Kattentopic #3

Wat ik je sowieso aanraad, is om - te zijner tijd! - asiels te mailen met een uitgebreide uitleg van jullie woon- en leefsituatie en karakter van jullie andere poes en jullie ritme en al dat soort dingen, gewoon een goed volledig beeld, en dan aan de asiels te vragen of ze katten hebben die daar goed bij zouden passen. Sommige asiels hebben ook katten in de opvang die (nog) niet op de website staan, en vaak kunnen ze best goed meedenken.

1 like

Of luistert naar adviezen van mensen die er misschien wel meer verstand van hebben. Kan er echt met mijn hoofd niet bij dat mensen zo egoïstisch zijn met dieren.

9 likes

Ik vond een nest kittens echt een hoop werk. Gebeurde destijds drie keer bij de kat van mijn ex (Die toen nog niet van mijn ex was, maar op straat zwierf en hij haar niet kon steriliseren) en hoe leuk kittens ook zijn: ik zou er zelf nooit meer voor kiezen. Ik knuffel ze wel extra bij het asiel :smiling_face_with_three_hearts: Al is het wel heel bijzonder dat ik van mijn katten de moeder en alle broertjes/zusjes ken. En mijn katten sinds ze een paar dagen oud zijn.

En ik zou ook echt nog geen extra kitten nemen nu @anon4775214. Leer Poes eerst maar eens goed kennen voor je er weer eentje neemt.

1 like

Kan wel!!! Ik heb van ekte rescuers geleerd dat júist als je echt heel erg van ze houdt je wél afscheid kan nemen want als je dat niet doet, kan je geen plaats maken voor nieuwe baby’s die het zonder je hulp niet redden. Goodbye is the goal! En ze zeggen ook vaak dat ze het helemaal niet leuk vinden als mensen zeggen “dat je ze weg kan doen, zou ik nooit kunnen, zou te veel van ze houden!”

Maar dit is wel echt toekomstmuziek he Kroketje? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik vang zelf geen dieren op hoor! Ik lees alleen over ze op het internet. Ik zou het heel graag ooit doen maar nu geen ruimte voor.

2 likes

Ik denk dat mensen het ook onderschatten, dat het niet alleen “koetsjie koetsjie” schattig is. Mijn vriend doet al jaren zomers kittens opvangen en ik deed dit jaar voor het eerst mee. Ze waren rond de 6 weken. We konden niet langer dan een paar uur weg, constant natvoer en brokjes aanvoeren, de bak schoonmaken (heel vaak dus). Eten ze goed, poepen ze goed, groeien ze goed? Leren ze goed met mensen omgaan, etc etc etc.

4 likes

Ik was een dag weg en dan kijk ik soms op m’n petcam en meestal zie ik niks erop. Maar vandaag zat meneer vol in beeld en had ook door dat hij bekeken werd

38 likes

Hahaha pas op straks begint hij een only cats.

10 likes

Hier ben ik het niet mee eens. Het beste is om kittens samen te plaatsen. En oudere katten alleen.

Als je nu een kitten hebt kan je daar beter een andere kitten bij plaatsen.

Ik heb een jonge kat (rond 1 jaar) geplaatst bij mijn oudere kat en ik zou dat aan niemand aanraden. Ze tolereren elkaar en daarmee is alles gezegd.

Dus neem je een kitten, neem er dan twee. Is je kat ouder, laat hem dan alleen.

3 likes

Maar verschilt dit niet per situatie/kat? Ik heb zelf een kitten in huis genomen toen mijn andere kat 3 jaar was en dat is ook gewoon goed gegaan.

Het verschilt inderdaad per situatie en het kan natuurlijk altijd wel goed komen, wat super fijn is. Maar heel vaak ook niet. Ik ben vrijwilliger bij een asiel en heb 2x opvang kittens gehad, ik heb daar ook cursussen voor gevolgd en mag ook kittens plaatsen. Dit is wat als advies wordt gegeven. Kittens wennen heel makkelijk aan elkaar en kunnen bijna altijd goed samen geplaatst worden, ook 2 kittens die elkaar niet kennen. En ze kunnen dan met elkaar spelen, zijn socialer etc. Dus het is gewoon heel handig om gelijk 2 kittens te nemen in plaats van te wachten tot de ene 1 jaar oud is.

