Impopulaire meningen

Om even in te haken op de sterk zijn discussie, waarbij ik het volledig eens ben met wat @Penny_Lane geschreven heeft:

Voor mij is sterk zijn ook dat je, ongeacht hoe moeilijk je het hebt, verstandige en goede keuzes blijft maken en niet toegeeft aan foute dingen. Bijv. excessief drank/drugsgebruik, je ellende afreageren op anderen, vreemdgaan, of beslissingen maken waar je later spijt van krijgt. Ik ken iemand die heeeel veel nare dingen meegemaakt heeft, maar principieel niet vlucht in foute coping mechanisms omdat het dan al snel uit de hand kan lopen en anderen gekwetst raken. Dat vind ik bewonderenswaardig.

Oh dat vind ik eigenlijk niet. Ik maak geen zo’n onderscheid in wat goede en wat foute keuzes zijn en ga er gewoon vanuit dat iedereen doet wat ie dat moment kan. Ja je kan objectief gezien wel zeggen dat drugsmisbruik of vreemdgaan niet de betere keuzes zijn. Maar soms is iemand niet in staat een andere keuze te maken of is zoiets zelfs de betere keuze dan niks doen. En dat vind ik niet per se minder sterk. Het is dan misschien eerder dat ik gewoon niet zo snel in termen van sterk/niet sterk oordeel.

Ik vind verstandige keuzes maken trouwens enorm overschat maar dat is dan weer iets anders.

Hmm ik begrijp je redenering wel, al ben ik het niet helemaal eens op het punt van de verstandige keuzes. Ik heb geen moeite met onverstandige keuzes, zolang je anderen er niet mee schaadt, en dat is vaak wel het geval. Vind je het trouwens ook niet sterk (of misschien zeg je liever bewonderenswaardig) als iemand niet toegeeft aan een verleiding op een zeer moeilijk moment?

Ik vind het bijna altijd stom als mensen meer dan 1 fimpje van een concert op hun insta story posten. Soms kijk je gewoon bijna met de hele show mee.

Als er één ding is waar ik vaak meteen doorklik op instagram is het bij filmpjes van uitgaan of een concert. 9/10 takkeherrie en niks boeiends te zien.

Ja haha, wat helemaal kut is vind ik als ik 's avonds in bed lig en ik heb het geluid nog aanstaan, dat je dan opeens kapot schrikt van de tyfusherrie van een of andere club of bak herrie van een of ander optreden.

ik was laatst ergens waar iemand het hele concert voor insta live mee aan het filmen was :eyes:

Interessant gesprek.
Wat ik hier lastig aan vind is dat je niet voor een ander kan weten hoeveel kracht het kost om niet toe te geven aan impulsen en korte termijn comfort.

De een heeft meer mentale reserves om op te teren dan de ander. Dat is iets wat zich over je hele leven opbouwt, of niet de kans krijgt om op te bouwen omdat je altijd op je tandvlees hebt moeten lopen. Is iemand die in een fijn gezin is opgegroeid en tot op heden daarvan de vangnet en steun voelt, sterk omdat ze niet vlucht naar alcohol in moeilijke tijden? Is iemand die sinds baby tijd emotioneel is verwaarloosd en er alleen voor staat en überhaupt niet weet wat zij voelt, minder sterk omdat ze wel troost zoekt in alcohol? Dit is natuurlijk heel kort door de bocht gezegd, en het is ook niet mijn insteek om mensen op de meetlat van sterk zijn te willen vergelijken. Maar wat ik wil zeggen is: iedereen voert zijn eigen strijd. Iedereen is sterk. Sommige mensen hebben nou eenmaal betere problemen dan anderen.

Nee ik vind dat niet bewonderingswaardig. Iedereen is in staat om ‘domme dingen’ te doen. En of je ertoe overgaat of niet heeft met zoveel verschillende factoren te maken: persoonlijkheid, draagkracht/draaglast, … Maar iedereen heeft een soort van een breekpunt. Een punt waarbij je dingen doet die mensen doorgaans niet als bewonderingswaardig of als oké zien. En ik ga mensen echt niet bewonderen of sterk vinden omdat ze nog niet op dat breekpunt gekomen zijn. Ook als het mensen zijn waarvan je vindt dat ze al veel hebben meegemaakt en toch nog ‘verstandige beslissingen’ lijken te nemen. Lijken, want je weet nooit hoe iemand vanbinnen erbij is. Maar ik ga mensen dus ook niet meer bewonderen als hun breekpunt verder ligt dan je zou verwachten onder bepaalde omstandigheden.

Dus ja ik denk gewoon niet in termen van bewondering, sterk/niet sterk. Maar eerder gewoon dat iedereen doet wat ie kan.

Met andere woorden, mensen die koste wat kost niet willen toegeven aan een bepaalde verleiding zijn gewoon nog niet op hun ‘breekpunt’ gekomen? Het weerstaan van een verleiding kan toch ook juist een keerpunt van een bepaald ‘breekpunt’ zijn, een persoonlijke overwinning van iemand waar diegene jaren voor heeft geknokt? Om zoiets compleet los te zien van sterk/niet sterk, daar geen enkele bewondering voor te hebben en dan aan te komen met “Leuk voor je hoor, maar je doet natuurlijk gewoon wat je kan. Net zoals iedereen hier.” vind ik ergens toch vrij zwart/wit.

Wanneer heb jij wel bewondering voor iemand @Penny_Lane?

