Kattentopic #3

:rotating_light: Mijn kat is stuk! We zijn net weer thuis van de dierenarts en ze klom net terug in de nog open in de kamer staande reismand. Zie je wel vaccins veranderen je dna! :stuck_out_tongue_winking_eye:

6 likes

En @Spaties Bedankt voor de tips! We gaan het proberen :slightly_smiling_face:

1 like

M’n kat heeft net wormen gebraakt :weary: hoop dat ze oké is. Ik heb geen pillen in huis, dus kan morgenochtend pas iets doen

1 like

Ohhh zo lief!! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:
De kat van mijn exschoonmoeder ging ook op mij liggen, zelfs echt in mijn nek wat ik echt vreemd vond maar het was ook een oude oma kat en ik mis dr zoo erg. Was echt de liefste kat die ik ooit gezien heb. Die exschoonmoeder post steeds andere katten op haar fb maar deze niet en ben ik zo bang dat ze overleden is, kan wel janken.

1 like

Zo schattig, ik lig ziek met een deken op de bank en ik heb binnen no time twee katten onder het dekbed liggen haha

9 likes

Wij hebben de peewee bak, bedoel je die?

Zo’n mat heb ik. Nog altijd overal korrels!

6 likes

Ohnee, geen mat! We gebruiken ook geen kattenbakgrit maar hout korrels, die geven naar mijn idee minder rotzooi. Er ligt wel een soort van ‘droogloopmat’ voor maar niet speciaal iets

1 like

Wij hebben gewoon goedkope matjes, van IKEA. https://www.ikea.com/nl/nl/p/fintsen-badmat-wit-90443705/ zoiets. Vangt het meeste wel op en kan ook in de wasmachine.

Ik vind een mat wel handig maar het werkt niet 100%. Een van mijn katten maakt er een extreem zooitje van en ik heb daarom ook alle soorten kattenbakvulling geprobeerd. Het beste werkt toch de standaard vulling en nu heb ik een XL kattenbak met de hoogste kant richting de deur (en lage kant richting muur) en ook een XL mat eronder. Dit houdt niet alles tegen maar wel veel meer dan zonder. Met stofzuigen ga ik gewoon over de mat heen ook en eens in de zoveel tijd klop ik hem uit.

1 like

Ik heb zo eentje van de Lidl. Hij vangt veel op, maar echt niet alles. Ik had eerst zo’n badmat van de Ikea, maar die verschoof snel, waardoor de korrels alsnog alle kanten op gingen. Dat kan met die andere mat niet.

1 like

Hi allen, we zitten met een dilemma en ik zou graag jullie advies willen. Sorry voor het lange verhaal!

We hebben een kat van 11.5 jaar oud. Ze heeft tot begin 2021 samengewoond met een andere kat, die toen helaas is overleden. Dat ging lang goed, maar de laatste jaren werd ze gepest door die kat. Op katten die ze buiten door het raam ziet, reageert ze niet. Ook is ze zelf nooit agressief.

Na lang nadenken hebben we 4 weken geleden 2 kittens van 7 maanden geadopteerd als gezelschap. Er werd ons gezegd dat we konden kijken hoe ze op de kittens zou reageren (we waren van plan om het in stappen te doen). Dat ging niet goed, dus werd het een rustige introductie.

Na 2 weken is 1 kitten teruggegaan ivm een ernstige ziekte waar wij hem niet voor kunnen behandelen. Hij komt dus niet terug helaas.
Toen konden we pas beginnen met de echte introductie (kamer wisselen etc). Er wordt nu nog soms geblaasd of uitgehaald door onze kat, maar ze ruikt ook weleens aan het kitten. Ze is duidelijk nog niet op haar gemak.

Nu wil de opvang dat er een 2e kitten bijkomt als speelmaatje en om onze kat rust te geven. We snappen dat dit beter is voor het kitten (hoewel ze niet druk is), maar we denken ook aan onze senior kat.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Proberen (en dus eigenlijk opnieuw beginnen) of ook kitten 2 terug? We zijn erg gehecht aan haar, maar hebben altijd gezegd dat onze 1e kat uiteraard voor gaat en zij is nu nog niet op haar gemak. Ook zitten we er emotioneel een beetje doorheen.

