Kattentopic #3

Dave en Dolly komen uit een nestje van een collega van me, zij woont met haar man en 2 jonge kinderen. Dolly was toen we haar daar gingen opzoeken al wat bangig, Dave niet.
Bij mij thuis is (was) dave de grootste kroelkont, maakte niet uit wie er binnenkwam.
Er komen niet heel vaak mensen bij mij langs, maar Dolly is een keer enorm geschrokken van 1 van m’n ouders en loopt vrijwel meteen weg als er anderen binnenkomen.
Afgelopen vrijdag, oudjaarsdag met heel veel vuurwerk in de buurt waar ze niet veel last van leken te hebben, kwamen m’n zus en zwager langs. M’n zus droeg hakken en dat klinkt natuurlijk hard op m’n laminaat. Dolly dook meteen de badkamer in, en dave bevroor in de woonkamer toen ze binnenliep en schoot daarna m’n slaapkamer in, en vonden we 'm mega angstig achter de gordijnen.
Hij durfde niet naar m’n zus te gaan, Dolly gaf in de badkamer kopjes aan m’n zus en ging op de rug liggen.

Nu is vandaag 2 keer de deurbel gegaan omdat er 'n pakketje werd gebracht, en 2 keer is dave onder de bank geschoten.
Zo was hij totaal niet.
Is er iets wat ik kan doen om die angst weg te nemen?

Vorig jaar rondom oud en nieuw waren mijn katten (toen 1,5jr) ook onwijs schrikkerig. Gewoon gestressed geraakt van al het vuurwerk… heeft tijd nodig om weer weg te trekken, ze moeten weer ff leren dat er geen enge dingen gebeuren. Komt wel weer goed, tenminste ik merk er bij mijn katjes niks meer van en dit jaar o&n ging ook heel goed!

1 like

Ik heb een speciale droogshampoo voor mijn katten, maar die vinden ze zelf ook verschrikkelijk dus die gebruik ik niet :joy: misschien een washandje met heel weinig kattenshampoo over poes heen halen? Dan heb je niet de ellende van in bad stoppen iig.

1 like

Heeft ze dat meegekregen van haar vorige woonplekje? Of roken jullie ook binnen/komt ze in ruimtes waar rook hangt? Onze katten roken naar vogelpoep toen we ze uit het nestje haalden (ze leefden in een grote schuur met vogels ect), en duurde echt een aantal weken voordat die lucht weg was maar is met de tijd helemaal verdwenen. Dus heb ze nooit gewassen of zo!

Dit heb ik ook!! Terwijl ik nooit bij hem gerookt heb en de mensen waar hij van komt ook niet volgens mij! Hij is al ruim een half jaar maar de geur gaat niet weg :joy:

1 like

Dutjes en nog meer dutjes

44 likes

Ik zie het al. Heeeeel zwaar leven heeft die kat!

( :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:)

2 likes

Hij heeft een cadeautje gekregen van mijn moeder :joy:

43 likes

Lekkerste sardien ever!

1 like

Iemand ervaring met een kat die ineens z’n brokjes niet meer lust? Hij heeft een tijdje in het pension gezeten en sinds ie terug is haalt ie ineens z’n neus op voor de brokken waar ie altijd gek op was. Hij eet nu in 2 dagen amper wat ie eerst in 1 dag at. Als ik brokjes in z’n bakje doe dan blijft ie me ook echt zo indringend aanstaren van ‘Ja ik wil eten, maar niet dát’. Als ik hem snoepjes of een liquid snack geef dan eet ie dat wel gewoon. Omdat ik me toch een beetje zorgen maakte of er iets met hem was (hij had eerder deze week ook een keer overgegeven) heb ik gisteravond de ultieme test gedaan door hem een zakje natvoer te geven en ja hoor, dat heeft ie lekker helemaal opgegeten. En vandaag haalt ie alweer de hele dag z’n neus op voor z’n brokjes, eet met lange tanden een heel klein beetje. Ook harde snoepjes eet ie gewoon, dus denk dat het ook niet aan z’n tanden ligt maar dat ie echt verwend is geraakt daar. Hij is overigens verder helemaal z’n speelse en knuffelige zelf, behalve dat ie beroerd eet.

1 like

Ja mijn kat is ook erg kieskeurig. Sowieso als de brokjes al wat ouder zijn, maar helemaal als hij andere brokjes heeft geproefd die hij lekkerder vindt. Hij weigert dan gewoon te eten. Uiteindelijk gaat hij wel eten als hij trek krijgt en als ik twijfel maak ik er een spelletje van door de brokjes stuk voor stuk naar hem te gooien. Als hij trek heeft eet hij die dan wel.

Ja ik heb hier nog 6 kg voer staan wat ie altijd graag at, was eigenlijk niet van plan om dat allemaal weg te gooien. Dacht al misschien geeft ie het uiteindelijk op als ie genoeg honger heeft? Maar het is nu al wel meer dan een week zo.

Heeft hij andere brokken in het pension gehad? Onze katten zijn ook kieskeurig en als ze iets gehad hebben wat ze lekkerder vinden, eten ze wat ze normaal wel aten niet meer.

Ja in het pension zaten alle katten bij elkaar en stond er voer van verschillende merken! Verder kreeg ie ook natvoer wat ie hier niet krijgt. Denk dus inderdaad dat hij daar iets gegeten heeft wat ie lekkerder vindt.

Zo, dit ja! Als mijne bij d’r ontbijt per ongeluk een paar brokjes is vergeten dan hoeft ze die in de avond echt niet meer. Ze eist wel eten, als ik een nieuw brokje aanbied inhaleert ze die, als ik het oude brokje weer aanbied haalt weigert ze en blijft ze verontwaardigd protesteren dat ze eten wil. Brokjes die meer dan 3 uur uit de zak zijn zijn beneath her :rofl:

Verwende diva, ik moest thuis vroeger aan tafel blijven tot m’n bord leeg was :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Hopelijk komt 't met de mijne ook weer goed!
Vandaag kwam de postbode weer langs en na 't aanbellen zat dave weer onder de bank.
Later kwam 'n vriendin langs en doken ze er allebei onder…
Maar ik houd me vast aan jouw positieve ervaring, 't komt vast weer goed!

1 like

Misschien een snoepje geven of een extra aai over de bol als de bel weer gaat zodat de bel wordt geassocieerd met iets positiefs

2 likes

Goeie, thanks voor de tip!

Doet Dolly soms ook en paar dagen later is het weer kattenklittenband :woman_shrugging:

7 likes

Ah jammer hè dat ie dat doet haha!

Wisselt je kat niet vaker van plek? Onze oudste kat wisselt om de zoveel maanden van vaste slaapplek (voor in de nacht). Dan op de werkkamer, dan op zolder (waar ook 4 verschillende plekjes zijn haha), dan weer eens bij ons in de slaapkamer op de stoel.