Impopulaire meningen #4

Als een tang op een varken.
Als kut op dirk.
Slaan nergens op, gewoon al dat soort.

2 likes

Ik ging eens een kijken wat je nu eigenlijk per maand maximaal kan lenen bij DUO en dat is nog gewoon hetzelfde bedrag (oke 30 piek meer maar dat is natuurlijk niet heel veel) als toen ik nog studeerde (inmiddels 3 jaar geleden). Gezien de inflatiecijfers, beste gek dat dit niet mee omhoog gaat. Andere discussie want hoe meer lenen, hoe hoger de schuld natuurlijk. Toch even een observering.

8 likes

Ja klopt mijn huur is € 40 omhoog gegaan vanwege de gasprijzen maar mijn lening niet hoor

3 likes

Ja helemaal mee eens. En die langstudeerboete mag wat mij betreft ook afgeschaft worden. Had graag nog een specifieke studie willen volgen maar kan niet. Of ja kan wel, maar dan moet ik instellingstarief betalen.

5 likes

Ik vind ook dat studenten veel meer gecompenseerd moeten worden dan nu het geval. Ik had nog ā€œgelukā€ dat ik mijn bachelor startte in 2014, vond het destijds al zo krom dat ik nog 3 jaar basisbeurs kreeg en studenten vanaf 2015 niks meer. Van mij mag iedere student hiervoor gecompenseerd worden.

Maar het is toch niet logisch om meer gecompenseerd te worden dan dat? Zie sommige studenten demonstreren met 80.000 euro schuld maar schuld hadden ze onder de oude regeling ook gehad, daar kies je (in meer of mindere mate) ook zelf voor

6 likes

Never forget dat mega veel kabinetsleden ook gewoon langstudeerders zijn.

11 likes

Ja daar ligt ook het hele probleem. Ze schaffen alles af wat zij wel kregen. Wat een gepriviligeerd kabinet hebben we he. Bah

6 likes

Het zit soms ook wel dieper dan dat. Ik heb basisbeurs gehad en die was geloof ik 280. Om dat er zelf bij te werken moet je laten we zeggen 28 uur werken en dat is een dag per week. Niet iedereen kan dat goed combineren met de studie dus sommige mensen kiezen ervoor bepaalde vakken dan later te doen of stage uit te stellen. Daardoor studeer je weer langer en maak je meer schuld. Dus het lijkt niet eerlijk om meer te compenseren dan alleen dat, maar het kan meer gevolgen hebben dan alleen financieel.

8 likes

Ben wel benieuwd hoe hoog die basisbeurs nu is met die hoge kamerhuurprijzen en inflatie.

1 like

Daarnaast moet je voor veel hbo-studies en sommige masters ook een tijd fulltime stage lopen voor een hongerloontje, dus succes met ernaast genoeg verdienen om je huur te kunnen betalen. Een van de redenen waardoor ik nu uitloop: ik kan niet scriptie met stage combineren want ik moet ernaast werken om studie en huur te kunnen betalen. Dus nu stel ik mijn stage uit en werk ik nu om te sparen.
Om maar een voorbeeld te noemen.

Mijn situatie

(Overigens heb ik zelf wel basisbeurs gekregen maar heb ik nu nergens meer recht op, ook niet op lenen, omdat ik al lang studeer want twee keer verkeerde studie gekozen).

9 likes

Ja dit deed mijn nicht (20 jaar jonger dan ik) ook en ze had er een heel verhaal bij. Dat iedereen het deed en juist de financieel verstandige keuze? Ik kon het nooit helemaal volgen maar ze leek er echt van overtuigd dat dit de slimste keuze was. Terwijl dit een paar jaar geleden was en de spaarrente toen ook al bijna nihil was.

1 like

Hou ik je aan

6 likes

Vind dit niet echt eerlijk. Ik behoor niet tot de groep met een onmogelijk hoge studieschuld, maar ik ben wel een langstudeerder vanwege medische achtergrond. Dit betekent dat ik ruim €4.000 extra collegegeld betaal, omdat de belastbaarheid van de opleiding net te hoog is voor me. Vind het een beetje kort door de bocht om dan te zeggen ā€œtja kies je zelf voor, dan had je niet moeten gaan studerenā€, want als je die keuze zou maken en je kan weinig, dan is het ook weer :ā€œWaarom heb je geen opleiding gedaan zodat je een baan hebtā€

En zo zijn er veel meer voorbeelden waarbij ā€œhet is je eigen keuzeā€ echt te kort door de bocht is

8 likes

Voor mijn twee masters heb ik zelfs maanden stage gelopen met 0eu vergoeding 🄲 totaal niet relevant voor de discussie maar voor veel onderzoekstages is dit normaal. Ik heb een paar maanden naast mijn studie gewerkt maar met stage heb ik daar 0 tijd voor. Veel inzet weinig beloning

6 likes

Ja daar heb je wel een punt. Niet alleen financieel maar ook stress die erbij komt kijken, aanpassen van je plannen door bijv thuis te blijven wonen vallen allemaal buiten de boot zo en zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden

1 like

Echt illegaal

Maarja zelf voor gekozen schat!!! Eigen schuld

1 like

Ja echt genieten, ik loop sinds september 2019 fulltime stage zonder vergoeding :rage: en dan snappen mensen nog niet dat mijn motivatie nogal laag is

8 likes

Maar een basisbeurs hoef toch geen bijstandsnorm te halen? Als student is bijboorbeeld een huis delen een goed alternatief, in de bijstand niet.
100 procent voor afschaffen leenstelsel en compensatie, maar deze twee bedragen hebben voor mij niet veel net elkaar te maken.

5 likes

Ik houd mijn hart vast voor de komende studenten want die gaan ook geen huis kunnen delen als deze prijzen zo blijven stijgen.

3 likes

Hoe is dit puzzelen, is gewoon paint by number met dingetjes ipv verf.

2 likes