Juridische vragen

Ja

3 likes

Ik heb dit twee jaar geleden uitgezocht toen ik een huurcontract had voor 2 jaar met daarna onbepaalde tijd, en dat mogelijk voor het einde van de twee jaar wilde opzeggen. Heb dit advies toen gekregen van een huurcommissie! En ik weet dat een vriendinnetje zich op exact deze redenatie heeft beroepen en dat is goed gegaan (maar was wel tussen huurder en haar). Maar misschien is er in de tussentijd iets verandert.

Edit - het klopt wel wat ik zeg: Bepaalde tijd , zie tussentijse opzegging door huurder

1 like

Hmn, dat lijkt mij hetzelfde als een huurcontract voor 1 jaar en daarna onbepaalde tijd maar met de wet weet je het maar nooit haha. Dan kan het net aan de specifieke bewoording liggen hoe je iets moet interpreteren. Aangezien voor zowel bepaalde tijd als onbepaalde tijd artikel 7:271 BW geldt (opzegtermijn is altijd gelijk aan Ă©Ă©n betaaltermijn, ongeacht wat er in je contract staat) lijkt het mij dat het niet uitmaakt. Maar weet het absoluut niet zeker!

Er is over huurovereenkomsten voor onbepaalde tijd met een minimum termijn van 12 maanden een beetje een discussie of het namelijk onder kortverhuur valt artikel 7:271 lid 1 of onbepaalde tijd lid 2. Dit hangt af wat de partijbedoelingen zijn: is er een tijdelijke verhuur of onbepaalde tijd verhuur beoogd?

Maar de huidige overtuiging is dat gedurende de minimumtermijn niet kan worden opgezegd zoals @anon50301661 aangaf. Zie ook het juridisch loket: Hoe kan ik mijn huur opzeggen? | Het Juridisch Loket

5 likes

ik ben naar een appartementen blok verhuisd waarin in de huisregels staat dat je geen hond mag hebben . Zelfs honden van derden zijn niet toegestaan. Er staat niet specifiek in het contract “geen honden”, maar wel dat je je aan de huisregels houdt. Ik zie echter meerdere honden in ons appartementen blok wonen (niet alles is huur, alleen. Sommige appartementen zijn koop). Zijn die honden nu illegaal?

(ik wil ze er niet uit hebben, wij willen alleen ook een hond lol ik wil alleen niet uitgezet worden)

Ik weet dat als dit uiteindelijk uit de hand loopt en het een zaak wordt je het, tenzij je hond hard blaft ofzo, altijd gaat winnen obv woongenot

Maar miss weet @Karl_Lagerfeld meer

3 likes

Huisregels gelden voor iedereen, kopers of huurders. Zijn het huisregels van de VVE of van de verhuurder zelf? Ga eens een gesprek aan met de mensen van de honden. Zij willen het je vast vertellen. Als het alleen de verhuurder is, dan is er misschien een afspraak te maken. Ze zijn mogelijk bang voor de vloer of klachten van buren?

1 like

Ja ze mogen het in het huurcontract zetten maar het mag eigenlijk niet verboden worden want dat valt weer binnen het (europese) recht op privé-leven (volgens mij).

En een rechter zal niet snel beslissen dat je je dier weg moet doen.

Maar ik zal het niemand aanraden want het was afschuwelijk om geheim te houden.

3 likes

De huisregels zijn van de vve. Het gaat volgens mij alleen om overlast, want in de huisregels staat dat non disruptive huisdieren wel mogen. Maar eerlijk ik vind dat wel hypocriet hoor, hier zijn ook superveel kinderen, alsof die geen overlast geven (grapje ofc). Het is ook best raar want in het gebouw zijn heel veel van die platen met de huisregels en daar staat juist dat je je hond buiten uit moet laten en niet in de hal mag poepen.

