mijn 2 cents
Als ik meedemonstreer op de dam, maar tegelijk wel kritiek uit op de gemeente omdat ik denk aan mijn oma die is overleden doordat ze in maart niet op de IC terechtkon: ben ik dan zo’ n grote part of the problem? Kan ik niet gewoon mijn oma en George Floyd even belangrijk vinden?
Ik vind dit zo moeilijk om te zeggen omdat het om je oma gaat en ik leef mee met iedereen die iemand is verloren aan corona, maar toch denk ik dat het racismeprobleem wel het leed van een overlijden in je persoonlijke kring overstijgt. Ik snap dat je dan zelf de keuze zou maken om niet te gaan natuurlijk, maar ik snap dan niet waarom je mensen moet veroordelen die wel gaan. Het is ook niet dat iedereen die wel is gegaan van te voren wist dat het zó druk zou worden he. Er was voorspeld dat er 350-500 man zou komen. Dan zou het ongeveer het zelfde zijn gelopen als in Den Haag. Er zijn wel fouten gemaakt waarvan geleerd moet worden maar dat kan ook 1x gezegd worden en vervolgens opgepakt worden door bestuurders en hoeft niet dagen lang de boventoon te voeren in de media. Anti-racisme zou die boventoon moeten hebben maar dat onderwerp is veel minder sexy dan coronaovertreders.
(Ok dit is echt t laatste wat ik er over zeg want ik doe nu zelf ook mee.)
Kan maar waarom moet je die kritiek nu uiten dan. Je kan er toch ook gewoon voor kiezen om mee te demonstreren en daarna 2 weken in zelf quarantaine te gaan. En als je daar zelf was en afstand hield waarom is die kritiek dan nog nodig. Ik bedoel ik snap de kritiek maar het is in mijn ogen hypocriet om net hierop kritiek te hebben als alles open gaat en bijna niemand zich echt meer aan de regels houd. ( en ja jij misschien wel en bla bla maar dat is nu niet relevant)
@Soy.peor @Flamoes Dankjulliewel. Met deze reacties kan ik zeker iets hoor. Even voor de duidelijkheid: ik veroordeel mensen die zijn gaan demonstreren niet en ik vind ook dat de media de nadruk op het verkeerde legt. Maar ik vind wel dat @Chipss veel vervelende reacties heeft gekregen terwijl ze feitelijk gelijk heeft over de verkeerde inschatting van de gemeente A’dam. Je weet namelijk nooit of zij misschien zo’ n naaste heeft, en dan kunnen die beelden gewoon pijnlijk zijn terwijl het prima anders had gekund. Dan denk je gewoon niet altijd rationeel. Nu houd ik ook echt op!
Nog even op jou terugkomend: ik snap het verschil inderdaad.
Ik zat zelf te denken aan situaties vroeger bij mijn ouders thuis, waar we geregeld buitenlandse studenten in huis hebben gehad. In gesprekken daarmee over cultuurverschillen zeiden we bijvoorbeeld dingen als (in steenkolen engels): “thai people always smile” of “ dutch people have a big mouth”;). Ik kan nu even niet een voorbeeld bedenken waarbij een van de partijen het gepeste meisje is, maar dit soort gesprekken kun je eigenlijk niet meer hebben met bijv een Surinamer tegenwoordig toch? Omdat je zo snel iets zegt wat kwetsend is (en terecht hoor). Terwijl het in die gesprekken vroeger juist leuk was om het over die verschillen te hebben.
Ik snap dat ik nu weer als een bevoorrecht wit persoon klink die niet weet hoe het is om het gepeste meisje te zijn hoor. Maar het is zo jammer dat die gesprekken niet kunnen. Ik had graag gewild dat het meisje nooit gepest was en dat we de verschillen tussen bevolkingsgroepen konden waarderen zonder oordeel. Maar ik denk dat iedereen dat wel met me eens is hier.
Omg same! Ik dacht al dat het aan mij lag… Ik heb echt spijt dat ik ze heb gekocht haha
Ik vind het gewoon lastig om te bepalen wat kan en wat niet. En ik ben me ervan bewust dat dat komt doordat ik wit ben. Maar als Najib niet mag zeggen dat hij denkt dat Marokkanen over het algemeen meer in de waan van de dag leven dan Nederlanders, zonder daar een oordeel van luiheid oid aan te hangen of er een grap van te maken… dan ga ik liever helemaal het gesprek niet meer aan over cultuurverschillen uit angst om over de grens te gaan. Daarom doe ik dat tegenwoordig dus ook niet, ook al vind ik dat jammer. Behalve nu dan.
@Evert Ik ben het helemaal met je eens.
