meer ik denk pfff laat maar en hoe erger het wordt. Geen verdere tips, maar dus wel herkenning.
Oh en kom ik weer aan met mn roborock, maar die is echt heel fijn! Vrienden hebben een hond en hem door ons enthousiasme ook en de hondenharen zuigtie ook goed op vd houten vloer iig.
@anon4775214 ik ga het schoonmaakroostwr van Firma huishouden gebruiken. Zo hopelijk wat meer structuur. Alleen moet ik mijn man nog inlichten dat hij dit ook gaat volgen. Want voor de zomer heb ik het even alleen gevolgd en dat werkte totaal niet. Dan ging hij iets schoonmaken wat ik eigenlijk de dag ervoor al had gedaan en alles wat vet smerig was bleef liggen… minder spullen en alles vaste plek helpt denk ik ook
En voor jezelf bedenken wat is voor jou schoon? Je eigen standaarden helder hebben scheelt zoveel onnodig idee van achterlopen of niet netjes zijn. Nee voor jou geldt dit en klaar.
Ik heb pink stuff en scrub daddy gekocht en net getest bij mijn ouders.
Before:
After:
Ze kunnen er weer doorheen kijken!
Ooo Ja dat heb ik dus zo erg. Als ik weet dat mijn moeder langskomt ga ik ook alles poetsen. Mijn man merkt dat dan meteen en zegt dan: “ komt je moeder langs?”. Terwijl ik niet het idee heb dat ze het bij mij rommelig of vies vindt.
Ik hoor haar wel af en toe zeggen over anderen “ dat het daar zo’n rotzooi is thuis…”.
Ik gooi mijn ondergoed en handdoeken altijd bij elkaar en dan lekker op 60°, alleen nu heb ik zo’n handdoek van de appie gekocht om te proberen en die mag volgens het label maar op 40… zouden jullie dat dan ook met je ondergoed doen? Of wassen jullie hem gewoon mee op 60? Of zouden jullie het scheiden?
Ik vind hem op zich fijn dus wilde er nog een paar aanschaffen, maar als ik ze dan altijd apart moet wassen ga ik het niet doen
als de handdoek 100% katoen is kan hij gewoon in de was van 60°c! ik zou er voor de eerste keer wel een kleurvangerdoekje bij in doen, want katoen geeft de eerste paar keren altijd wel af!