@Luzarl en @Karl_Lagerfeld zoiets had ik idd ook al gevonden online, maar ik wil eigenlijk ook geen rechtzaak hebben ooit :’)

1 like

Kan je niet op straat iemand aanspreken en gewoon vragen hoe het is om een hond te hebben hier blablabla en dan misschien een bruggetje maken naar ik wist niet zeker of het mocht en dan zien wat ze zeggen?

2 likes

Dat ben ik ook wel van plan haha maar tot nu toe kan ik alleen honden in andere appartementen zien, niet echt buiten nog :’) Mijn studeerkamer kijkt uit op de achterkant van het andere deel van het appartementen blok, dan kan ik honden op balkonnen of in tuintjes zien.

Niet helemaal waar, het EHRM speelt hier ook nog een rol en daar is best wat voor te zeggen. Het komt er dan op neer of je mensen wel mag verbieden iets Ă­n hun eigen woning te doen. Edit: had even door moeten scrollen, stond hiervoor ook al

Als het nog nodig is mag je me een dm sturen!

1 like

Lief, er kijkt al iemand met me mee (weet niet of ze wilt dat ik haar tag dus even zo), zal mijn berichtje verwijderen. Maar bedankt voor je aanbod!

2 likes

Weet iemand hoe het zit met een opzegtermijn van een contract als het contract op de 3e van de maand begint?

Geldt dan dat ik vandaag nog kan opzeggen en dat ik dan de volgende maand nog moet werken?

Of is het opzegtermijn altijd op de eerste van de maand?

1 like

Iemand ervaring met beroepsziekte?

1 like

Wat voor contract is het? Meestal staat er bij dat je tegen het einde van de maand kan opzeggen, en dan met inachtneming van een maand opzegtermijn. Dan heeft een opzegging op 3 november bijvoorbeeld pas effect op 31 november en eindigt het contract op 31 december.

Het was een arbeidscontract.
Maar ik heb het inmiddels opgezegd. Ik zat nog in m’n proeftijd dus ik had eigenlijk alleen de keuze om het nog per direct op te zeggen. Uit coulantie naar hen wilde ik best november werken maar dat kon dus eigenlijk niet ivm het opzegtermijn. Dus we hebben een nieuw contract gemaakt voor 1 maand.

1 like

Ik heb toch na veel wikken en wegen vandaag mijn rijopleiding geannuleerd.

Nu vind ik in hun algemene voorwaarden het volgende :

'Bij annulering van een opleiding in de volgende variant : versnelde rijopleiding, 10-daagse rijopleiding, praktijkexamen/her/bnor of andere cursus bent u het volgende verschuldigd :

100% van het lesgeld in geval van annulering binnen 2 weken.
75% van het lesgeld in geval van annulering tot twee weken voor aanvang van de cursus.
50% van het cursusgeld in geval van annulering tot 4 weken voor aanvang van de cursus
25% van het cursusgeld in geval van annulering tot 6 weken voor aanvang van de cursus.

Gezien ik op 23 december weer van start zou gaan, val ik dus onder de 6 weken regeling en verwacht ik onder de 25% regeling te vallen. Echter gaf de telefoniste aan dit niet met zekerheid te kunnen toezeggen en met haar collega’s in gesprek te gaan hierover. De ingeplande rijlessen moeten namelijk opnieuw door een andere leerling worden ingevuld etc. Zou ik extra kosten kunnen verwachten? En zouden ze dit mogen doen? Gezien er in de voorwaarden iets anders staat?

Ja, het zijn graaiers.

Nee want je hebt de voorwaarden die in jouw voordeel spreken, door hen opgesteld, het enige gevaar kan zijn dat ze het escaleren en er precedent is maar die kans lijkt me klein. Als ze het proberen zou ik er ook gewoon naar verwijzen en niets betalen tot het rechtgezet wordt.

Dat buiten beschouwing gelaten vind ik dit wel heel overdreven qua vergoedingen die ze eisen. Ik kan me niet voorstellen dat ze moeite zullen hebben met dit in te vullen, tenzij de concurrentie in jouw streek moordend is.

4 likes