Ik stond gistreren echt op het punt om mijn facebook ter verwijderen. Tuurlijk snap ik de angst van veel mensen maar ik ging echt slecht op alle reacties dat dit een middelvinger naar de zorg is. Is op het terras zitten dan niet net zo goed een middelvinger.
Waarom kan het inderdaad niet hand in hand gaan. Waarom zijn de mensen die tegen zijn ivm niet de dialoog aangegaan hoe dit wel goed kan verlopen? Zoals hier eerder is gezegd is dit niet de beste timing maar dat zal het nooit zijn. Je kan moeilijk zeggen joe we doen dit in september als er een vaccin is.
Om op jouw eerste vraag in te gaan: ja ik ben heel bang om mensen te kwetsen. Ik kan er van wakker liggen als ik weet dat ik iemand heb pijn gedaan zonder dat ik het zo bedoel, omdat ik niemand een kutgevoel gun. Maar zó erg is die eigenschap toch niet? . Juist omdat heel veel mensen daar wel dagelijks mee moeten dealen wil ik er niet aan bijdragen door onbewust iets doms te zeggen en iemand te kwetsen.
Edit: ik ga dus niet het gesprek uit de weg omdat ik niet meer de vrijheid heb om alles te zeggen, maar inderdaad wel omdat ik mensen niet wil kwetsen.
Let wel: jij hebt het steeds over grappen, maar dat dat niet kan ben ik sowieso met je eens. Ik ga sowieso bijlezen in het white privilege topic.
oh ja vreselijk, ken een meid die dr zoontje zowat vanaf geboorte spijkerbroekjes, blousjes, hoodies met capuchon, en bijna altijd sneakers (want zo stoer) ed aandoet. Germ doe m lekker een boxpakje of een legging aan.
Er stond laatst een artikel in De Volkskrant waarom veel Nederlanders het zo moeilijk hebben met de Coronacrisis, de maatregelen en een ‘oorlogsretoriek’ hebben. Zo van: alle verplegers in de frontlinie enzo. Het stuk vertelde, dat veel Turkse en Marokkaanse Nederlanders hier wat verbaasd op reageerden omdat zij in hun cultuur veel meer gewend zijn om om te gaan met onzekerheid.
Dit komt omdat Turken en Marokkanen (in Turkije en Marokko dus), maar ook veel andere culturen een wat meer korte termijn blik hebben. Bijv. spontaan op vakantie gaan en niet al de vakantie voor volgend jaar geboekt hebben, zoals Hollanders. Dit komt omdat deze culturen vaak uit landen komen, waar niet zoveel zekerheid is als hier. Bijv. omdat er een instabiele overheid is, het sociale stelsel niet zo goed geregeld is of er veel natuurgeweld kan zijn. Dit zorgt er simpelweg voor dat je niet een jaar vooruit kúnt plannen. Daar kunnen Nederlanders niet zo goed mee om gaan. Vandaar dat veel Nederlandse immigranten in het buitenland hier vaak moeite mee hebben. Door de stabiele situatie hier, zijn wij heel erg op de lange termijn gericht, wat echt een luxepositie is. Dit verklaart volgens mij ook heel goed de situatie met de kaartjes
Ik denk dat het hele vakantievroegboekkorting etc nu ook wel ff minder wordt. Of iig dat mensen dat minder gaan doen. Doordat veel mensen hier soms al een half jaar van tevoren hun vakanties boeken, zitten ze nu met de vouchers.
Misschien komt er verandering in het plannen haha
Deze meid heeft gewoon wat geboekt hoor voor over meer dan een half jaar. Niets kan deze datumprikkergekkie stoppen.
Groot gelijk
Nieuwe titel
Oké ja Najib Amhali is sowieso niet de heuvel waarop ik ga sterven.
Even niet over onze Najib maar waar komt dat gezegde ‘de heuvel waarop ik ga sterven’ vandaan? Ik ken het Engelse gezegde maar ik lees het alleen hier in het Nederlands. Wie heeft dit verzonnen? Waarom wordt het zoveel gebruikt?
Edit: Hahahaha ik ging even zoeken naar het spreekwoord op dit forum maar alleen jij gebruikt het. Echt elke keer jouw avatar erbij.
Omdat het zo goed is, het dekt de lading perfect. En het komt toch gewoon uit het Engels. Is niet verzonnen
Even zoekende op het forum kom ik uit op een post van mijzelf van November vorig jaar als eerste moment dat het hier gebruikt werd.
Alle resultaten die ik vind zijn trouwens mijn Posts, maar misschien gebruiken andere mensen het inmiddels ook. Wat kan ik zeggen? Ik ben een voorbeeld voor velen.