Wat een lieverds, fijn dat ze bij jullie een mooi huisje hebben gekregen. Ik zou gewoon geld investeren in voederbakken met chip. Was hier de uitkomst met 1 enorme vreetzak en 1 iemand die de hele dag kleine hoeveelheden eet.
Wat een beautyâs
Kwam op dit bericht door de zoekfunctie. Hen je toevallig nog een graanvrij merk gevonden voor kat met blaasgruis?
Ik heb dus in de dierenartspraktijk 2 dierenartsen gehad die elkaar precies tegenspreken. Een zegt veel natvoer geven, vocht is goed voor de blaasgruis-kater. Maakt niet uit wat gaat om extra vocht. Kat lust het speciale antiblaadgruis natvoer niet. (merk maakt niet uit.). Andere dierenarts: alleen speciaal natvoer tegen blaasgruis en anders niet. Hij mag niet teveel gaan drinken want is niet goed met blaasgruis. Dus ik ben in verwarringâŠ
Ik heb altijd âgeleerdâ van de dierenarts dat vocht juist heel belangrijk is bij blaasgruis. En dat het altijd verstandiger is om wel een speciaal voer te geven. Weet ook niet of de kat struviet of oxalate heeft, want daar zit ook verschil in. Mijn kat stond in begin dat ik hem kreeg ook op royal canin en ben ik zelf sowieso niet echt fan van. Maar helaas hebben heel veel dierenartsen een soort contract/ deal met royal canin of Hills dus raden vaak die aan.
Ik heb de brief die we bij het eerste onderzoek kregen nog eens nagelezen, daar staat dus expliciet in dat we de kat water van afgekookte kip mogen geven voor meer vocht. Dus het advies van gisteren was echt niet goed. Hij heeft trouwens struviet. Heb jij nog een alternatief voor Royal Canin? Hiervoor gaven we altijd Orijen en vraag me af of dat in combinatie met dagelijks natvoer ook niet gaat helpen. Helemaal omdat stress mogelijk de oorzaak was. Eerder was natvoer alleen als traktatie. Maar ik raak een soort wappie op kattenvoer gebied, zoveel meningen en aanbevelingen. Voor mezelf ben ik niet eens zo nauwkeurig
Ik heb ook een kater met blaasgruis, struviet. Al op heel jonge leeftijd overigens en zonder dat er een aanleiding tot stress leek te zijn. Kreeg het advies om inderdaad over te gaan op dieetvoer en daarnaast natvoer te voeren met een scheutje water erbij.
Hier krijgen ze overdag brokken, Royal Canin trouwens want daar doet hij het echt goed op dus geen zin om te klooien, en dan âs avonds een half zakje natvoer per kat met soms een scheutje water maar soms ook niet. Dat gaat al sinds de keer dat hij ziek was heel goed, geen klachten meer.
Ik zou gewoon eens op bv medpets.nl kijken. Daar staan heel veel voer merken op met zowel droog als natvoer.
Mijne heeft oxalate dus krijgt trovet renal en oxalate. En wat @druppels doet doe ik eigenlijk ook. Overdag droogvoer en sâavonds een half zakje natvoer
@Druppels, @lauraD , dank jullie wel!
Ik wil dan ook echt het allerbeste voor mijn kat(ten.) Vond het al zo moeilijk dat blaasgruiskat echt helemaal niks van het speciale natvoer moest hebben. Dus al blij dat we hem tenminste iets konden geven en dan krijg je van de dierenarts het gevoel dat je hem daarmee helemaal de vernieling in helpt. Dat ging ook echt van: âoh, dit zet ik zijn dossier want dan kan het heel goed dat daarom de blaasgruis nu erger is.â We gaan het zien morgen, dan moet er weer urine ingeleverd gaan worden. Kat 2 is met dit alles dolblij, die is wĂ©l dol op natvoer. Op elk voer eigenlijk. (Kat 2 en ik lijken op elkaar )
Weet niet hoe erg het bij jouw kat is natuurlijk, maar ik geef regulier natvoer en geen speciaalvoer. Alleen dus brokken die speciaal zijn hiervoor
Mijn kat heeft struviet en lust geen natvoer (ja hoe bestaat het). Krijgt alleen speciale brokken (Sanimed en royal canine). Nooit meer problemen gehad sindsdien, dus vraag me af of echt extra vocht nodig is. Gewoon op meerdere plekken water en dat voer doet de rest.
Katten met blaasgruis moeten juist wel veel drinken! Dan wordt de blaas meer gespoeld en het gruis meer geleegd. Indien het gruis niet voldoende âgeleegdâ wordt, dan kan het klonteren tot blaaskristallen/stenen die de plasbuis blokkeren.
Speciaalvoer zal natuurlijk beter zijn. Het hangt ook af welk gruis je kat had. Was het struviet? Dan kan je struviet letterlijk oplossen door blaasvoeding tegen struviet te geven. Elk ander kristal kan je niet oplossen door voeding, maar kan bv wel de blaas ondersteunen. Maar als je kat geen speciaalvoer lust, geef dan het speciaalvoer in droge korrels en geef ânormaalâ natvoer bij. Vocht is key!
We houden het nu inderdaad bij brokjes tegen struviet. Die worden gelukkig wel heel goed gegeten. En dan 1x per dag natvoer met wat extra water. Hebben ze niet altijd zin in maar dat is dan maar zo.
Mijne heeft ook struviet en krijgt Kattovit Urinary. Sinds hij dat krijgt ook nooit meer last gehad en hij vindt het lekker. Is ook niet heel goedkoop (4kg brokjes kost inmiddels iets van âŹ25 bij zooplus), maar volgens mij wel goedkoper dan Royal Canin. Hij krijgt 2 keer per week ook een beetje natvoer, meer als traktatie (ook op dokteradvies, omdat hij nogal overgewicht had). Dat soms ook van Kattovit Urinary als ik het een keer meebestel, maar vaak ook gewoon wat randoms van de supermarkt
Nou het gruis is weg maar nog wel wat bloed in de urine maar dat kan nog een restje ontsteking zijn. Dus over een maand weer testen.
De âvasteâ dierenarts belde en die was ontzettend kwaad over het advies wat we gekregen hebben. Het klopte dus helemaal niet wat zijn nieuwe collega allemaal verteld is over geen natvoer en weinig drinken. Nu wel wat gerustgesteld, ook dankzij jullie!
Oh nee, de dierenartsen zijn het met elkaar oneens. Volgens de een mag NIETS anders dan alleen natvoer van Royal Canin en als kat het niet lust dan niks. Naja, het zal wel, veel vocht dankzij ander natvoer klinkt mij logischer. (Plus uitleg van andere dierenarts dat meer plassen ook minder kans op struviet geeft.)
Iedere keer als ik de kattenbak verschoon komt mijn kat observeren, echt een micromanager
Haha gaat ie er daarna bij jou ook gelijk op? Liefst als je nog bezig bent eigenlijk
Zo frustrerend is dat laat m nou gewoon even schoon!
Ik snap nu mijn moeders frustratie als we gingen poepen op een net schone wc hahaha
De mijne ook gerust op de lege bak, zonder korrels/zak. Dus nu houd ik hem altijd goed in de gaten als ik aan het verwisselen ben
Elke twee weken doe ik de kattenbak helemaal schoonmaken, mijn kat gaat altijd als een soort supervisor er bij zitten. Wanneer ik het heb afgedroogd en de zak met de korrels ga pakken gaat hij er al in staan kan het nog net bijvullen voordat hij begint
Nee dat niet per se! Ze houdt gewoon graag in de gaten of ik als haar dienaar mân werk wel goed genoeg doe