Kattentopic #2 (Deel 1)

Een van mijn katten is echt een pechvogel: 3 jaar geleden heeft hij een penisamputatie ondergaan ivm. terugkerende verstoppingen van zijn plasbuis en de laatste tijd heeft hij heel erg last met poepen :no_mouth: In korte tijd ben ik 3x met hem naar de dierenarts geweest voor een klysma en sinds vorige week zit hij op speciaal voer met extra vezels + een dagelijkse dosis laxeermiddel. Er is echter een ā€˜probleem’: hij vindt het niet lekker en eet daardoor te weinig. Hebben jullie tips voor vezelrijk voer geschikt voor blaasgruiskatten? Hij krijgt nu Royal Canin Gastro Intestinal Fibre (heeft een S/O index en is daardoor geschikt voor blaasgruiskatten).

Ach wat sneu! :pensive: Misschien heb je het al geprobeerd, maar heb je al wat water over de brokken gedaan? Mijn kat vindt zijn anti-blaasgruis brokken ook niet geweldig, maar met een beetje water vindt hij het ineens top spul.
Verder geen tips helaas

Ik had altijd sterilized voer van Hills maar wilde eens iets anders proberen dus heb een kleine zak van deze gekocht

Mijn katten werden heeeeeeelemaal gek, vraten het echt alsof ze al 3 maanden niks gegeten hadden. Het scheelt ook nog eens ruim €30 op een zak van 10 kg, hoop echt dat ze het hier goed op doen.

Wil nu dus een grote zak kopen, maar weet niet of ik beter de sterilized versie kan kopen of deze indoor ook goed is. Mijn katten waren te zwaar, zijn inmiddels prima op gewicht maar moeten niet echt aankomen.

Zelf doe ik hem altijd optillen en samen op de weegschaal. Maar als dat geen optie is zou je hem misschien even in zijn reismandje op de weegschaal kunnen zetten. Daarna even het mandje zonder kat wegen en dan heb je wel een goed idee van zijn gewicht.

1 like

Mijn kater is gecastreerd toen hij 5 maanden was. Inmiddels dik 1.5jaar en sinds kort fietst hij zich een ongeluk op zijn knuffelvarkentje :sweat_smile: Stomme vraag misschien maar masturberen jullie katers ook? Ik heb het nog nooit eerder gezien.

1 like

Nee nog niet geprobeerd! Ga ik zo even doen. Bedankt voor de tip.

1 like

Ik heb het al eens eerder gezien bij een kater! Dan ging die uitgebreid zijn penis wassen/lekken en soms maakte hij ook van die typische bewegingen op een deken. Weet het niet zeker, maar dacht dat het iets te maken had met de leeftijd waarop ze gecastreerd zijn.

En hielp het een beetje?

Ik heb hem laatst in een grote boodschappentas en dan met zo’n kofferweegschaal gewogen, maar ik heb ook geen gewone weegschaal (en hij is te zwaar voor de keukenweegschaal :grimacing:)

1 like

Nog geen idee! Heb het gegeven voordat ik naar mijn werk ging. Hij was niet heel enthousiast maar meestal eet hij in de loop van de dag dan wel wat…

1 like

Wij hebben speciaal hiervoor een babyweegschaal!

2 likes

Wij ook! Kat erop zetten even naar beneden duwen (heel zachtjes) en ze gaan keurig zitten.

1 like

Lees het nu pas! Zit nooit haar bij, althans niet veel. Zijn altijd onverteerde brokjes. Heb nu idd ook weer wat ander natvoer en ze eet het weer. Zo’n pasta etc weigert ze. Ze eet/likt ook niks van je hand en is extreem kieskeurig :upside_down_face:. Mijn aardappeltje :heart:

Pff! Nou, kunnen deze week weer naar de dierenarts. In oktober geweest, kat erg sloom en bleek 40 graden koorts te hebben. Hij leek toen van de pijnstilling op te knappen. Nu paar week later, vorige week dus, erg derde ooglid zichtbaar in beide ogen, dus vorige week weer heen. Ze kon lichamelijk niks zo vinden, geen koorts maar mochten de pijnstilling weer gebruiken om te zien of hij wel opknapte. Dit was vorige week woensdag. Geen verandering tot nu toe.

