Kattentopic #3

Ik heb twee katten van nu 5, maar die waren 4 toen ze voor het eerst naar buiten gingen. Dat ging en gaat echt prima, had ze denk ik ook niet binnen kunnen houden nu ik een tussenwoning met tuin heb.

1 like

Onze katten komen ook buiten. Poepen echt nooit in de buren hun tuin (ze hebben ook nergens echt zeg maar ‘grond’, alleen tegels en gras dus dat is lastig poepen. We wonen naast een weiland dus dat is een ideale wc voor ze :wink:

We hebben geen luikje (helaas, willen we heel graag maar onze duur bestaat bijna helemaal uit glas en weinig hout onder. In glas vinden we niet mooi/niet te doen) dus als ze met mooi weer/droog weer buiten blijven in de nacht hebben we een chill plekje voor ze gecreëerd, daar kunnen ze lekker liggen. En soms roepen we ze voor het slapen gaan, dan zijn ze vaak snel weer thuis.

Met echt heel mooi en warm weer komt onze ene kat echt zo 24u niet thuis. Hij is wel in de buurt. Elk jaar even weer paniek bij mij, maar hij komt altijd terug :heart_eyes_cat:

2 likes

Dat soort contracten zijn sowieso nooit rechtsgeldig. Bij sommige asiels en fokkers bedenken ze echt de gekste dingen.

2 likes

Hoewel katten graag in de tuin van de buren schijten en veel vogels slopen, heb ik er een hekel aan als mensen anderen besodemieter met nepcontracten.

1 like

Wtf? :joy:

3 likes

Bij de fokker van mijn kat(ten, destijds) stond ook in het contract dat je er niet mee mocht fokken en je anders 800 euro per geboren kitten moest betalen. Je moest ook een factuur van de dierenarts doorsturen als bewijs wanneer de poezen gesteriliseerd waren en ze zouden de poes inclusief kittens ook ‘in beslag nemen’. Bij de eerste heb ik dat braaf gedaan, bij de tweede ben ik het vergeten (ze is verder wel gesteriliseerd). Waarschijnlijk om het ras zo zuiver mogelijk te houden ofzo? Vraag me ook af in hoeverre zoiets rechtsgeldig en te controleren is?

2 likes

Ik mag volgens ons adoptiecontract ook niet fokken met mijn - op moment van adoptie reeds - gesteriliseerde kat dus ja dan doe ik het ook maar niet :heartpulse:

3 likes

Op mijn werk moeten mensen die een kitten willen adopteren er ook mee akkoord gaan dat ze niet naar buiten mogen en dat staat ook in het contract dat ze ondertekenen.

En bij het asiel waar ik mijn eigen kat vandaan heb was het precies hetzelfde. Ik vind dat niet zo vreemd. Maar niemand controleert dat en als je het wel doet zullen er geen gevolgen zijn. Het is alleen zo dat als iemand van te voren aangeeft dat ze de kat naar buiten gaan doen dat ze hem dan niet meer mogen adopteren.

3 likes

Ja ik snap de verdere intentie erachter wel en vind het ook helemaal prima, maar vroeg me af of in hoeverre het dus echt rechtsgeldig is. Dat is het dus wel, maar het lijkt me allemaal lastig te controleren. Al hoop je als fokker/asiel/wat dan ook waarschijnlijk dat je niet hoeft te controleren en er een soort van wederzijds vertrouwen is.

1 like

Omdat het hele doel van een rescue/asiel is om het leven van de katten te redden en er alleen maar risico’s aan zitten om een kat naar buiten te laten. De levensverwachting is gewoon lager en je hebt een kans op dodelijke ziektes en nouja nog een hele lijst aan andere dingen die al zo vaak genoemd zijn.

10 likes

Ja het is ergens ook zielig , maarja doodgereden worden is ook zielig

3 likes

Heb ook wel eens gezien dat mensen een draad over hun tuin spannen zodat je daar met een lijn je kat met een tuigje aan vast kan maken zodat ze vrijheid heeft in de tuin. Geen idee of dat werkt.

