Huizen/woningmarkttopic #2

Ahh leuk hè? Wij kregen vorige week de sleutel en zag het huis dus pas weer na 2,5 maand. Wel gek hoe ik sommige dingen toch een beetje anders had herinnerd ofzo haha. Echt bizar dat je 1 keer 10 minuten het huis hebt gezien en daar dan zoveel geld voor hebt betaald :see_no_evil: Maar viel allemaal niet tegen gelukkig!

Hopelijk komt het goed met jullie hypotheek! Wacht je nu op akkoord van de bank?

11 likes

Ja we hebben alle documenten aangeleverd en ze hebben alweer 1 opmerking teruggegeven. Mijn vriend heeft een ziekmelding voor 20% en die staat op zijn loonstrook. De bank vraagt nu een soort vage verklaring van zijn werkgever hierover, en da’s met P&O nog een beetje gezeik… dus hoop dat dat allemaal gewoon goed komt :grimacing:

Heeft iemand tips voor het kopen van een nieuwe keuken? Waar moet je echt op letten, welk bedrijf is goed (we kijken nu naar ikea)? We zouden graag de spoelbak en afzuiging willen houden, maar de rest nieuw. We hebben een ietwat flexibele max van €9000, is gelukkig niet een hele grote keuken maar vind het toch spannend!

Wij zijn uiteindelijk geslaagd bij de keukenkampioen. Keukens zoals ikea zijn een stuk goedkoper maar in kwaliteit wel echt een verschil vonden wij. De verkoper van de keukenkampioen kon in de lades staan en niks brak af. Dus hebben we uiteindelijk de keuze gemaakt ons budget te verbreden en daar een keuken te nemen.

Ga je naar een andere winkel dan ikea dan moet je onthouden dat ze je meestal max 20% korting mogen geven. Dus probeer er 20% vanaf te praten.

5 likes

Wij hebben net een nieuwe keuken van IKEA en ik vond het vooral fijn dat je alles zelf kon ontwerpen. We zijn ook ergens anders geweest maar Ik vond het vervelend dat ik niet even de tijd had om na te denken wat voor kast ik waar wilde.
Ik heb zelf heel lang in die tool ontworpen en daarna het ontwerp doorgesproken met een medewerker van IKEA.

Ik vind het nu vooral vervelend dat niet alles op voorraad was en de communicatie iets moeizaam verloopt. Maar alle essentiële items zitten erin, we missen alleen een lade en de verlichting doet het niet, maar we hebben voldoende verlichting.

En nu heb ik een keuken die precies is zoals ik wilde en waar ik dagenlang aan heb ontworpen haha.

9.000 voor de keuken zelf is misschien niet krap, maar je moet er wel rekening mee houden dat de installatie ook nog wat kost. Vaak meer dan de IKEA calculator aangeeft tenzij het nieuwbouw is denk ik.

4 likes

Enige tip die ik wil geven is: ga niet naar een onderdeel van de Mandemakers groep. Een en al ellende en lieten voorheen (weet niet of t nu nog is) vage ‘contracten’ ondertekenen als je alleen even kwam informeren en tekenen. Is op google wel veel over te vinden. Horen best heel veel zaken bij oa Brugman en keukenconcurrent.

Consumentenbond heeft er oa wat over geschreven: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/keukenwinkels-mandemakers-groep-blijven-slechte-naam-waarmaken

Verder zou ik vooral goed nagaan wat je nu prettig vind aan je keuken. Bijv de hoogte van het aanrecht en de indeling. Maar ook wat je nu mist. Wij hebben nu bijna alleen maar lades, alleen 1 laag kastje, en ik mis bijvoorbeeld echt een kast op iets hogere hoogte voor onze glazen. (Dus of een apart keukenmeubel die wat hoger is, zo’n vrijstaand model, of een los keukenkastje boven je hoofd). Dat laatste hebben we nu bijv helemaal niet. Onze glazen staan nu in een lade, maar dat schuift zo irritant, en antislip vind ik ook niet altijd lekker werken. Dus dat zou ik veel liever in een kastje hebben. En waar ik ook spijt van heb is een te kleine koelkast, hij is ook net niet diep genoeg voor de echt grote frisdankflessen bijvoorbeeld. Dan kan de deur niet dicht.

Goeie keukenzaken hebben vaak echt vakmensen die zo goed met je mee kunnen denken en je optimaal kunnen adviseren. Daar heb ik toen wel veel aan gehad. Maar doordat ons budget destijds ook ietwat beperkt was hebben we wat keuzes moeten maken wat ik dus achteraf gezien iets anders had gewild. Dat zijn de dingen die ik hierboven schreef. Dus al met al valt het hartstikke mee en hebben we heel veel plezier van onze keuken.