Ik vind airfryers echt zwaar overgewaardeerd. Enige waarvan ik echt dacht yaaaaay dat is lekker uit de airfryer zijn de Old Amsterdam kaasbitterballen. :see_no_evil:

ik werd vroeger best vaak raar aangekeken als ik zei dat ik niet sportte en veel van mijn vriendinnen klagen een beetje over ‘zichzelf naar de sportschool slepen’ of ‘moeten hardlopen’. ik vind sporten als vanzelfsprekende activiteit echt onzin. als je er plezier aan beleeft of wil afvallen of een extreem sedentair bestaan leidt waarbij je weinig beweegt, okee… maar een leven zonder sport is ook een leven.

Ik vind dat jij het nu nogal zwart wit opneemt. Ja ik vind de ene manier van met tegenslag omgaan niet per se sterker dan de andere manier, omdat ik sowieso geloof dat mensen van nature er heel erg het beste van proberen te maken. En dat ergens ‘beter’ mee omgaan niet per se komt door hoe sterk iemand is maar van zoveel verschillende factoren afhankelijk is zoals ik eerder al zei. Maar dat betekent niet dat ik mensen niet kan complimenteren voor wat ze doen en waar ze aan werken. Of langs de andere kant, mensen helpen om andere copingsmethodes te zoeken als ze daarvoor openstaan. Het was zelfs mijn werk haha. Maar ik ga mensen gewoon niet onderverdelen in sterk/niet sterk of jouw gedrag bewonder ik en het jouwe niet.

Ik snap niet zo goed vanwaar deze vraag precies komt? Ik heb het over bewondering in een heel specifieke context. Waarom vind je het belangrijk deze vraag algemeen te stellen?

Ja dit. Is gewoon een mini hete lucht oven die enorm in de weg staat

En waar ook nog eens veel minder in past dan in de oven. Ik heb er zelf ook 1 gekregen, maar ik heb het nog maar 1 keer gebruikt omdat ik inderdaad de meerwaarde ook niet zie.

Sinds ik van een bewegingsfysioloog heb gehoord dat je minstens 2x een uur per week je hart flink moet laten pompen in de week ben ik dat nooit vergeten. Dus dan praat ik mezelf aan “ah nee bewegen op zich is al heel gezond” maar die opmerking vergeet ik de rest van mijn leven niet meer denk ik.

@LoisLane Even een aanvulling misschien wordt het zo duidelijker. Als ik naar mezelf kijk en hoe ik omga met de tegenslag die ik heb… jaren geleden had ik een periode waarin ik andere mensen nogal rot kon behandelen vanuit de onmacht en klote dingen die ik zelf meemaak. Dat was echt niet oké. Tegenwoordig ga ik naar andere mensen toe veel beter om met alles en ga ik nooit meer iemand rot behandelen. Maar ik vind mezelf nu echt niet sterker of meer bewonderingswaardig dan toen. Ik deed gewoon wat ik kon, zowel toen als nu. En ja ik ben veranderd en ja daar heb ik ook aan gewerkt, maar ondertussen is er ook gewoon een soort natuurlijk verloop. Ik pas me meer aan aan de situatie. Ik ben een stuk volwasseneren ondertussen. Etc. Ik vind het altijd zo dubbel als mensen me nu sterk noemen want dan denk ik eh ik doe gewoon wat me lukt, net als toen. Met als enige verschil dat mijn gedrag van nu absoluut niet kwalijk is voor mijn omgeving. Het is goed en het was nodig dat ik andere copingsmechanismen kreeg. Maar ik vind het ook logisch dat ik die eerst niet had. Ik vind echt dat ik me niet minder sterk gedroeg toen. En mensen zoeken, proberen en veranderen sowieso. En als je iets fout doet dan is het heel zeker weten je eigen verantwoordelijkheid om andere manieren te zoeken. Maar dat is dus het stuk waarbij ik denk mensen proberen en zoeken altijd. Ook de mensen die naar de buitenwereld toe alleen maar hopeloos gedrag lijken te stellen en zichzelf volledig opgegeven hebben. Niemand is statisch.

Zoals ik dus al zei, ik kan mensen wel echt complimenten geven voor wat ze doen. Zowel wanneer ze meer destructief gedrag stellen als wanneer ze meer constructief gedrag stellen. Om een voorbeeld te geven, iemand zei me eens dat ze me creatief vindt in manieren zoeken om mijn leven nog boeiend en leuk te maken. Dat vind ik een veel mooier compliment dan iemand die zegt dat ie me sterk vindt. Omdat het gewoon een lege term is die niet per se klopt.

Het weerstaan van een verleiding heeft voor het grootste deel met impulscontrole te maken en hoewel je dat wel een beetje kunt beïnvloeden is het wel gewoon zo dat sommige mensen een goede impulscontrole hebben en andere helemaal niet. Of je überhaupt in staat bent om te ‘knokken’ tegen een verleiding zit voor een groot deel in je.

(Als je echt problemen hebt met impulscontrole kun je overigens wel therapie volgen om dit te verbeteren.)

@HvO @Ciri ik zie mijn airfryer ook als een mini-heteluchtoven maar ik kan hem wel heel erg waarderen. Hij is veel sneller warm dan mijn normale oven en dat vind ik zo handig. Eigenlijk gooi ik alles erin wat je normaal gesproken (zonder saus) in een pan, oven of friteuse zou bakken. Dus ja ik ben fan maar het blijft een vrij overbodig luxeproduct. :stuck_out_tongue: