Nee je mag alleen studeren als je gezond en rijk bent zodat je niet hoeft te lenen en het netjes nominaal kan afronden!!
Krijg het nu helemaal over me heen prima. Wilde alleen ook de andere kant belichten waarom mensen er wel moeite mee kunnen hebben.
En tuurlijk zitten er situaties tussen waardoor het niet kan, als je ziek bent zoals iemand hier al zei. Daarmee ben ik te kort door de bocht geweest.
@Pax kan zijn dat je dat erin leest, maar dat bedoel ik niet.
Je ziet in die hele leenstelsel discussie ook hoe we compleet gebrainwasht zijn met hoe een studentenleven eruit zou moeten zien. Iedereen die bestudeert hoe de ontwikkeling van jongvolwassenen er idealiter uit ziet erkent dat geld ook op mag gaan aan dingen die niet zinvol zijn. Dat sommige studenten er bier van gekocht hebben, op vakantie zijn gegaan, naar festivals gingen is niet relevant. Dat er studenten zijn die niet werkten, niet en niet keihard studeerden ook niet. Elke student die sinds 2015 begonnen is aan een bachelor+master is minimaal 4500 euro misgelopen aan een systeem waar al sinds dag één van het voorstel serieuze weerstand tegen bestond. De studenten in kwestie hebben daarnaast niet de beloofde kwaliteitsverbetering gekregen. Wat een individuele student met zijn geld gedaan heeft, of deze er harder bij is gaan werken of deze wel of geen huis kan kopen in de toekomst doet er niet toe. Dat is afleiding. Als je binnen enkele jaren een beleidswijziging met grote gevolgen terugdraait omdat je erkent dat je een domme fout gemaakt hebt moet je fatsoenlijk compenseren.
Je kunt over de afgelopen 8 cohorten gewoon concluderen: de druk is hoger geworden, de schulden zijn hoger geworden en de kwaliteit is lager geworden. Wat de n=1 in je eigen klas ervoeren doet er weinig toe.
Hahahah wat een bullshit.
Ik heb gewerkt van mân 13e alle zomers en naast school en het mbo tot ik naar het hbo ging. Dichtstbijzijnde hbo was een uur reizen van deur tot deur en het was de pabo, dus 2 dagen stage, 3 dagen school en veel studie- en stagevoorbereiding tussendoor (hoop geknutsel in de avonden en weekenden) en ik had echt geen tijd om nog een baantje erbij te hebben hoor.
Maakte me totaal geen lui persoon en zegt ook niks over wat ik nu kan. Sta niet voor de klas, maar heb een baan in middenmanagement met periodes van 50/60 uur werken per week. Je hele conclusies en verbanden slaan echt als kut op dirk.
Dat zal in sommige vakgebieden wel meer zijn dan bij de ander. En ik snap de druk echt wel. Maar het enige wat ik wilde zeggen, niet op de juist manier verwoord, maar dat een universitaire diplomaâs niet het enige is om ergens te komen waar je je goed bij voelt.
En ik maak me wel zorgen dat de lat voortaan zo hoog wordt gelegd. Dat je voor alles maar al die extra dingen moet hebben gedaan, dat gaan mensen dan ook doen, deze groep wordt groter, waardoor weer competitiever en hoe moet je je hierna onderscheiden van de rest?
Edit; en iedereen heeft natuurlijk zijn eigen redenen ervoor, maar ik heb ook met mensen in de klas gezeten die max leende en niet wilde werken, want waarom zou je. Dus dat heeft wss wel bijgedragen aan hoe ik over sommige dingen denk.
Ben het ook echt wel eens dat studenten gecompenseerd moeten worden voor het bedrag dat ze mis zijn gelopen. Betekent niet dat ik anders aan kan kijken tegen bedragen die vele malen hoger liggen.
Dat over die studenten die max bijlenen en niet willen werken, ook maar weer een n=1 voorbeeld van mijn kant want ik herken dat ook wel maar dat waren wel altijd de studenten uit het Gooi, de koorballen, jasje dasje studenten.
Dus de mensen die zich wellicht niet zo veel zorgen hoeven te maken over het terugbetalen.
Tuurlijk kan je daarvoor kiezen en is het veel. Maar dan maak je toch bewust de keuze om er een lening voor aan te gaan? Wat helemaal prima is, maar daarna ook terugbetaald moet worden. En dat studenten gecompenseerd willen worden voor het gemiste bedrag snap ik ook helemaal. Maar het is geen gratis geld.
@ iedereen die heeft gereageerd wil ik trouwens wel zeggen dat ik dit had verwacht dat zoveel mensen hierover zouden vallen. Ik weet van mezelf dat ik soms kortzichtig kan zijn en juist vanuit het forum veel heb geleerd. Dus dit daarom ook zo plaats.
Ik vind dat je best wel hard van de toren blaast voor een langstudeerder. Al die verstandige beslissingen en dan toch niet gewoon nominaal afstuderen. Je gunt jezelf dus hier en daar wat flexibiliteit en ruimte om te âfalenâ maar een ander mag dat niet?