Bij een kitten + oudere kat is de kans dat het goed gaat gewoon kleiner.

2 likes

Ik weet dat het niet haalbaar en onrealistisch is maar dit soort mensen als die vrouw zouden nooit meer dieren mogen houden. Wat een verschrikking. Je kunt nooit al meteen alles over een bepaald dier weten. Een deel is research/leeswerk en een deel is ervaring. Ik doe ook weleens per ongeluk onverantwoorde dingen (niet uit opzet maar omdat je bepaalde dingen niet weet) maar dan leer je ervan en doe ne het niet meer. Maar ik hoor soms dit soort verhalen dat ik denk: je WEET met je gezonde verstand toch dat je niet zo met dieren om moet gaan :sob::sob:. Blijkbaar is dat alsnog onmogelijk voor sommige mensen

1 like

Mijn lieve kat lijkt nog steeds een beetje van slag door oud & nieuw. Hij was erg bang voor het vuurwerk en verstopte zich boven. Nu is hij nog steeds heel veel boven en ligt hij op de slaapbank te slapen, terwijl hij normaal gesproken (zeker) in de avond altijd bij ons ligt en komt knuffelen. Moet ik me zorgen maken of zou dit vanzelf weer over gaan?

1 like

Als poes nog wel goed eet en drinkt is er denk ik niet zoveel aan de hand. Misschien heeft hij gewoon even tijd nodig. Of in de stress een nieuw favoriet slaapplekje gevonden? Of wisselt poes nooit van chillplek? Die van mij wel namelijk.

Die plek voelt nu even veilig voor hem denk ik. Maar meestal komt dat vanzelf weer goed.

Ik bedenk mij net dat ik in mijn omgeving vrij veel mensen ken met katten waar een kitten een stuk later bij gekomen is wat ook goed gaat (waarschijnlijk ook de reden geweest dat ik het aandurfde er een kitten bij te nemen). Maar misschien zijn wij dan net de uitzondering op de regel geweest (gelukkig).

Zie wel vaak bij asiels bij oudere katten staan dat ze alleen geplaatst moeten worden. Vond ik laatst wel erg jammer bij een kat (al heb ik nu ook eigenlijk echt geen ruimte voor nog een kat erbij maar goed dat is een ander verhaal).

Nog steeds mijn lievelingsfoto op dag 2:

Samenvatting

25 likes

Ja, hij eet en drinkt nog gewoon! Is iets minder aanhankelijk vooral. Maar hij wisselt inderdaad wel vaker van chillplek, dus dat zou zeker kunnen. Ik hoop dat dat het gewoon is!

Overheid zou beter regels opleggen: bij verkoop dieren verplicht gesteriliseerd, gechipt en gevaccineerd.
Kan er zo kwaad van worden :cry:

13 likes

Bij het asiel wordt een castratie enigszins verplicht, ik moest meteen een afspraak daarvoor maken toen ik mijn katten haalde, maar ik heb me wel altijd afgevraagd wat er zou gebeuren als ik bij die afspraak niet op kom dagen. Komen ze je kat dan weer halen? Krijg je een boete?

1 like

In België worden de katten gesteriliseerd voor ze geadopteerd worden. Ik denk dat dat beter werkt dan de adoptant zelf nog alles te laten regelen.
Is ook handiger denk ik voor iedereen. Zekerheid dat sterilisatie gedaan is, asiel/opvang kan goed in de gaten houden of kat goed herstelt van sterilisatie en asiel krijgt iets voordeligere prijs van dierenarts.

6 likes

Omg wij hebben ook een tuxje en die is ook zo fluweel. Echt zachter dan elke kat die ik ooit heb gezien en die van jou ziet er ook zo uit😍

2 likes