Nu heeft hij sinds vrijdag diarree (daarnaast ook wel wat normale ontlasting) Ʃn hij eet zoveel ineens. Hij nam altijd kleine hapjes, maar eet nu zijn bakje elke keer in 1x leeg, springt op aanrecht zoekend naar eten (deed hij nooit!!) en eet echt alles op. Zo gek ineens?! Morgen toch maar eens weer bellen, wellicht iets in de darmen? Of een worm?

Herkenbaar voor iemand? Echt met m’n lieverdje te doen.

1 like

Heeft iemand tips voor leuk kattenspeelgoed waarmee ze zichzelf kunnen vermaken, bij voorkeur zonder het hele huis door te vliegen?

Onze kitten is echt super speels maar is een binnenkat. Hij heeft al verschillende balletjes en knuffeltjes om zelf te spelen en we hebben een hengeltje zodat wij met hem kunnen spelen, maar hier hebben we natuurlijk niet de hele dag de tijd voor. Hij raast nu vaak als een dolle over de bank, tafel en door het huis heen en ik ben eigenlijk op zoek naar iets om hem bezig te houden. Ik dacht misschien aan een soort puzzel spelletjes? Of zo’n soort baan met een balletje erin?

Hebben jullie specifiek speelgoed dat goed in de smaak valt bij jullie katten?

1 like

Haha dat door huis racen doet mijn kater van anderhalf nog steeds. Ik noem het maar de gekke kwartiertjes :sweat_smile:

1 like

Ja alleen is het bij ons soms wel het gekke uur of langer :sweat_smile:

Ben van mijn voorgaande katten inderdaad wel gewend dat ze af en toe 15 min heel druk kunnen zijn, maar deze houdt het nogal lang vol. Dacht wellicht kunnen we hem op die momenten afleiden met wat speelgoed. Het is mijn eerste binnenkat dus wil hem wel genoeg uitdaging bieden.

Ik was al ā€˜bang’ dat het advies zou komen om een tweede kitten erbij te nemen. Dat is voor nu voor ons geen optie. Weet trouwens ook niet of het echt zou helpen in dit geval, want gaan ze dan niet gewoon samen over de bank sjezen? Punt is eigenlijk ook niet zo zeer dat ie zichzelf niet kan vermaken, maar dat ie zich vermaakt op een manier waar wij niet zo’n fan van zijn haha. Dacht misschien is er bepaald speelgoed dat bij jullie goed in de smaak valt, bijv. zoiets zat ik aan te denken: https://petsplace.nl/catit-senses-play-circuit-kattenspeelgoed-022517507308-pps.html?gclid=CjwKCAiA-_L9BRBQEiwA-bm5fnNTnCjDF6d9DRzJLv-C6UWlwyXeKfQV2xXJIlT2KvQOmYjpc4kZhhoCbjMQAvD_BwE

1 like

Mijn kat heeft ook zo’n baan van catit en met fases is dat een enorme hit. Maar het is geloof ik vooral zaak om niet al het speelgoed tegelijk beschikbaar te stellen, maar regelmatig iets nieuws aan te bieden, en met nieuws bedoel ik dan iets wat je een week verstopt hebt :smile:

Ik denk dat een voerbal of voerpuzzel heel slim is! Biedt uitdaging en stimulans :slight_smile: ik geef gewone maaltijden altijd op die manier, dan moet ze er een beetje voor werken.

Maar katten houden vaak van jagen, dus het is gewoon minder vanzelfsprekend voor ze om een stilliggende speelgoed muis van de grond te rapen, dan om achter een veertje aan te rennen dat jij voor ze uit beweegt.

1 like

Twee katers van drie en werkelijk alllll het speelgoed en braingames geprobeerd maar dat gekke kwartier zit er nog steeds in. Dat ga je zeker bij een kitten er nog niet uit krijgen, die moeten af en toe gewoon rennen om hun energie kwijt te kunnen. Een spelletje met brokjes is dan geen oplossing.

2 likes