5 likes

Wij zijn net op keukenjacht geweest en ik vond die ketens van de Mandemakers groep (Brugman, Keukenkampioen) ook niet echt wat. Ze zijn vrij pusherig, je merkt dat ze op commissie basis werken en je ‘moet’ dus afdingen. En dat slaat dus echt nergens op, bij ons begon een keuken bij 17.000, door een ‘speciale actie’ was ie 14.000 en als we ‘alleen vandaag’ kozen was het 11.000 :unamused: Uiteindelijk zijn wij naar Duitsland gegaan n.a.v. een tip van een vriendin. Net over de grens in Nordhorn zitten een heleboel keukenzaken (allemaal in hetzelfde dorp haha) en ze spreken ook Nederlands. Die man gaf gewoon de prijs hoe het was. Hij zei, ik kan wel zeggen ‘alleen vandaag deze prijs bla bla’ maar ik zeg gewoon wat de echte prijs is, mocht je goedkoper willen, dan kun je andere keuzes maken (bijv iets goedkoper werkblad, andere kastindeling etc.). Uiteindelijk zijn wij voor onder de 10.000 klaar en hebben we ook nog A-merk apparatuur (in NL niet). Wij zijn zooo blij, zou ze aan iedereen aanraden! Bovendien hadden ze ook een mooi 3D tekenprogramma daar, wat ze bij de Mandemakers groep blijkbaar niet hebben? Alles wordt getekend met een potloodje, vond dat erg bijzonder.

Kvik heeft dat wel trouwens, vond ik ook een fijne zaak, maar die hadden de kleur die we wilden niet. IKEA ook niet, anders had ik dat ook zeker nog overwogen. Bij veel keukenwinkels zeggen ze dat IKEA geen goeie kwaliteit is, maar volgens mij is dat echt beetje preken voor eigen parochie, wij + vele mensen in mijn fam. hebben al jaaaren een IKEA keuken nu, en is echt niks mis mee, heel stevig en degelijk. Je kunt dan ook altijd nog de apparatuur ergens anders kopen, mocht je dat wel A-merk willen!

9 likes

Wat ben ik toch altijd blij met het forum :smiling_face_with_three_hearts: Echt heel erg bedankt voor jullie tips! Duitsland is 2u rijden voor ons dus denk dat dat ‘m niet wordt. Kunnen inderdaad nog even kijken bij keukenkampioen (maar ik lees net dat dat ook van mandemakers is dus misschien toch overslaan). Qua apparatuur hoef ik niet perse A merken. Heb tot nu toe altijd gehuurd met B merken en vond dat altijd prima. Bestel dan ook liever alles in 1 keer dan een losse oven ergens, ben zo bang dat dat dan fout gaat.

Ik hoop dat we de keuken zelf kunnen installeren met hulp van mijn vader. Qua levertijd zullen we het net aan gaan halen, maar vaak met monteur is het een stuk langer. Onze verhuisdatum is ook al over 2 maanden en krijgen 2 weken ervoor de sleutel dus heel veel ruimte hebben we niet.

Glazen willen we in een mooie servieskast zetten en we hebben naast de keuken nog een aardig grote voorraadkast dus dat is echt heel fijn! We willen in de keuken ook een vaatwasser en 3 lade vriezer toevoegen (zit er nu niet in) en dat slokt aardig wat kastjes op maar is te overzien denk ik. We doen het nu ook met alleen 2 grote lades dus dat scheelt heel erg.

Nogmaals bedankt allemaal voor de tips en als ik er even niet meer uit kom dan weet ik dit topic wel weer te vinden! :blush:

3 likes

Wij hebben zes jaar geleden een keuken gekocht bij mandemakers en toen hadden ze wel gewoon een tekenprogramma. Ik vond onze keuken altijd van top kwaliteit en als er iets was (lampje dat was uitgevallen oid) dan kwam er altijd een aardig en kundig iemand repareren. Ik denk wel dat de verkoper wat opdringerig was maar ik was verder wel gewoon tevreden. Je hoort altijd zoveel negatiefs over mandemakers maar mijn ervaring is wel gewoon oké eigenlijk. Had er vooral last van dat we eigenlijk niet wisten wat we wilden en we daarom niet wisten of we blij waren. Hadden beter even kunnen wachten tot we de sleutels vh huis hadden en dat we t meer voor ons zagen. Onze keuken met whirlpool apparaten was destijds 5000 euro dus best wel goedkoop. (Vaatwasser, gootsteenkastje, hoek kast, 2 keer een 3 lade blok, oven met lade eronder, koel vries combi met vak erboven, 3 bovenkasten en een afzuigkap met kruidenkast en 4 pit gaskookplaat en composiet blad)

Wij hadden met onze badkamer dan weer kut ervaringen met een zaak die geen onderdeel was van een keten en op Google (veel!) goede reviews had en iemand die we kenden had er goede ervaringen mee. Je kunt pech hebben of geluk, denk dat veel toch staat of valt met wie t bij je komt installeren. En je moet niet iets zomaar tekenen of aan laten smeren dat je niet wilt natuurlijk. Wij hadden toen een slechte(re) installateur en dat maakte alles gewoon kut.

3 likes

Wij hebben de keuken ook zelf geplaatst en dan is ikea wel echt ideaal en aanzienlijk goedkoper!