1 like

Heel eerlijk, als je ook zegt dat het de laatste tijd tussen je overleden kat en je oudje niet goed ging zou ik de kitten terug brengen. Het lijkt uit je verhaal niet dat het oudje eenzaam is of een maatje mist na het overlijden van je andere poezel.

11 likes

Klopt! Mijn thesis gaat hier over en het is een grote misvatting dat elke kat een maatje nodig heeft of zich eenzaam voelt. Een kat heeft vaak ook voldoende aan de band die hij/zij met jou heeft (mits ook genoeg aandacht en spel met de kat). Een extra kat, zeker voor een oudere kat, is vooral vaak stress. Veel hangt ook af van het karakter van je kat; is je kat een nieuwsgierige, extraverte kat, dan kan dat al beter gaan lukken dan een kat die liever op zichzelf is.

Voor kittens is het dan inderdaad voordeliger dat ze samen geplaatst worden. Op die jonge leeftijd leren ze nog heel veel van elkaar en zullen ze elkaar vooral moe maken ipv uit verveling je meubels te slopen.

Wat was de aanleiding om er een extra kat bij te nemen? Liep ze verloren, miauwde ze meer? Anders zie ik niet goed de reden in waarom je het extra gezelschap gekozen hebt. Je schrijft ook dat ze nu, na 4 weken, zich nog steeds niet op haar gemak voelt. Ik zou dan zelfs eerder denken aan kitten 2 ook terug wegdoen dan er nog extra stress (een nieuwe kitten) bij te geven voor zowel je oudere kat áls de overblijvende kitten. Ik denk dat je daar meer kwaad mee zal doen dan goed.
Stel dat je kiest om de huidige kitten te houden en er geen nieuwe meer bij te nemen, zorg ervoor dat je oudere kat dan zeker ruimtes/plekjes heeft die hij voor zichzelf heeft, genoeg kattenbakken, drinkbakken, eetbakken (alsook de katten niet samen eten geven).

9 likes

Dank voor jullie reacties! Ik denk dat we dat stiekem ook al wel wisten, maar heb het er toch erg moeilijk mee. Ik wilde niet dat ze alleen zou zijn als wij weg zijn en in de beginjaren had ze fijn kattengezelschap, maar het was duidelijk een inschattingsfout :pensive:

Ze is zo lief, echt een schootkatje en had meteen het gevoel dat ze bij ons hoorde toen ik haar online zag. Zit nu ook te janken bij het idee dat ze weg moet, maar het moet wel leuk zijn voor beiden. Ze is nu ook wat bangig rond onze kat en onze kat durft niet echt te spelen als ze in de buurt is. Dat zal over een paar weken of met een extra kitten vast niet beter zijn. Er is alleen rust als ze allebei slapen. Contact leggen gaat ook moeizaam, want kitten is natuurlijk wilder en wil erg graag vriendjes zijn. Dat is ook sneu voor het beestje.

Bij een vriendin gaat het wel goed met 2 nieuwe kittens, maar elke kat is natuurlijk anders. En voor onze kat is het ondertussen natuurlijk lang geleden dat ze een leuke ervaring had.

De opvang zegt dat een 2e kitten dus kan helpen (dan heeft ze meer rust) en dat ze nu nog bezig is om haar positie duidelijk te maken aan de kitten en dat we te voorzichtig zijn. Ze willen sowieso niet dat ze alleen hier blijft. Er was pas 1x eerder een kat teruggebracht, dus het voelt echt alsof we iets verkeerd doen. We willen niet zomaar met een 2e kitten gaan proberen, dat is alleen maar meer stress en emotie als het alsnog niet werkt.

2 likes

Haha jaaaa love die babytandjes <3

Misschien dat je een katje met kattenaids een mooie thuis kan geven? Die mogen vaak enkel alleen geplaatst worden en niet naar buiten.

Enkel de onderste kat woont in dit huis :grimacing:

30 likes

Ik heb gewonnen vandaag. Mijn kat lag naast me te slapen en rekte zich uit, met zijn voetkussentjed tegen mijn wang. :relaxed:

18 likes

Ik moet zeggen, mijn kat die over mijn gezicht aait is echt het leukste ooit :pleading_face::heart:
Dat ze met die snoezige pootjes zó teder kan zijn mijn hart kan het amper aan :heart_eyes:

23 likes

Dit is echt fantastisch. Die pootjes zijn zoo lief, ik smelt dan zo :heart_eyes:

1 like