Impopulaire meningen

Ik haat detox en sapkuren omdat het zo een mega onzin is. Ook kan ik mensen die het doen niet serieus nemen. Een collega heeft nu voor €130 een sapkuur gekocht en ik wil haar alleen maar uitlachen. Je lever en nieren reinigen al genoeg, daar hoef je echt niet 8 dagen niks voor te eten.

Zag laatst toevallig nog dag Monique van Loon (van eerder Culy en Girlscene) ook een sapkuur/detoxkuur deed op Insta en toen was ik ook echt een beetje teleurgesteld, omdat ik haar altijd wel belezen en kritisch vind. En dan dit soort onzin promoten. :unamused:

Ja! Bij haar precies hetzelfde, ze vertelt altijd veel dingen over voeding en ik geloofde het altijd wel een beetje, omdat haar vader in de voedingsmiddelenindustrie werkt. Blijkt hij met die sapkuur mee te doen! Nou doei dan haha

Oh dat van haar vader wist ik nog niet eens, haha… Ja het blijft bijzonder wat mensen zichzelf wijs willen maken.

@Viooltjes en @Iniemaxi het ging haar niet om het reinigen toch? Ik geloof dat ze erbij had gezet dat ze het als een ‘reset’ deed om daarna weer gewoon gezond te eten in plaats van al het lekkers in december. Dat vind ik wat anders.

Maar wat is een “reset” dan volgens haar/jou? Daarmee zeg je eigenlijk ook dat je denkt dat je daarmee je lichaam even maximaal reinigt/doorspoelt, of dat er iig “iets gebeurt”. Je kunt toch gewoon op 1 jan nog vreten en op 2 jan normaal doen zonder “reset”? Er gebeurt namelijk echt niks bijzonders in je lichaam daardoor.

Maar het kan een psychische “reset” zijn.

Volgens mij wilde ze haar gewoontes omgooien. Dus dan denk ik meer een psychische ‘reset’.

Ik blijf het bullshit vinden! :sweat_smile:

Ik wou net zeggen, mentaal kan het wel interessant zijn. Maar dan moet je niet doen alsof je alle gifstoffen aan het uitscheiden bent oid.

Nee ik bedoel die van mijn collega haha sorry :relaxed:

Ik doe elke ochtend op de wc een reset, werkt prima.

Oh hahaha ik snap hem nu!

Hmm, ik snap ergens wel haar gedachtengang. Ik vind het zelf soms ook moeilijk om mijn ongezonde vreetperiode te doorbreken. Dan kun je wel zeggen dat ik bijvoorbeeld op 2 januari gewoon weer normaal moet gaan eten, maar soms is dat toch nog best lastig. Als ik dan expres veel groente en fruit in huis haal, zodat ik een paar dagen weer kan ‘wennen’ aan gezonde maaltijden, merk ik dat het daarna weer makkelijker een gewoonte wordt om rauwkost en fruit mee te nemen naar het werk. Als ik dat niet zo bewust doe, dan blijft vreten een sterkere gewoonte dan gezond eten.

• Misschien is dit voor jou juist heel overdreven en denk je wel “dat is een kwestie van discipline”. Dat kan natuurlijk. Maar voor mij werkt het goed om dat proces (van het omgooien van gewoontes) wat bewuster door te gaan.

Een collega van de HR deed dit laatst ook en begon hier vrolijk tijdens de lunch over te vertellen aan tafel met drie artsen.

Dat doet ze ook nooit meer :sweat_smile:

Ik heb vier dagen sapkuur gedaan. Eerste dag was mega kut, alleen maar honger. Tweede dag had ik super koppijn en de derde en vierde dag voelde ik me echt helemaal geweldig. Super veel energie en goed humeur enzo. Ik had wel het idee dat er iets veranderde tijdens de kuur.

Mijn hoofd? Nee mijn hoofd is nog steeds hetzelfde.

@Banananana Hmja minder snelle koolhydraten doet bijna iedereen goed. Hoef je alleen niet per se voor te sapkuren. :stuck_out_tongue:

Dit begrijp ik wel, maar dat is toch niet hetzelfde als een paar dagen alleen maar sapjes drinken?

Maar iedereen moet maar doen wat ie denkt dat goed is voor hem/haar, maar haal er gewoon geen wetenschappelijke basis bij, als die er gewoon niet is. Je organen detoxen zichzelf.

Maar het kan wel.

Ja, het kan. (Ik weet dat je graag het laatste woord hebt, dus bij deze.)

Hahaha yes :smiley: ik durfde de discussie niet aan te gaan omdat ik niet genoeg argumenten heb, maar dat bij jou had ik wel es willen zien!