Kattentopic #3

Awh hopelijk komt jouw kat er net zo goed er doorheen.

Grappig om te zien hoe elke kat weer anders reageert op geen eten krijgen. Onze kat was ontzettend druk en bleef maar door het huis rennen in de nacht en ochtend dat ze geen eten kreeg.

2 likes

Heeft een van jullie ervaring met kattentuigjes en ze uitlaten? Mijn binnenkatten zijn zo speels en vervelen zich snel, dus had het idee om ze uit te laten. Woon op flat dus kan ze niet in een tuin laten wennen oid.

Vandaag voor het eerst een tuitje om gedaan. De ene kat zit nu boos met tuigje onder het bed.
De andere kat heb ik in de gang gezet met tuigje zodat hij rustig naar buiten kon kijken. Die gaf me in paniek een hijs en is weer weggesprint.

Ik wil ze niet bang(er) maken, tegelijkertijd denk ik dat ze naar buiten gaan dus ook heel leuk kunnen vinden/het helpt tegen verveling.

Ik heb het bij beide katten gedaan zodat ze op het platte dak konden/op het balkon.

Qua tuigje vond ik een harnas fijn, met van dat gaas, ipv alleen riempjes. Ten eerste omdat ze bij die tuigjes er snel uit uitsnappen en ten tweede accepteren ze het iets sneller.

Verder heb ik het opgebouwd. Eerst in huis, 5-10-20 min en toen al snel op het balkon ermee zodat ze het ook associeren met wat leuks. Dat ging vrij snel goed.

1 like

Ja zoals @Rainydays zegt moet je ze idd laten wennen. Steeds wat langer het tuigje om binnen, flink belonen als ze t tuigje om hebben zodat het positief voor ze wordt, met ze spelen om ze wat begelijkheid te leren in zo’n tuig (die van mij durfden er eerst niet mee te lopen, gingen plat liggen haha). Als je merkt dat ze unbothered zijn door het tuigje dan rustig een keertje naar buiten en dat ook opbouwen! En goed in de gaten houden dat ze t wel leuk vinden buiten (nieuwsgierig, staartje omhoog, in toenemende mate rondlopen en durven) en niet te angstig zijn want sommige binnenkatten vinden het echt gewoon te eng buiten.

2 likes

Voor iedereen die een kat heeft die buiten vrij kan rondlopen: heeft jullie kat ook zo veel last van teken? Die van ons zit steeds onder, echt niet leuk meer. Ik behandel m met een tekenspul dat 2 weken zou moeten werken per toediening maar het help geen zak. Iemand hier nog een geniale tip?

Thanks @Rainydays @the.rebel.club voor jullie reacties! Dit helpt en geeft hoop haha. Ga een beloningssysteem bedenken en het rustig opbouwen:) En ik ga naar zo’n harnas kijken, vind dit tuigje idd niet zo fijn.

2 likes

Heeft iemand tips om de tandjes van een kat te poetsen? Onze kater laat het helemaal niet toe omdat we vroeger ook al vaak met een pipetje in zijn mond bittere medicatie hebben moeten geven. Ik las net al de tip om met een gaasje te poetsen ipv een kattentandborstel.

1 like

Frummelpootjes :heart:

40 likes

Ik weet niet of het helpt maar onze kat speelt juist graag met de tandenborstel, en doet dat ding dan zelf in de mond en er op bijten. Ik probeer dan onder tussen de tandenborstel vast te houden op een bepaalde manier waardoor zijn tandjes enigzins worden gepoetst.

Hij vindt het zowiezo heerlijk om overal aan te knagen :sweat_smile: :confounded:

hij heeft ook van die matatabi stokjes, dat kan ook helpen tegen tandplak.

1 like

Bij de dierenarts heb je tabletjes credelio. Werkt heel goed, is wel wat prijzig.

1 like

Als ik haar maar niet op ideeën breng

22 likes

Ik moet binnenkort weer naar de dierenarts voor een controle en nageltjes knippen (ze kan 1 nagel vgm niet meer intrekken dus hoor steeds een tikkend geluid op de vloer), maarr mijn kat is echt bang voor reizen/dierenarts etc. Dus ze zeggen haal in de ochtend een kalmerend tabletje op, geef die, en kom dan in de middag langs. Heeft iemand ervaring met deze kalmerende tabletjes? Gabapentine heet het.

Ah top!! Als het maar werkt, elke dag teken uit zn vacht halen is ook niks

Even een foto delen van deze diva blik :laughing:

35 likes

Ik zie dit steeds op Instagram maar doet jullie kat dit wel eens?? :crazy_face:

2 likes

Hahaha ja precies dit doet een van m’n katten ook, maar hij is het tegenovergestelde van een sphynx qua vacht. Uiteindelijk doe ik m’n trui of badjas maar uit zodat hij kan blijven liggen. :sweat_smile:

53 likes

Ik heb geen ervaring met mijn eigen katten maar ik gebruik gaba wel op mijn werk. Het helpt echt goed, de kat is dan veel relaxter en dan gaat de controle veel makkelijker en sneller en is het minder traumatisch voor ze. Als je kat echt heel erg bang is zou ik het gewoon een keertje proberen!

Onze kat werd dus helemaal loco op griekse feta :’) ze eet nooit graag dingen die wij eten maar dit wel blijkbaar haha.

1 like

Er hangt in mijn woonkamer sinds een paar dagen een hele muffige vochtgeur. Mijn man ruikt het niet maar die ruikt sowieso niet zoveel. Ik heb echt geen idee waar het vandaan komt, alles al schoongemaakt maar het komt terug. Maar nu zit ik te denken dat de kat misschien zijn territorium oid heeft afgebakend (tegen de bank aan :smiling_face_with_tear:)

Het ruikt niet naar urine en de kattenbak staat in de bijkeuken dus dat kan het niet zijn. Maar ik las ergens dat die afbakening sproei plasjes anders ruiken dan urine… iemand hier ervaring mee?

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij ruikt sproeien nog sterker dan urine dus ik denk dat je dat wel moet ruiken.

1 like