Impopulaire meningen #4

Bijna de helft van mijn studieschuld is ontstaan in het leenstelsel. Geen OV meer terwijl m’n master in een andere stad was, geen basisbeurs meer, geen merkbare investering in de kwaliteit van het onderwijs terwijl dat wel een politieke argumentatie was. Wel een dure kamer want een enorm woningtekort (en thuis wonen geen optie door de 2.5 uur enkele reis en thuissituatie). En dat ging bij mij dus maar om 1/3e van mijn studie ipv de volle bijna 6 jaar. Ik zou ook boos zijn als mijn x jaar studie net in iets valt dat voelt als een tijdelijk experiment en je dus bij de relatief kleine groep hoort die geen enkele baat heeft, maar wel de lasten. Ondanks alle nuances daarin.

En het gaat niet om 14-15k maar veel meer. Wat keer 3 oid van je Max hypotheek afgaat. Dat maakt zeker wel het verschil in deze markt tussen wel en niet iets kunnen kopen als eenverdiener met studieschuld, heb dat genoeg gezien in mijn omgeving.

16 likes

Op zich snap ik @anon50301661 wel in die zin dat deze generatie studenten pech heeft met het leenstelsel maar andere studenten bijvoorbeeld weer de pech hadden dat ze afstudeerden in de financiële crisis waardoor ze niet meteen een dikke baan hadden om hun lening mee terug te kunnen betalen (me). Met het verschil natuurlijk wel dat het leenstelsel een politieke keuze was en de financiële crisis niet (althans niet zo direct maar uiteindelijk natuurlijk ook wel resultaat van politieke keuzes).

Wat nu echt een goed idee zou zijn voor studenten, vind ik, is ze een overbruggende uitkering te geven na hun studie tot aan hun eerste baan. In België bestaat zoiets volgens mij.

3 likes

Ik denk dat alles gewoon duur is en iedereen wordt genaaid. Of je nu student of werkende bent.

Ik ben een beetje gevoelig voor artikelen hierover die op fb voorbijkomen en heel vaak denk ik dan ook tijdens het lezen dat je soms ook wel keuzes moet maken.

Ik denk dat je niet altijd mee kan naar excursies, vakantie, en dan ook nog deelnemen aan allerlei verenigingen, en nog een leuk sociaal leven hebben als je het geld er niet voor hebt. Zo is het later ook.

Als ik lees dat sommige van mbo3 zich omhoog hebben gewerkt naar de uni, dan denk ik dat was toch ook niet nodig? Mbo of hbo is toch ook gewoon prima? Of om op een gegeven een paar jaar te gaan werken om te sparen om daarna nog een studie te doen.

Ik was ook een langstudeerder en ik hield echt wel rekening mee de keuzes die ik maakte. Stages zocht ik in de buurt, ipv ver weg bij een goed bedrijf of in het buitenland, maakte keuzes of het die dag 35 euro waard was om naar school te komen, zat ook gewoon 4 jaar lang, minstens 4 uur per dag in de trein. En elke weekend was ik aan het werk bij mijn bijbaan.

Hele impopulaire mening maar soms denk ik wel als mensen helemaal niet bij een studie kunnen werken (behalve als het echt heftige studies zoals geneeskunde etc zijn) dan denk ik is dit dan wel de verstandigste keuze? (Qua doorzettingsvermogen is het top, maar qua gevolgen van de lening later). Neem dan aan dat je een weloverwogen overweging maakt voordat je hiermee start.

En dan heb je ook nog de mensen die besloten hebben om niet door te gaan studenten ivm de hoge kosten. Of de studenten die 3 bijbaantjes naast de studie hebben.

Het zijn uiteindelijk allemaal keuzes die je zelf bewust hebt gemaakt. Ben me ervan bewust dat het voortaan bijna onmogelijk is om geen studieschuld te hebben, maar denk echt wel dat je meer invloed op de hoogte hebt dan de mensen in die verhalen die ik heb gelezen denken.

5 likes

Ik leen maximaal maar kan alsnog niet op vakantie. Sorry dat ik dit stukje er nu weer tussenuit pik hoor maar lenen is niet altijd voor de leuk… en ik heb ook altijd 3 dagen per week gewerkt.

31 likes

Sorry, maar fijn dat jij de luxe had om allerlei ‘keuzes’ te kunnen en mogen maken. Mijn ouders hadden niet veel geld, ik woonde in een dorp met een paar honderd man. OV moest ik pakken, ik moest al verder reizen, ik moest werken maar wel in de stad en al mijn salaris ging naar het OV.
Sorry ik vond mijn studie wel zwaar (nee het was geen geneeskunde) en werkte er op een gegeven moment niet extra naast nee.

22 likes

Maar het probleem is ook nog dat bepaalde keuzes wel moet maken als je een goede baan wil? Je wordt ook van alle kanten gepusht om een cv te hebben met interessante stages, bijbanen, verenigingen, commissies/besturen, meerdere diploma’s etc.

12 likes

Ik kon ivm gezondheid niet werken naast mijn studie, juist voor mijn toekomst was/is het goed dat ik ging studeren? Ik snap dit niet helemaal eigenlijk.

15 likes

Nee je mag alleen studeren als je gezond en rijk bent zodat je niet hoeft te lenen en het netjes nominaal kan afronden!!

23 likes

Krijg het nu helemaal over me heen prima. Wilde alleen ook de andere kant belichten waarom mensen er wel moeite mee kunnen hebben.

En tuurlijk zitten er situaties tussen waardoor het niet kan, als je ziek bent zoals iemand hier al zei. Daarmee ben ik te kort door de bocht geweest.