Hoewel ik niet weet of ik in de lades kan staan vind ik het een fijne en degelijke keuken. De online tool is super en voor bestelling kijkt een medewerker nog mee. En wij kregen goede input van haar. Klantenservice is sowieso solide.

Apparatuur (min quooker) ook van ikea en werkt top. Alleen de oven had ik voor een duurder model moeten gaan.

4 likes

Wij gaan ook de keuken verbouwen en waarschijnlijk voor een Ikea binnenkant (veel ontwerpmogelijkheden, handigheden vind ik) & dan op maat gemaakte frontjes van https://koakdesign.com/. Die maken ze speciaal voor de Ikea keukens en ik vind veel mooie voorbeelden op hun instagram/sites. Bij de traditionele keukenboeren vinden we niet wat we zoeken mm.

6 likes

Ik zou vooral aanraden om bij een paar bedrijven te gaan kijken. Wij waren eerst bij een lokale zaak en waren daar meteen enthousiast. Toch nog verder gekeken bij een keten (vonden we helemaal niks) en nog bij een andere lokale zaak waar we nog enthousiaster van werden. Als je een paar keer een inrichting laat maken, kan je veel beter bepalen wat je belangrijk vind en wat je het meeste aanspreekt. En bij de twee lokale zaken heb ik gemerkt dat ze veel flexibeler zijn dan die keten waren we waren en veel meer meedachten met de meest ideale opstelling.

4 likes

Oeee hele goede, dankje!!

@Mimir We hebben dus niet heeeel veel tijd, maar kunnen zeker nog even kijken naar andere opties!

Ik ben al enige tijd dit topic in de gaten aan het houden en ben wel benieuwd naar jullie ideeën/gedachten bij de volgende situatie:
Ik ben single en heb een baan die rond modaal, misschien iets erboven ligt. Ik woon nu in een goedkope huurappartement, waardoor ik redelijk wat spaargeld heb. Nu ben ik de afgelopen maanden ook in het bezit gekomen van een geldbedrag n.a.v. het overlijden van mijn vader.
Eerst was het voor mij ondenkbaar om een huis te kopen, en nu lijkt het nog steeds een verre droom maar komt deze wel iets dichterbij.
In mijn regelmatige rondje funda zie ik nu een huisje voorbij komen wat voor mij wel redelijk perfect lijkt: dorp waar ik graag wil wonen, klein tuintje met wat groen. De vraagprijs zou mijn maximale bod zijn (2/3 kan ik aan hypotheek krijgen, 1/3 zou dan eigen inleg zijn). Eigenlijk had ik hiermee het huis afgeschreven, want ik kan niet op tegen overbiedingen. Nu zie ik echter dat er in de beschrijving staat: aanvaarding per 1 november 2022. Dit is dus nog een aardige tijd weg. Wat zouden jullie hiervan denken? Meer kans voor mij, omdat de meeste mensen niet zo lang willen wachten? Of juist nadelig omdat de woningprijzen misschien in de tussentijd dalen? (een mens mag dromen toch;-))

1 like

Het kan geen kwaad om te proberen toch? Als je bod wordt afgewezen merk je dat vanzelf wel… Mij lijkt dat de huizenprijzen in dat half jaar sowieso niet enorm gaan dalen en het is toch wel een beetje onrustige tijd nu met hogere rente, oorlog etc die denk ik echt wel wat kopers afschrikt. Dus wie weet kan het wel?

6 likes

Als het jouw ideale woning is voor de langere termijn zou het niet veel moeten uitmaken als de prijs weer iets daalt. Je kan het altijd proberen, het zou zonde zijn om het af te schrijven zonder te proberen. Je weet het nooit.

2 likes

Bieden op zichzelf staand is gratis. Dus niet geschoten, altijd mis! Denk dat die overdrachtsperiode niet heel veel zal uitmaken. Als het een starterswoning is komen de meesten vanuit huis of huur. Dat is ‘makkelijk’.

5 likes

Ik zie dat er hierboven al een paar antwoorden worden gegeven, dus ik heb even een andere vraag aan jou. Ik ben namelijk benieuwd omdat je al zo specifiek zegt te weten wat je maximale bod kan zijn inclusief je eigen inleg en zo. Heb je dat zelf berekend of ben je al in gesprek geweest met een hypotheekadviseur?

2 likes

Ik zou het gewoon proberen, nee heb je altijd toch?
Maar november 2022 is niet zo gek hoor, onze makelaar heeft geadviseerd ons huis 6-7 maanden voor de overdracht online te zetten dus dat klopt wel met deze termijn. Voordat de bezichtigingen en onderhandelingen geweest zijn, het contract getekend is en de bedenktermijn voorbij is ben je al een paar weken verder. Daarnaast ben je vaak al 6-8 weken kwijt aan evt voorbehoud voor financiering/bouwkundige keuring/verkoop eigen woning, dus dan hou je als verkoper nog “maar” 3 maanden over om het opnieuw in de verkoop te zetten als de koop niet door zou gaan.

Een slangenkuil is het, werkelijk waar :face_with_symbols_over_mouth: wat gaan jullie doen?

2 likes