Huizen/woningmarkttopic #2

Nu helemaal bang dat we ook kut buren hebben bij ons nieuwe huis :sob::sob::sob:

5 likes

Hahaha heb het zelfde. Krijg het er helemaal warm van😂

4 likes

Oké ik ga een rondje door de buurt overal aan de bel hangen, ik hoor het al :joy:

5 likes

En @JustinBieber dit zullen natuurlijk wel uitzonderingen zijn hoor, maar nu ik dit van zo dichtbij heb gezien heb ik daar wel echt van geleerd dat je naar zoiets echt actief moet informeren.

6 likes

Ik denk dat het wel mee zal vallen met hoe veel mensen bij je gaan aanbellen. De woningen van alletwee mijn buren hebben in de afgelopen twee jaar te koop gestaan. Wss zijn er bij elkaar iets van 40-50 kijkers op afgekomen en er is geen 1 keer bij ons aangebeld om te komen checken. En er werkt altijd wel iemand van ons thuis.

Mocht er wel iemand aan de deur komen, zou ik gewoon eerlijk vertellen wat de situatie is.

1 like

Ja snap ik! Heb ergens wel vertrouwen. Het is een hele nette wijk en onze aankoop makelaar heeft tot paar jaar geleden in het zelfde blok gewoond. Kent onze buurman persoonlijk dus denk dat als er dingetjes waren hij het me hopelijk wel had verteld.

Onze verkopers gaan een straat verderop wonen dus het zal niet super kut zijn anders wil je wel ver ver weg haha.

En we gaan ook in een ‘nette’ buurt wonen maar goed er hoeft maar net een ontspoorde drugs snuivende puberzoon te wonen die vaak alleen is oid.

Heb me sowieso voorgenomen om meteen kennis te maken als we er klussen/wonen om op goede voet te beginnen. Hier niet gedaan en altijd gedoe geweest.

4 likes

Heeft iemand ervaring met desktop taxatie? Wij krijgen een schenking en hoeven dus niet 100% van de waarde te lenen. Werkt dit een beetje oke?

1 like

Wij hebben een hypotheek bij ASR (huis ook gekocht onder de marktwaarde vanwege een schenking) en zij adviseerden ons zelfs om een desktop taxatie van Calcasa uit te laten voeren omdat die waarde hoger lag dan de taxatiewaarde van de taxateur. Hierdoor hebben we een gunstigere hypotheekrente.

1 like

Hou rekening dat je ex nog lelijker kan gaan doen.

Ik zou makelaar laten taxeren voor marktwaarde. Onze financieel adviseur deed dat namelijk niet. Alleen hypotheek en verzekering tc.

Mocht je ex het uiteindelijk overkopen, kan je ook nog laten opnemen dat als hij binnen de eerste 3 jaar verkoopt de overwaarde nog deels van jou is. Evt. Onderwaarde niet.
Ken 2 mensen die dat erin hadden staan.

5 likes

Super goed! Mijn ex heeft me vorig jaar een half jaar lang het leven zuur gemaakt uit boosheid dat ik wegging en hij al die moeite moest doen om het voor de nieuwe marktwaarde te kopen (ipv dat ik het hem gewoon ‘gunde’). We zaten namelijk eerst bij een kutte hypotheekadviseur die dit soort situaties helemaal niet goed snapte, dus het duurde allemaal eeuwig. Belangrijk is dus om goed navraag te doen of een adviseur dit wel echt kan regelen als hij je kan/gaat uitkopen. Sommige hypotheekverstrekkers doen namelijk redelijk moeilijk en dan moet de adviseur wel ervaring hebben.

En je kan me dus nog steeds altijd berichten als je iets wilt weten over het proces / hoe ik met mijn ex om ben gegaan oid!

Let wel dat niet alle hypotheekverstrekkers een desktoptaxatie accepteren. Dus als je vantevoren al weet dat je verstrekker het accepteert, doen. Als je nog niet weet bij welke verstrekker je je hypotheek gaat afsluiten, niet doen.

3 likes

Waarom zou je als andere partij akkoord gaan met wel de lusten en niet de lasten?

1 like

Geen idee, zou zelf ook niet doen als achterblijver. Maar 1 gaat nu verkopen omdat die 3 jaar voorbij zijn. Nu flink meer overwaarde dan het uitkoop bedrag. En het huis is nu in slechtere staat.

Lijkt mij ook niet fijn. Als het je ex is wil je er ook op een begeven moment vanaf zijn (het afsluiten) en op deze manier zit je nog 3 jaar te wachten of er nog iets gaat gebeuren.

1 like

Precies, je zou wel gek zijn als je dan binnen die drie jaar zou verkopen en de overwaarde met je ex moet delen. Dat zou je dan alleen doen als je echt niet anders kan, bijv. omdat je je baan verliest en de hypotheek niet meer kan opbrengen.

@ufo dat ook nog eens idd. Je bent dan nog niet echt los van elkaar

1 like

Nee idd.
Je kan het wel gebruiken om even moeilijk te doen en dan als tegemoetkoming die eis eruit te laten halen.

2 likes

@NewBlood @Rozevarken dankje voor de tips! Hebben nu vrijdag al hypotheekadvies dus zal het daar ook nog even vragen. Scheelt wel echt weer een hoop geld dus zou super fijn zijn als het kan! Besef nu weer hoeveel geld we gaan uitgeven, echt pijnlijk hahah

Zou het dan echt?

4 likes

Is een logisch gevolg van de stijgende rente. Maandlasten komen op exact hetzeltde neer zo.

4 likes