@Pax kan zijn dat je dat erin leest, maar dat bedoel ik niet.

Hahahah wat een bullshit.
Ik heb gewerkt van m’n 13e alle zomers en naast school en het mbo tot ik naar het hbo ging. Dichtstbijzijnde hbo was een uur reizen van deur tot deur en het was de pabo, dus 2 dagen stage, 3 dagen school en veel studie- en stagevoorbereiding tussendoor (hoop geknutsel in de avonden en weekenden) en ik had echt geen tijd om nog een baantje erbij te hebben hoor.
Maakte me totaal geen lui persoon en zegt ook niks over wat ik nu kan. Sta niet voor de klas, maar heb een baan in middenmanagement met periodes van 50/60 uur werken per week. Je hele conclusies en verbanden slaan echt als kut op dirk.

6 likes

Dat zal in sommige vakgebieden wel meer zijn dan bij de ander. En ik snap de druk echt wel. Maar het enige wat ik wilde zeggen, niet op de juist manier verwoord, maar dat een universitaire diploma’s niet het enige is om ergens te komen waar je je goed bij voelt.

En ik maak me wel zorgen dat de lat voortaan zo hoog wordt gelegd. Dat je voor alles maar al die extra dingen moet hebben gedaan, dat gaan mensen dan ook doen, deze groep wordt groter, waardoor weer competitiever en hoe moet je je hierna onderscheiden van de rest?

Edit; en iedereen heeft natuurlijk zijn eigen redenen ervoor, maar ik heb ook met mensen in de klas gezeten die max leende en niet wilde werken, want waarom zou je. Dus dat heeft wss wel bijgedragen aan hoe ik over sommige dingen denk.

Ben het ook echt wel eens dat studenten gecompenseerd moeten worden voor het bedrag dat ze mis zijn gelopen. Betekent niet dat ik anders aan kan kijken tegen bedragen die vele malen hoger liggen.

3 likes

Dat over die studenten die max bijlenen en niet willen werken, ook maar weer een n=1 voorbeeld van mijn kant want ik herken dat ook wel maar dat waren wel altijd de studenten uit het Gooi, de koorballen, jasje dasje studenten.

Dus de mensen die zich wellicht niet zo veel zorgen hoeven te maken over het terugbetalen.

1 like

Tuurlijk kan je daarvoor kiezen en is het veel. Maar dan maak je toch bewust de keuze om er een lening voor aan te gaan? Wat helemaal prima is, maar daarna ook terugbetaald moet worden. En dat studenten gecompenseerd willen worden voor het gemiste bedrag snap ik ook helemaal. Maar het is geen gratis geld.

@ iedereen die heeft gereageerd wil ik trouwens wel zeggen dat ik dit had verwacht dat zoveel mensen hierover zouden vallen. Ik weet van mezelf dat ik soms kortzichtig kan zijn en juist vanuit het forum veel heb geleerd. Dus dit daarom ook zo plaats.

Die verstandige beslissingen moest ik inderdaad maken nadat ik het zelf een beetje had verpest inderdaad om het allemaal een beetje betaalbaar te houden. Nee tuurlijk moeten mensen zelf weten wat ze doen, maar als dat gevolg een torenhoge studieschuld is (ik scheer nu niet iedereen over één kam, maar de mensen waarvan ik heb gelezen) die nu aangeven dat het bijna onmogelijk is om terug te betalen, of betalen tot je 67e. Dat is dan toch iets waar je zelf voor hebt gekozen?

@Corvus nee echt om te leren, om andermans inzicht erin te krijgen. Het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen, dus als ik dat heb gedaan mijn welgemeend excuus. Goede tips voor een volgende keer.

Nu ja, in België bestaat wel zoiets maar daarvoor moet je jonger dan 25 zijn bij de aanvraag van je uitkering en moet je hiervoor al ongeveer een jaar ingeschreven staan als werkzoekende (en ook actief moet op zoek zijn gegaan naar werk).

(Weet ik omdat toen zoveel jaar geleden ik hierop beroep wou doen de regels net verstrengd waren🤡)

Zo dit hey. Ik heb een studieschuld van 30.000 euro. Tijdens mijn studies (BA + MA) heb ik 20 a 30 uur in de week gewerkt. Ja, als je schijt wordt betaald omdat de overheid het toelaat dat bedrijven hun werknemers met 0-uren contracten en slavenlonen mogen uitbuiten…kan je nog zoveel werken en nauwelijks rondkomen. En ik leefde niet luxe en ging niet op vakantie, dus wtf.

26 likes

Hier ben ik het best wel mee eens. Ik zeg niet dat ik slim ben, als dat was had ik meteen een goede keus gemaakt en was ik geen langstudeerder geweest.

Het leven is gewoon ontzettend duur voortaan en hoe kut het ook is, studenten niet meer de luxe hebben zoals vroeger om er langer over te doen en een aantal keer kunnen wisselen van opleiding, jong zijn. Maar nu echt goed overwogen keuzen moeten maken.

1 like

Snap geen kut van deze uitspraak maar love it :ok_hand:t3:

35 likes

Ik had een aantal in mijn klas dat ging lenen en het vervolgens op hun spaarrekening zetten. Zo kregen ze rente over hun geleende geld.

3 likes

Ja ik vind dit ook zo bizar alsof je dan al alle gevolgen kan overzien die het voor de rest van je leven gaat hebben. Nog los van het feit dat voor heel veel studenten lenen gewoon noodzakelijk is.

9 likes