Die verstandige beslissingen moest ik inderdaad maken nadat ik het zelf een beetje had verpest inderdaad om het allemaal een beetje betaalbaar te houden. Nee tuurlijk moeten mensen zelf weten wat ze doen, maar als dat gevolg een torenhoge studieschuld is (ik scheer nu niet iedereen over één kam, maar de mensen waarvan ik heb gelezen) die nu aangeven dat het bijna onmogelijk is om terug te betalen, of betalen tot je 67e. Dat is dan toch iets waar je zelf voor hebt gekozen?
@Corvus nee echt om te leren, om andermans inzicht erin te krijgen. Het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen, dus als ik dat heb gedaan mijn welgemeend excuus. Goede tips voor een volgende keer.
Waar jij koos voor langer studeren en in andere zaken sneed om het betaalbaar te halen, koos een ander misschien voor minder werken en korter studeren, weer een ander gunde zijzelf een hoger leefbudget. Je bedeelt jezelf nu een soort van superieure positie toe omdat jij er zo goed over hebt nagedacht, terwijl je in het leenstelsel wellicht zelf nu ook zoân student met een studieschuld van 40.000+ was geweest (zes jaar basisbeurs=20.000 euro mislopen, leven is ondertussen duurder, wonen is duurder). Het grote verschil tussen jou en studenten die nu compensatie vragen is niet dat jij zo slim en weldenkend bent, maar dat je in een andere goedkopere context gestudeerd hebt.
Edit; ik heb overigens ook echt een sterke mening over het feit dat we achttienjarigen toestaan met één druk op de knop, zonder enkele vorm van voorlichting, een lening van 1.000 euro per maand af te sluiten waarvan ze vooraf het rentepercentage niet weten. Je kunt als volwassenen blÚren dat ze verstandiger moeten zijn, maar het niet goed genoeg kunnen overzien van de lange termijn effecten van die schuld is inherent aan de leeftijd waarop je die aangaat. Je hoeft het ook niet te overzien, want je weet dat je nog zeker een jaar of 7 niet af betaalt en minocw stuurt je voorafgaand nog een brief dat lenen echt niet erg is. Er zijn jongeren die eerder bij duo mogen lenen dan dat ze hun eerste legale biertje kunnen kopen.
Nu ja, in België bestaat wel zoiets maar daarvoor moet je jonger dan 25 zijn bij de aanvraag van je uitkering en moet je hiervoor al ongeveer een jaar ingeschreven staan als werkzoekende (en ook actief moet op zoek zijn gegaan naar werk).
(Weet ik omdat toen zoveel jaar geleden ik hierop beroep wou doen de regels net verstrengd warenđ€Ą)
Zo dit hey. Ik heb een studieschuld van 30.000 euro. Tijdens mijn studies (BA + MA) heb ik 20 a 30 uur in de week gewerkt. Ja, als je schijt wordt betaald omdat de overheid het toelaat dat bedrijven hun werknemers met 0-uren contracten en slavenlonen mogen uitbuitenâŠkan je nog zoveel werken en nauwelijks rondkomen. En ik leefde niet luxe en ging niet op vakantie, dus wtf.
Hier ben ik het best wel mee eens. Ik zeg niet dat ik slim ben, als dat was had ik meteen een goede keus gemaakt en was ik geen langstudeerder geweest.
Het leven is gewoon ontzettend duur voortaan en hoe kut het ook is, studenten niet meer de luxe hebben zoals vroeger om er langer over te doen en een aantal keer kunnen wisselen van opleiding, jong zijn. Maar nu echt goed overwogen keuzen moeten maken.
Snap geen kut van deze uitspraak maar love it
Ik had een aantal in mijn klas dat ging lenen en het vervolgens op hun spaarrekening zetten. Zo kregen ze rente over hun geleende geld.
Ja ik vind dit ook zo bizar alsof je dan al alle gevolgen kan overzien die het voor de rest van je leven gaat hebben. Nog los van het feit dat voor heel veel studenten lenen gewoon noodzakelijk is.
Er is al heel veel gezegd waar ik het ook mee eens ben en je zit hier niet meer op te wachten maar om toch nog even te mierenneuken op dit punt, besef je wat je hier zegt?
Dus om de contactmomenten bij te wonen, die een nogal wezenlijk deel van de studie zijn (en daarom in sommige gevallen ook gewoon verplicht, maar ook wanneer niet, zou er niet toe mogen doen) is een keuze?
Ja als je het geld hebt om fysiek naar die studie te gaan waar je flink voor betaalt, dan moet je dat vooral doen, maar als je niet zo welvarend bent dan moet je niet zo veel verwachten van het onderwijs hoor, gewoon tweederangs student zitten zijn thuis.
Wat.
Ja eigenlijk wel he, dan levert dit nog eens iets opđ
Ik hoop (heel naief) dat we ooit een meritocratie worden waarin iedereen recht heeft op een studie? Absurd eigenlijk dat je moet lenen voor iets waar in veel europese landen niks voor wordt gevraagd.
Misschien ook een impopulaire mening, maar ik heb 80.000 euro studieschuld en ik heb er absoluut geen spijt van.
Ik heb drie studies gevolgd en mân ouders konden niks bijdragen. Ik moest wel altijd bij werken, ook met lening. Zelfs al zou iemand maximaal lenen en alles direct naar de kroeg brengen. Ik heb liever dat iedereen kan studeren, dan dat dit alleen mogelijk is voor de mensen die het kunnen betalen.