Hier ook een binnenkat. Eerst woonde ik in een appartement en kon ze niet naar buiten. Ja ze kon op het balkon als ik de deur open deed maar dat vond ze zo eng dat ze dat niet deed. Nu een huis met een tuintje maar ik laat haar binnen. Misschien dat ze wel naar buiten wilt, in een tuigje doet ze niks en blijft verkrampt zitten. Ik erger mij kapot aan een buurtkat die in mijn tuin zit te poepen. Ook mijn kat helemaal opjaagt, gaat aan de buitenkant op de vensterbank zitten. Vervolgens tegen het raam aan tikken etc. Heel vervelend. Dus ik heb op tactische plekken plantenbakken gehangen en dat zullen mensen vast dieronvriendelijk vinden maar op de pergola heb ik korte pinnen vastgemaakt. Want anders ging hij voor mijn slaapkamerraam zitten en zelfde zitten doen. Vind het echt vervelend wat ik moet doen om een kat van een ander uit mijn tuin te houden. De parkeerplaats hier ligt ook allemaal kattenpoep van de buurtkatten. Ben team houd je kat binnen of in je eigen tuin zodat een ander er geen last van heeft.

Mijn katten willen eigenlijk alleen naar buiten als ik ook buiten ben. Als ik nu de achterdeur open zet, dan rennen ze denk ik wel de tuin in want ja dat is een nieuwe omgeving, maar als ik de hordeur dicht doe of de achterdeur gewoon dicht heb dan zitten ze niet bij de deur te miauwen om m open te doen. En mijn ene kat is denk ik al bang voor een mier, dus die zou snel binnen zijn. :smiling_face_with_tear:

Een opvang doet echt wel zijn best om per kat in te schatten waar de kat juist behoefte aan heeft, die zeggen niet zomaar bij elke kat ‘mag niet buiten’. Bij kittens kan het anders zijn (volgens mij raden ze aan tot 6 maand binnen), maar bij volwassen katjes hangt het echt af van kat tot kat. Als een kat 8 jaar lang buiten heeft geleefd en daar ook duidelijk behoefte aan heeft, gaan we ook specifiek op zoek naar adoptanten met een tuin. We maken zelfs verschil tussen terras/kleine tuin/grote tuin etc.
Als ze geadopteerd zijn, vragen we ook om de kat tussen de 8-10 weken binnen te houden.

Uitzonderingen zoals blinde/dove/fiv/felv katjes etc zijn er natuurlijk wel, die blijven best altijd binnen.

1 like

Haha die blik! Echt leuk dat jullie een wat oudere kat nemen :smiling_face_with_three_hearts:

Een van mijn katten is ook 13 en nog heel speels en energiek!

Succes met de ontmoeting!

3 likes

Zo lief!! Super dat jullie een oudere kat een warm mandje gaan geven :heart:

Ik heb sinds kort een nieuwe bank, die is groen, en van tevoren had ik er totaal niet aan gedacht dat je daar alle haren op ziet.
Ik ben inmiddels wel klasr met het bijna dagelijkst stofzuigen van mn bank. Heeft iemand andere tips om dit snel schoon te krijgen?
Ervaring met zo’n ding?

1 like

Ik heb die middelste gehad en vond die erg fijn. Die linker is meer voor tapijt, afhankelijk van het materiaal van je bank maakt die de stof wel kapot.

3 likes

Ah dat is goed om te weten! Ik zou ook als een gek met dat ding aan de slag zijn gegaan ipv t op een klein plekje uitproberen.

@Sedana thanks, ik ga eens zoeken!

1 like

Gewoon zo’n trekker waar je het raam/je douche mee doet (klein beetje vochtig maken), dat werkt echt verbazingwekkend goed

7 likes