Mijn kat heeft laatst voor de zekerheid vocht toegediend gekregen en dat was gewoon met een injectie (ipv infuus) waardoor ze een bochel met water op haar rug kreeg?
had geen idee dat het zo werkte
Is dat bij kittens ook zo?
Mijn kat heeft laatst voor de zekerheid vocht toegediend gekregen en dat was gewoon met een injectie (ipv infuus) waardoor ze een bochel met water op haar rug kreeg?
had geen idee dat het zo werkte
Is dat bij kittens ook zo?
Hij zat in de schuur !!![]()
Hoe gaan jullie om met wel/niet naar buiten laten gaan van je kat?
Wij wilden dit eigenlijk niet, we vinden het heel vervelend als ze in de tuin van andere mensen gaat zitten poepen. En ze is nogal nieuwsgierig en ondeugend (en ik een bezorgde kattenmama) dus ben heel bang dat ze van alles uit gaat halen. We merken nu dat ze het buiten wel echt heel erg fijn vindt, maar wij willen de tuin niet afzetten (kleine tuin, lijkt dan net een gevangenis). Ze bleef eerst netjes in de tuin maar probeert nu steeds vaker de schutting op te klimmen. We hopen dat ze buiten ook wat energie kwijt kan. Nu dus toch aan het overwegen haar de grote boze buitenwereld te laten ontdekken. ![]()
Maar hoe begin je met je kat naar buiten laten gaan? Gewoon over de schutting en succes? En hoe weet je dat ze weer terugkomt? Kan dit ook zonder kattenluik, of staat ze dan midden in de nacht te miauwen om naar binnen te mogen? Heel benieuwd hoe jullie dit doen en ervaren ![]()
Ik ben begonnen met korte tijden in de tuin onder supervisie (klinkt alsof die van jullie dat al heeft) en dan roepen met eten en dan de deur weer dicht. Dat steeds langer opbouwen totdat ze zelf een keer de schutting over ging. Dan na 15 min geroepen en zo steeds opgebouwd. Ik vind het wel heel fijn met een kattenluik, want daardoor kan ze doen wat ze wil en weet ze ook dat ze altijd naar binnen kan/mag als ze dat wil. Gevoelsmatig denk ik dat ze daarom liever terugkomt dan wanneer ze de heel nacht voor de deur moet gaat zitten wachten zegmaar. Maar dat laatste is nergens op gebaseerd ![]()
Ze mag nu inderdaad onder supervisie in de tuin! Maar komt ze dan wel terug als je haar roept? Binnen maar ook in de tuin luistert ze daar echt niet naar
Waarschijnlijk ben ik gewoon een te bezorgde catmom hoor, maar zou het zo erg vinden als ze wegloopt of haar iets overkomt ![]()
Hoe krijg je haar nu weer naar binnen? Komt ze zelf? Mijn kat krijgt maar 3x een beetje eten per dag (anders wordt ze te dik) dus die komt altijd wel als ik met een etensbakje rammel haha
Edit: ik vond het ook echt meeeeega spannend dat ze niet meer terug zou komen, maar dat heeft ze altijd gewoon gedaan! Ook zonder roepen inmiddels. Dit is gewoon haar huis en haar plek
Nou we hebben een mini tuin dus of ik âvangâ haar en zet haar binnen of ik ren naar binnen en rammel met een bakje kattensnoepjes haha.
En heeft jouw kat een halsbandje om? Misschien moeten we de poort maar eens open zetten en kijken wat er gebeurt.
Ja ik denk ook dat we haar er uiteindelijk veel meer plezier mee doen. Over dat vangen heb je idd gelijk in, ik probeer haar nu steeds vaker met de snoepjes te lokken en er dan ook een te geven als beloning.
