Juridische vragen

Een algemeen topic over juridische zaken van diverse aard

4 likes

Wie is dit vergeten? De werknemer of het bedrijf? En wie heeft die 3 x €20 betaald?

Vind het nu een onduidelijk verhaal en kan er weinig over zeggen zonder de arbeidsovereenkomst etc. maar ga er maar vanuit dat dit niet voldoende is voor ontslag op staande voet - dan moet iemand het wel heel bont gemaakt hebben.

1 like

Voor osv moet er sprake zijn van een dringende reden (bijv diefstal, fraude, oneigenlijke verrijking etc etc). Wat zou de werkgever hier als reden kunnen aanvoeren? “Je mocht zelf niet de parkeerkosten voorschieten!” ?

3 likes

Maar zou het feit dat de werknemer niet komt werken niet een dringende reden kunnen zijn? Soort van werkweigering?

3 likes

Biedt de werkgever reiskosten vergoeding met OV aan? Is het dus een eigen keuze om met de auto te komen?

2 likes

@anon4775214 diegene wil niet meer werken begrijp ik?
Werkweigering kan idd een reden zijn voor osv, dus als mdw niet voldoet aan de instructies vd werkgever of geen gehoor geeft aan oproep om te komen werken. Dat moeten wel redelijke eisen zijn. Uiteraard kan het ook zo zijn dat mdw in zijn recht staat om niet te komen werken. De relatie wordt beheerst door goed werknemerschap en goed werkgeverschap. Dat zijn open/brede normen van; “wat mag je van elkaar verwachten” vanuit zorgvuldigheid, wat is redelijk.

Relevant zou zijn: wat zijn de gemaakte afspraken hierover, van wie is die parkeerplaats? Aan wie moeten de kosten worden vergoed. Wat zegt het beleid over parkeren/eigen vervoer.
Hoezo kan/mag mdw deze niet declareren. Wat is het algemene onkosten-beleid bij wg, hoe gaat dit bij andere collega’s van werknemer? Wat zijn de werkzaamheden precies en kan dit ook van een andere locatie?
Ik zou niet zomaar niet opdagen, goed om wel een en ander vast te leggen, is hier (per mail?) een bevestiging van? Is de band zo verslechterd en geen goed gesprek mogelijk dat mdw niet meer naar werk wil?

Ben met @Aile wel eens dat osv niet sterk zou zijn, uiteraard kan de werkgever het wel geven maar dan moet je hiertegen in verweer. Heb je al contact opgenomen met het juridisch loket?

3 likes

Dan is ziekmelden en juridische hulp zoeken beter dan niet komen opdagen.

2 likes

Behalve dat ziekmelden hier niet de juiste stap is, want er is helemaal geen sprake van ziekte (tenzij ik ergens straal overheen lees).

9 likes

“Ze”… Je vriend bedoel je :joy:

5 likes

Je kan je berichten wel verwijderen, dat betekent niet dat mensen het ook vergeten. Maargoed, liegen is je niet vreemd natuurlijk…

4 likes

Joh boeiend voor wie de vraag is, er hoeft toch geen heksenjacht te komen als iemand hier een vraag stelt.

7 likes

Wtf is dit voor kattige onzin ineens en wie ben jij, want heb jij niet een nieuw account?

2 likes

Weet iemand toevallig hoe het werkt met iemand aansprakelijk stellen waarvan je wel weet dat hij verzekerd is maar dat je niet weet waar. Overal lees ik dat je het moet indienen bij de verzekering + polisnummer. Alleen ik weet dus wel wie het is en wat de schade is, maar de rest weet ik niet en ga ik nu ook niet achterkomen.

2 likes

Je moet eerst iemand aansprakelijk stellen. Als je er samen uitkomt dan regel je dat samen even via de verzekering dus heb je alle gegevens. Als de ander niet meewerkt, dan moet je eerst een aansprakelijkheidsstelling (aangetekende brief) versturen. Dat kan je zelf doen, je verzekering of een advocaat. Aansprakelijkheid kan ook het gevolg zijn van een rechtszaak.

2 likes

De persoon die aansprakelijk is gesteld moet het melden bij zijn verzekeraar. Die gaat dan beoordelen of er inderdaad aansprakijkheid is, dat kost de aangesproken persoon meestal niks dus er is geen reden om dit niet te doen als je gewoon verzekerd bent. (Tenzij het om beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheid gaat).

Jij kunt er dus niet zelf achter komen waar diegene verzekerd is.

1 like

Inderdaad aansprakelijk stellen. Je kunt online ook wel wat standaardformats vinden van een aansprakelijkstelling. Als je rechtsbijstand hebt zou je die er eventueel voor kunnen inschakelen. Dat maakt wellicht meer indruk!

1 like

In het huurcontract van een collegaatje stond dat het voor Ă©Ă©n jaar is en daarna onbepaald.

Nu klikt het absoluut niet tussen ze en mijn collega wil graag verhuizen.

Kan ze hier nog onderuit of is het echt uitzitten? Ik weet niet of het minimumtermijn echt rechtsgeldig is?

2 likes

@marsepein Wacht ik heb hier niet zo veel verstand van maar gaat het nou over een huurcontract of een arbeidscontract? Omdat je het over collega’s hebt? En je hebt met ieder contract gewoon een opzegtermijn toch, ongeacht bepaalde/onbepaalde tijd?

1 like

Als ik het goed snap, vraag je of je collega haar huurcontract in het eerste jaar mag opzeggen. Dat mag. De opzegtermijn is altijd gelijk aan de periode waarin je je huur betaalt, dus meestal 1 maand. Dat is bij wet geregeld (weet even het artikel niet maar de rechtswinkel heeft hier ongetwijfeld iets over op hun website staan). Andere termijnen die worden genoemd in een huurcontract zijn niet rechtsgeldig.

2 likes

Oh sorry! Ja gaat om huur!

@Feather Dus ook al staat er in het contract dat het een contract is voor Ă©Ă©n jaar en daarna onbepaalde tijd, mag je alsnog binnen dat eerste jaar opzeggen?