Waarom zou je dit doen als er geen issues zijn met tandsteen oid?
We moesten het doen van de dierenarts. Inmiddels heeft ze nog maar 2 hoektandjes en is de rest getrokken omdat ze andere kaakproblemen had dus is het niet meer zo nodig :’)
Ja, maar met fases ivm tandsteen.
Neem een zacht borsteltje (wij gebruiken een baby tandenborstel) of bijv een gaasje om je vinger en dan de lip iets optillen en de buitenste kiezen poetsen. Binnenkant en tandjes hoeven niet.
Je kunt evt kattentandpasta gebruiken (die van ons vinden dit heerlijk) maar alleen water kan ook.
Weet ik niet, was vooral benieuwd of ik een memo had gemist dat het moest. Maar aan de reacties te zien ben ik niet de enige die het niet doet
Ik moet zo voor de jaarlijkse vaccinatie naar de dierenarts en dan word ik vaak heel bang dat ik het helemaal fout doe en een slechte baas ben hahaha
Hij is in ieder geval niet bang voor zijn reismandje!
Wij moeten het eigenlijk wel doen want onze kat heeft een slecht gebit. Maar hij laat het echt niet toe. Dus laatst zijn al zijn kiezen getrokken, was niet meer te redden.
Knippen jullie de nagels van jullie kat? Nav tandenpoetsen schoot dit in mijn hoofd
Ja ik wel, niet kort maar ik knip wil die hele scherpe puntjes
Nee, mijn kat komt alleen op het balkon maar krabt wel veel aan de krabpaal en aan de kokosmatten die er liggen.
Toen mijn kat nog nog binnenbleef deed ik t wel. Nu gat ze naar buiten en krabt ze zich daar helemaal suf en vind ik t niet echt nodig
Toen mijn lieve kat doof was geworden mochten we hen wel stofzuigen, hij vond het ineens helemaal lekker haha. Echt de droom was dat
@Paddington ja! Een van onze katten kan zijn nagels ook niet zo goed inhouden dus dat is al snel vrij pijnlijk. De andere twee doen we ook maar vooral in de winter.
Jaa, maar idd alleen de scherpste uiteinden, dus echt maar één millimeter ofzo. Dat vindt ze niet enig maar ze tolereert het wel.
In tegenstelling tot tandenpoetsen
Als het lukt. Dolly haat het maar soms moet het… Moet ik haar in een houdgreep nemen in een deken . Achterpootjes doe ik niet want die zijn bij haar niet echt scherp
Ik heb het gedaan maar het deed vrij weinig, de tanden van m’n kat moesten alsnog getrokken worden. Mijn dierenarts heeft dit poeder aangeraden:
Kun je over het voer strooien, dan hoef je niet elke dag te vechten met je kat
Dit is geweldig spul, gebruikte ik altijd voor de hond!
Ja, binnenkat die ondanks twee flinke krabpalen toch altijd na een paar maanden mooie krassen op mijn armen veroorzaakt tijdens het spelen. Denk om de 2,5-3 maanden. Wikkel hem in een handdoek en probeer het zo snel mogelijk te doen, hij is geen fan, maar laat het toe, en hij krijgt erna wat lekkers om het goed te maken
Ik knip ze vrij regelmatig omdat ze vrij snel scherp worden, denk minimaal eens per maand. Heb het geluk dat die van mij zo’n softie is die er weinig om geeft.
Haha wat leuk! Misschien moet ik mijn katten maar eens trainen dan
@Hihalarisch ja dat opzetstuk lijkt me super handig als ze het toestaan! Ik heb deze al eens willen bestellen, maar alhoewel mijn katten de stofzuiger niet eng vinden denk ik dat ze alsnog de benen nemen haha
Als ik mijn kat zijn tanden zou poetsen en zijn nagels knippen ben ik mijn leven niet zeker.
Bedankt allen! Ik ga me er eens aan wagen. Ik moet dagelijks mijn kat haar oogjes druppelen en daar vallen af en toe gewonden bij (ik)
Een heel groot deel van de katten krijgt na 3 jaar last van gebitsproblemen. Is een heel vaak voorkomend probleem bij katten en als er niks aan gedaan wordt, krijgen ze op latere leeftijd heel lelijke en pijnlijke letsels waardoor ze toch verdoofd moeten worden voor trekken van tanden.
Voorkomen is veel beter dan genezen natuurlijk.
Eigenlijk geldt juist hetzelfde voor mensen en andere dieren, zolang je je gebit niet dagelijks reinigt, heeft tandplak (en zo later tandsteen en tandvleesontsteking) vrij spel en kan je gebit beschadigen.
Veel katten lopen rond met chronische pijn aan de mond.
Als je meer info wilt, moet je eens googelen op gingivitis en gingivostomatitis bij de kat.
Ik gaf mensen met kittens ook altijd advies mee van al te leren tandenpoetsen zodat ze het gewend zijn.