@Briseis ik zou ook de (bloed/nier)waarden laten checken. Bij mijn kat waren het helaas ook de nieren. Hoe sneller je daar achterkomt, hoe meer je er nog aan kunt doen (tot een bepaald stadium)
Haha ja, subcutane vloeistoffen! Ik noem ze dan een kameel. Soms zakt die bult ook naar beneden en hangt het zo onder hun buik ![]()
En met een tuigje? Mijn moeders katten gaan op die manier naar buiten. Er is een beekje achterin haar tuin en ze is bang dat ze daar in vallen, vandaar deze constructie. Duurde even voordat de katten gewend waren aan het tuigje, maar nu vinden ze het heel leuk. Echt net hondjes die komen aanrennen als je de riem pakt.
@Bells Ja dit hebben we als eerste optie geprobeerd! Maar onze tuin is niet erg groot, dus wij waren constant bezig om die lijn uit de knoop te halen. Ze kruipt natuurlijk overal onderdoor dus dat was echt niet te doen ![]()
@anon50301661 Ooh werkt dat met die AirTags? Ik las op internet dat katten dan binnen een bepaalde straal moeten blijven? Het liefst zou ik inderdaad de tuin afzetten. Maar we hebben echt een klein tuintje dus het voelt voor ons dan al gauw als de binnenplaats van een gevangenis
Maar ik ga toch nog eens rustig alle opties bekijken.
Ik heb twee katten van nu 5, maar die waren 4 toen ze voor het eerst naar buiten gingen. Dat ging en gaat echt prima, had ze denk ik ook niet binnen kunnen houden nu ik een tussenwoning met tuin heb.
Onze katten komen ook buiten. Poepen echt nooit in de buren hun tuin (ze hebben ook nergens echt zeg maar âgrondâ, alleen tegels en gras dus dat is lastig poepen. We wonen naast een weiland dus dat is een ideale wc voor ze ![]()
We hebben geen luikje (helaas, willen we heel graag maar onze duur bestaat bijna helemaal uit glas en weinig hout onder. In glas vinden we niet mooi/niet te doen) dus als ze met mooi weer/droog weer buiten blijven in de nacht hebben we een chill plekje voor ze gecreëerd, daar kunnen ze lekker liggen. En soms roepen we ze voor het slapen gaan, dan zijn ze vaak snel weer thuis.
Met echt heel mooi en warm weer komt onze ene kat echt zo 24u niet thuis. Hij is wel in de buurt. Elk jaar even weer paniek bij mij, maar hij komt altijd terug ![]()
Dat soort contracten zijn sowieso nooit rechtsgeldig. Bij sommige asiels en fokkers bedenken ze echt de gekste dingen.
Hoewel katten graag in de tuin van de buren schijten en veel vogels slopen, heb ik er een hekel aan als mensen anderen besodemieter met nepcontracten.
Wtf? ![]()
Bij de fokker van mijn kat(ten, destijds) stond ook in het contract dat je er niet mee mocht fokken en je anders 800 euro per geboren kitten moest betalen. Je moest ook een factuur van de dierenarts doorsturen als bewijs wanneer de poezen gesteriliseerd waren en ze zouden de poes inclusief kittens ook âin beslag nemenâ. Bij de eerste heb ik dat braaf gedaan, bij de tweede ben ik het vergeten (ze is verder wel gesteriliseerd). Waarschijnlijk om het ras zo zuiver mogelijk te houden ofzo? Vraag me ook af in hoeverre zoiets rechtsgeldig en te controleren is?
Ik mag volgens ons adoptiecontract ook niet fokken met mijn - op moment van adoptie reeds - gesteriliseerde kat dus ja dan doe ik het ook maar niet ![]()
Op mijn werk moeten mensen die een kitten willen adopteren er ook mee akkoord gaan dat ze niet naar buiten mogen en dat staat ook in het contract dat ze ondertekenen.
En bij het asiel waar ik mijn eigen kat vandaan heb was het precies hetzelfde. Ik vind dat niet zo vreemd. Maar niemand controleert dat en als je het wel doet zullen er geen gevolgen zijn. Het is alleen zo dat als iemand van te voren aangeeft dat ze de kat naar buiten gaan doen dat ze hem dan niet meer mogen adopteren.