Kattentopic #3

Er loopt hier in de buurt een kat met een AirTag en op het hoesje staat: NIET VOEREN !!!

6 likes

Ik ga hem gewoon een gepersonaliseerd shirt aan doen met mijn hoofd erop.

4 likes

Ik gier ook om dit omgekeerde vermist flyertje dat ze me gaf.

Samenvatting

13 likes

Hij’s ook wel heel schattig. Maar het lijkt me echt een beetje eng als andere mensen het op je kat hebben gemunt (in de zin van dat ze 'm zelf in huis willen nemen). :sweat_smile:

1 like

Kapotschattig 🄹

8 likes

Mijn kat is vandaag voor haar APK en bloed-en urine-onderzoek naar de dierenarts geweest en wat ik al een beetje vreesde is bewaarheid: ze heeft chronisch nierfalen (stadium 2).

Ze is 14 en met deze aandoening is de levensverwachting nog zo’n drie jaar. Als we haar nog drie jaar bij ons mogen houden is dat heel fijn, maar ik wil voorkomen dat ze eronder gaat lijden. Het enige wat we nu merken is veel drinken en plassen. Ze is ook erg mager geworden. Ze was altijd al een kleintje (zo’n 2.7 kilo) maar ze weegt nu nog maar 2.3 kilo. Ze moet van de dierenarts vooral veel eten (maakt niet uit wat).

Heeft iemand hier ervaring mee bij zijn eigen kat? Hoe is/was het verloop bij jullie kat?

1 like

Omg, dat zou ik ze sowieso afleren hoor, kan me niet voorstellen dat de eigenaren dat goed vinden… Ik weet dat mijn kat heus ook wel eens op het aanrecht zit als ik er niet ben (kattenbak staat in de keuken, kan helaas nergens anders, dus kan hem ook niet buiten de keuken sluiten), maar hij weet heel goed dat hij niet op het aanrecht hoeft te komen als ik er ben, want dan krijgt 'ie flink op zijn lazer.

3 likes

Mijn kat had nierproblemen sinds zijn 12 jaar ongeveer en is bijna 17 jaar geworden.
Veel drinken en plassen heeft hij jaren gehad, zonder ander duidelijke symptomen.

Probeer zeker je kat meer te laten eten. Voor mijn dierenarts was het oke dat het geen niervoeding was, hij moest gewoon zeker bijkomen (ik heb alle soorten niervoeding geprobeerd maar uiteindelijk at hij er niet meer van). Je kan ook zijn gewicht bijhouden met een babyweegschaal.

Mijn kat is eigenlijk nog heel lang goed geweest met nierproblemen, pas het laatste 1,5 jaar ging het stilletjes aan slechter en slechter. De laatste twee jaar kreeg mijn kat ook medicatie.

2 likes

Wat fijn om te horen! Ik maak uit jouw verhaal op dat het ook voor haar nieren heel belangrijk is om aan te komen, weet je ook waarom dat is? Ik had daar eigenlijk geen idee van…

Mijn kat was alle soorten niervoeding beu. Hij at echt enorm weinig en had daardoor heel weinig spieren. Hij was graatmager en daarom ben ik terug gewone voeding beginnen geven. Voor mijn dierenarts was het ook belangrijker dat hij iets at dan bijna niets. Geen idee hoe fout/juist dat advies is.
De eerste paar jaar at hij wel goed niervoeding, maar de laatste twee jaar heeft hij normale voeding gegeten.

1 like

Wij hebben gewone (grote) kattenbakken, 1 in de woonkamer in een hoekje en de andere op zolder. We hebben 1 kat.
Dan hebben we in de keuken een waterfontein + eetbakje, op de overloop 1e etage een waterfontein en op zolder een eetbakje (op afstand van die kattenbak).

Maar dit is leuk, maar jouw katten mogen niet naar boven dus dan heb je er niks aan hahah. Als ze niet naar boven mogen zou ik gewoon zorgen dat kattenbak en eten/drinken op afstand van elkaar staan.

1 like

Wij hebben ook 2 katten en nu 2 kattenbakken. Ging jaren goed met 1 bak maar er nu een bij gezet vanwege kat die soms op de gang plaste vanwege blaasgruis. Nu staat er dus een kattenbak direct als je de voordeur opendoet. Niet ideaal maar vooruit. We hebben er even 3 gehad, ook een op de bovenste verdieping maar die werd gewoon niet gebruikt. Zeker te ver lopen…
En voor de deur van de woonkamer naar de gang, daar hebben we een kattenluik ingezet zodat de deur toch dicht kan en de katten rond kunnen wandelen. Op de slaapkamer mogen ze ook niet komen. Gaat af en toe weleens mis, als ik midden in de nacht nadat ik naar de wc ben geweest geen zin heb om 5 minuten een soort dansje aan het doen ben met de katten om ze buiten te houden. Die beesten zijn snel!
Maar ik weet ook niet hoe mensen het doen met 3 bakken en allemaal op afstand van elkaar en van het eten/drinken. Die moeten dan enorme huizen hebben.
Enige waar ik nog weleens aan denk is ook in de woonkamer hogere ligplekken te maken. Nu staat er een relatief lage krappaal. Maar de katten liggen meestal toch op de vloer of stoel dus of ze daar echt behoefte ana hebben?

