Kattentopic #3

Klopt! Mijn thesis gaat hier over en het is een grote misvatting dat elke kat een maatje nodig heeft of zich eenzaam voelt. Een kat heeft vaak ook voldoende aan de band die hij/zij met jou heeft (mits ook genoeg aandacht en spel met de kat). Een extra kat, zeker voor een oudere kat, is vooral vaak stress. Veel hangt ook af van het karakter van je kat; is je kat een nieuwsgierige, extraverte kat, dan kan dat al beter gaan lukken dan een kat die liever op zichzelf is.

Voor kittens is het dan inderdaad voordeliger dat ze samen geplaatst worden. Op die jonge leeftijd leren ze nog heel veel van elkaar en zullen ze elkaar vooral moe maken ipv uit verveling je meubels te slopen.

Wat was de aanleiding om er een extra kat bij te nemen? Liep ze verloren, miauwde ze meer? Anders zie ik niet goed de reden in waarom je het extra gezelschap gekozen hebt. Je schrijft ook dat ze nu, na 4 weken, zich nog steeds niet op haar gemak voelt. Ik zou dan zelfs eerder denken aan kitten 2 ook terug wegdoen dan er nog extra stress (een nieuwe kitten) bij te geven voor zowel je oudere kat áls de overblijvende kitten. Ik denk dat je daar meer kwaad mee zal doen dan goed.
Stel dat je kiest om de huidige kitten te houden en er geen nieuwe meer bij te nemen, zorg ervoor dat je oudere kat dan zeker ruimtes/plekjes heeft die hij voor zichzelf heeft, genoeg kattenbakken, drinkbakken, eetbakken (alsook de katten niet samen eten geven).

9 likes

Dank voor jullie reacties! Ik denk dat we dat stiekem ook al wel wisten, maar heb het er toch erg moeilijk mee. Ik wilde niet dat ze alleen zou zijn als wij weg zijn en in de beginjaren had ze fijn kattengezelschap, maar het was duidelijk een inschattingsfout :pensive:

Ze is zo lief, echt een schootkatje en had meteen het gevoel dat ze bij ons hoorde toen ik haar online zag. Zit nu ook te janken bij het idee dat ze weg moet, maar het moet wel leuk zijn voor beiden. Ze is nu ook wat bangig rond onze kat en onze kat durft niet echt te spelen als ze in de buurt is. Dat zal over een paar weken of met een extra kitten vast niet beter zijn. Er is alleen rust als ze allebei slapen. Contact leggen gaat ook moeizaam, want kitten is natuurlijk wilder en wil erg graag vriendjes zijn. Dat is ook sneu voor het beestje.

Bij een vriendin gaat het wel goed met 2 nieuwe kittens, maar elke kat is natuurlijk anders. En voor onze kat is het ondertussen natuurlijk lang geleden dat ze een leuke ervaring had.

De opvang zegt dat een 2e kitten dus kan helpen (dan heeft ze meer rust) en dat ze nu nog bezig is om haar positie duidelijk te maken aan de kitten en dat we te voorzichtig zijn. Ze willen sowieso niet dat ze alleen hier blijft. Er was pas 1x eerder een kat teruggebracht, dus het voelt echt alsof we iets verkeerd doen. We willen niet zomaar met een 2e kitten gaan proberen, dat is alleen maar meer stress en emotie als het alsnog niet werkt.

2 likes

Haha jaaaa love die babytandjes <3

Misschien dat je een katje met kattenaids een mooie thuis kan geven? Die mogen vaak enkel alleen geplaatst worden en niet naar buiten.

Enkel de onderste kat woont in dit huis :grimacing:

30 likes

Ik heb gewonnen vandaag. Mijn kat lag naast me te slapen en rekte zich uit, met zijn voetkussentjed tegen mijn wang. :relaxed:

18 likes

Ik moet zeggen, mijn kat die over mijn gezicht aait is echt het leukste ooit :pleading_face::heart:
Dat ze met die snoezige pootjes zó teder kan zijn mijn hart kan het amper aan :heart_eyes:

23 likes

Dit is echt fantastisch. Die pootjes zijn zoo lief, ik smelt dan zo :heart_eyes:

1 like

Hoera, Jake en Elwood hebben er een broertje bij! Fender woont sinds donderdagavond bij ons. Elwood zoekt al vaak contact met Fender en dat gaat goed, maar Jake is nog steeds erg bang. Hij blaast/gromt nu wel wat minder naar Fender. Soms rent hij op Fender af en haalt hij uit. Ik heb het idee dat Jake het erg spannend vindt en zich op dit moment niet (heel) veilig voelt in huis. Bij elk geluidje schrikt hij ook. Ik hoop dat het gauw goed komt. :slightly_frowning_face: Heeft iemand misschien nog tips?

Hier een paar foto’s van Fender:

55 likes

Omg wat een dotje :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Onze vrouwtjes kat geeft de laatste paar weken af en toe over na het eten van brokjes. Dit gebeurt 1/2 keer per week. Nu heeft ze nog maar weinig tanden in haar mond en heeft ze een slecht gebit. Ze heeft nog wel de grote hoektanden. Ze eet altijd een beetje onhandig en het kauwen gaat wat moeizaam. Ze schrokt de brokken niet naar binnen en probeert wel te kauwen, de brokken die ze uitkotst zijn alleen niet gekauwd.

Kan ik hier wat aan doen? De brokken zijn al niet heel groot.

Misschien is natvoer een optie? Of de brokken nat maken zodat ze zachter worden en makkelijker te kauwen zijn.

Ze is dol op die brokken, natvoer eet je een klein beetje van en laat de rest staan. Zeurt wel om natvoer om vervolgens weer brokken te gaan eten. En natte brokken eet ze dan ook weer niet.

3 likes

Aahhh :smiling_face_with_three_hearts:. Nou Dolly begraaft overdag heel graag onder mijn dekbed (zonder luchtgat) en die stikt daar ook niet door. Dus zal heus meevallen!

4 likes

Tegenwoordig (oké sinds 2 nachten :joy: ) slaapt Zoë grotendeels naast me aan de bovenkant van de dekens. En per nacht draait ze ook een paar keer om. Als ik wakker word check ik altijd of ze nog ademt haha en eerst lag ze met haar koppie richting m’n benen. Later ineens andersom alsof ze de kleine lepel was hahaha. Echt m’n hart :pleading_face: Ben wel altijd ook bang dat ik ineens m’n been of deken op haar leg ofzo

5 likes

Katten hebben het inderdaad graag wat warmer. Daardoor heeft deze gier nu wat vaker de verwarming aan. Voordat ik een kat had vond ik 17/18 graden in huis wel voldoende. Maar goed, alles voor het poezenkind.

4 likes

Gaat alweer zoveel beter met mijn baby :purple_heart:

47 likes

Verliefd op deze foto van m’n knapperd :heart_eyes:

39 likes

Even visueel. En ze ligt dus onder een dubbeldik winterdekbed :woman_shrugging:

21 likes

Wat voor kattenbak hebben jullie? Ik ben aan het kijken voor een poes, maar ik ga klein wonen dus wil wel een beetje een ~ stylish bak

1 like

Check it out: #zooplus https://zooplus.page.link/mgUD
Hij is niet perse stylish, maar wel heel groot en dat vinden mijn katten chill. Mijn ene kat probeert altijd naar China te graven in de bak en ook tegen de zijkant krabt hij dan, maar deze bak staat heel stevig. Ik had eerst een Nestor XXL en die stond dan te wiebelen dus ik zat te wachten op de dag dat die om zou vallen en mn hele huis vol lag met grind. :joy:

2 likes