Huishoudtopic #2

Ik heb denk ik 10 druppels met 300 ml water gedaan. M’n man vond het ruiken als een drugslab als ik er mee gespoten had.

3 likes

Met die ontpiller heb ik ook ooit een gat gemaakt in een kussen van de bank van mijn ouders, heb snel het kussen omgedraaid en gedaan alsof ik van niks wist. :smiling_face_with_tear:

8 likes

Dankjewel! Klinkt als de goede verhouding voor mij :nerd_face:

2 likes

Dan is het best een sterk apparaatje?! Ik ga eerst maar op een oude trui oefenen denk ik😅

1 like

En t is belangrijk dat het op een vlakke en harde ondergrond ligt. Bijvoorbeeld op tafel. Niet op iets zachts of als je het nog aan hebt.

4 likes

Heeft iemand hier een tip voor een handige app waar je kan bijhouden wat er nog in vriezer ligt, en waarbij het overzicht door meerdere mensen bijgehouden kan worden? Merk dat ik soms vergeet wat er in ligt of niet helemaal meer kan zien wat er ooit in een bakje gestopt is

2 likes

Waarom een app? Hang een briefje je koelkast. Deed jij niet zoiets @Crusti_Croc?

6 likes

Briefje werkt goed inderdaad. Als je googelt op ‘freezer inventory’ of ‘freezer list’ vind je leuke templates die je kunt printen en invullen.

Eens in de zoveel tijd ruim ik de vriezer op, gooi ik alle verrassingsbakstenen weg (fucking irritant dat mijn man soms niet labelt) en schrijf ik op in een excelsheetje wat er allemaal in ligt. Dan plan ik een week of twee lang allemaal maaltijden daarmee, zodat hij weer wat leger is en ik weer vershoudbakjes teveel heb. En daarna ga ik bewust grote porties koken, om dan de helft in te vriezen.

Na een maand of 3 is de vriezer weer volgepropt met shit en herhaal ik dit proces weer. De excel sheet helemaal bij blijven houden met alles wat er in/uit gaat is me nooit gelukt. Dit is de enige manier om enigszins overzicht te houden en efficiënt gebruik te maken van de mogelijkheden van een vriezer.

@Crusti_Croc Oehh dat vind ik wel serieus een supergoede tip, een uitwisbaar bord. Welke heb je?

5 likes

Een app lijkt me wel handig, zag het wel voor me met bijvoorbeeld een melding na een bepaalde tijd als iets opgemaakt moet worden. Net zoals to do lijstjes of schoonmaaktaken vaak digitaal worden bijgehouden. Een briefje of boekje kan natuurlijk ook

@JeMoeder labelen en sowieso wat vaker de vriezer door en bewust opmaken is wel het beste om te doen inderdaad! En verrassingsbakstenen is een goede omschrijving haha

2 likes

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Ja dit herken ik. Denk je chili uit de vriezer te trekken, is het per ongeluk tomatensoep. Hoera voor etiketten.

18 likes

Ik heb een poos gewoon op de vriezer geschreven met whiteboardmarkers. Dan heb je geen bord of blaadje nodig. Maar voor mij werkte het niet, want ik vergat soms toch weg te strepen en dan moet je soms toch ineens alles eruit trekken om vervolgens te ontdekken dat je X niet meer had.

2 likes

Ik gebruik To Do voor van alles, maar je zou dat ook voor de vriezer kunnen gebruiken denk ik. Lijst ‘vriezer’ maken, delen met je huisgenoten, taak ‘spaghetti bolognese’ invoeren, einddatum over 3 maanden, afvinken als je het opeet.
Maar het blijft een taakje waar je aan moet denken als je iets in/uit de vriezer doet, daar gaat het hier vaak mis, dus uiteindelijk is totale chaos toch het systeem dat hier heerst. Wel alles gelabeld, dat gaat dan weer wel goed hier.

6 likes

Kun je soep invriezen in diepvries-ziplocks? Of is er een kans dat het toch gaat lekken?

Ik heb net een pan van 5 liter gemaakt. Heb geen bakjes meer om het in te doen, maar wel diepvries-ziplocktasjes (twee/drie porties).

1 like

Familywall

1 like

Dit verklaard waarschijnlijk het gat dat ik in het jurkje uit m’n eerdere post heb gemaakt :grimacing:.

Ik doe dat altijd wel in die ziplocks van Ikea, leg ik plat op de bodem van een la, is bij mij nog nooit misgegaan.

4 likes

Ik doe dit wel en dan leg ik ze net als @Merel ook eerst even plat in de la van de vriezer, met de sluitingskant iets omhoog gevouwen tegen de rand van de diepvrieslade aan.

Enige nadeel is dat je, bij grote ziplockbags, dan niet meteen een pan hebt waar je dat platte blok in 1x in kan doen.

4 likes

Thanks voor jullie antwoorden!

1 like

Ik gooi ze dan meestal even in de gootsteen met een klein laagje heet water, dan is het heel snel zacht genoeg!

2 likes