Impopulaire meningen #2

Deel 2 alweer mensen, kom maar doorrr!

giphy%20(1)

13 likes
Wat je even kwijt wil #20

ik heb een tijdje in Parijs gewoond en ik vind (vond) de Notre Dame de mooiste kerk die ik ooit gezien heb maar toch vind ik het best apart dat er zoveel aandacht was vanuit de V.S. bijvoorbeeld. misschien wel verklaarbaar maar toch best erg hoeveel aandacht er is voor een brandend gebouw ten opzichte van rampen waarbij mensen omkomen. daarbij vond ik de vergelijking(en?) (van verslaggevers en/of experts op CNN nota bene) met 9/11 ook niet opgaan. een brand waarbij niemand omkomt is niet hetzelfde als een aanslag waarbij 3000 mensen omkomen.
neemt niet weg dat ik begrijp dat je kunt rouwen om een gebouw. maar de verhouding is gewoon scheef.

21 likes

Eens. Ik vind het ook heel merkwaardig dat er nog geen 24 uur later al 700 miljoen is geschonken. Mooi om te zien dat mensen iets willen geven hoor, maar zulke bedragen heb ik nooit eerder gezien bij andere rampen.

15 likes

omg dit wist ik nog niet eens

2 likes

Godnondedju ik snap dat zo’n gebouw historische waarde heeft maar als ik chef was zou ik zeggen “nou jongens laat die kerk, we stoppen die 700 miljoen in drinkwater voor kinderen in derdewereldlanden”.

45 likes

Zou de notre dame eerder klaar zijn dan de sagrada familia?

32 likes

Ik denk dat we eerder een bewoonbare kolonie op de maan hebben dan dat de Sagrada Familia af komt.

46 likes

Dit is letterlijk wat ik al de hele dag denk!

Tuurlijk, het is echt zonde dat het gebouw zo beschadigd is, maar kom op, er kunnen zoveel mensen gered worden van het geld dat binnen 1 dag is gestort. Het is zo krom.

7 likes

Jeetje ik heb er echt geen woorden voor.

Typisch geval ‘waar een wil is is een weg’. Stel je voor hoeveel mensen geholpen zouden zijn als men zich even hard voor de medemens zou inzetten/doneren als nu voor de ND.

9 likes

Alsof de katholieke kerk dit geld ook nodig heeft. Ik vind het echt belachelijk.

En ja ik word ook gek van al die mensen op social media die nu foto’s van zichzelf posten met de Notre Dame. In mijn feed zijn dat ook vooral Amerikanen, die vast even willen laten zien hoe cultureel onderlegd ze zijn.

9 likes

Het is niet in het bezit van de katholieke kerk tho, maar van de Franse staat (ministerie van cultuur).

3 likes

Ah oké, ik neem mijn woorden terug. Maar goed, alsnog onnodig naar mijn mening.

ohhh ja ik vergat nog het toppunt van priviliged; dat de presentatrice van de CNN livestream zei ‘for the people who maybe haven’t had a chance to visit this beautiful building, blabla’. (ze had het hierbij dus over Amerikanen niet Europeanen)

3 likes

Die 700 miljoen is gedoneerd door 5 mensen, die ook honderden miljoenen aan andere dingen doneren, mogen die mensen even zelf weten wat ze met hun geld doen? Blijkbaar gaat dit ze aan het hart, anders hadden ze het wel in hun zak gehouden.

16 likes

Jeetje sorry hoor.

2 likes

Mag ik vragen hoe je hieraan komt? Ik heb even heel snel gezocht naar Bernard Arnault, een van de grote donateurs, en ik krijg alleen maar hits over de Notre Dame op dit moment.

En dit op wiki: In 2012 veroorzaakte Arnault veel ophef in verband met een naturalisatieaanvraag met oog op het verkrijgen van de Belgische nationaliteit om te kunnen ontsnappen aan de Franse vermogensbelasting.

Edit: het blijft natuurlijk hun eigen geld, maar ik heb er eerlijk gezegd wel een gek gevoel bij.

2 likes

Ik vind dit altijd een beetje een dooddoener. Ja dat mogen ze natuurlijk, zo zit ons systeem in elkaar.

Maar geld brengt macht en privileges met zich mee. Oa dus dat zij in tegenstelling tot mensen die niks te geven hebben kunnen kiezen voor de rest van de wereld wat of wie dat geld verdient. En de enige reden waarom zij dat kunnen is omdat ze rijk zijn. Niet omdat ze moreel gezien betere keuzes maken dan anderen of omdat ze heel goed doorhebben waar geld meest nodig is.

Daarbij is de ene keuze moreel gezien wel beter dan de andere. Dat iemand een macht heeft om bepaalde keuzes te maken betekent niet dat al die keuzes maar goed zijn. Daar mag best wel kritiek op komen als die gegrond is.

15 likes

Ze hebben allemaal stichtingen die donaties uitdelen, de meesten wel in de richting van kunst en cultuur, Arnault’s stichting heeft een museum dat uiteindelijk aan Frankrijk gedoneerd wordt waar ze kunst toegankelijk maken/houden.

1 like