2 likes

Ik heb 2 katten en 2 bakken. 1 op zolder en 1 in de woonkamer, in een kast. Gaat tot nu toe gewoon goed en ja sorry zou echt niet weten waar ik een 3e bak neer moet zetten.
Hoezo vond zij het raar dat de katten niet boven mogen komen? Omdat ze hun energie kwijt kunnen door trap lopen enzo of zit er iets anders achter? Ik zou ook wel met m’n katten willen slapen, maar word er echt niet blij van als ze om 3 uur ineens over m’n hoofd gaan lopen of aan de gordijnen gaan krabben en ik wakker word hoor. Fijn dat die beesten de hele dag kunnen slapen, ik moet gewoon werken voor hun voer. :joy:

3 likes

Hier twee katten en twee bakken. Ik woon op een appartement dus sowieso geen boven, maar een bak staat in de hal en de andere in de keuken. Een derde bak heb ik geen zin in dus die komt er niet haha.

Hun water staat in kantoor (waterfonteintje) en in de woonkamer twee rvs hondenbakken. Eentje naast de woonkamer deur en een vlakbij de krabpaal een aantal meter verder. Als laatste staat er nog een grote soepkom voor ze op de vensterbank in de keuken. Ik heb geleerd dat je water moet aanbieden op hun looproutes, dus vandaar dat ze overal verspreid staan. Qua voer hebben ze hun natvoer plekje bij de balkondeur (op afstand van de waterbakjes) en hun brokjes krijgen ze in een voerbal. Meestal blijft dat ding in de woonkamer liggen maar soms vind ik hem terug in de gang haha.

1 like

Ik had er nooit aangedacht tot ik het bij een vriendin van mij zag. Nu waren/zijn onze binnendeuren ook niet heel mooi en deze zit in de keuken dus ik hoef er ook niet tegenaan te kijken vanaf de woonkamer. Maar het scheelt wel in de tocht. Al gaat de kat er echt niet doorheen als ik in de keuken ben, dan wachten ze gewoon tot ik de deur voor ze open doe. Wat dan ook keurig gebeurd.

1 like

Ik heb 2 katten en 2 kattenbakken die ver uit elkaar staan. Drie vind ik niet nodig en past niet eens in mijn appartement. Het is ook belangrijk dat je ze niet wegstopt maar dat ze vrij toegankelijk zijn. Ik heb er 1 in mijn slaapkamer en 1 in de woonkamer. En ik heb er zelf ook geen kap op (of nog erger in een kastje wegegstopt) omdat katten dat ook minder fijn vinden.

Mijn katten hebben ook ieder een eigen voerbak op een andere plek en een drinkfontein nog ergens anders omdat ze niet graag drinken naast hun voer :sweat_smile:

Ik zou zeker met jouw grote katten wel een extra bak aanraden!

Ik vind het zelf ook niet echt super dat er katten spullen op meerdere plekken staan maar ik vind het comfort/gezondheid van mijn katten wel belangrijker. En dat hun spulletjes door het huis heen staan hoort er gewoon bij vind ik.

1 like

Wat is daar erg aan? Een van mijn bakken staat in een kast die echt ruim is en mijn katten lijken hier echt nul problemen mee te hebben.

3 likes

ooh die plankjes zijn leuk! Ik heb er nu een aantal zelf gemaakt (verschillende IKEA planken, sisaltouw) en mijn katten zijn er dol op. Geeft ook wel eer aan mijn werk gelukkig maar die planken zijn wel wat stijlvoller dan mijn werk :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik heb 1 kat en 2 bakken. 1 op zolder en 1 op de eerste verdieping. Hij heeft ook voorkeuren wat hij waar doet: op zolder poepen, op de andere bak plassen :sweat_smile:

1 like

Ik weet niet of je bedoelt in een inloop kast maar ik bedoel dit soort dingen:

Omdat katten zowel jaag als prooidieren zijn willen ze om zich heen kunnen kijken als ze hun behoefte doen. Dus zo’n afgesloten kastje met maar 1 ingang gaat tegen hun natuur in. Vooral als je meer dan 1 kat hebt kan dat stressvol zijn.

Daarbij zit die geur dan in zo’n klein kastje zonder genoeg ventilatie en katten kunnen 12x meer ruiken dan mensen + geur is heel belangrijk voor ze dus dit is gewoon niet fijn.

Dat je kat zo’n bak gebruikt betekent niet dat ze er ook blij mee zijn.

4 likes