Klopt! Mijn thesis gaat hier over en het is een grote misvatting dat elke kat een maatje nodig heeft of zich eenzaam voelt. Een kat heeft vaak ook voldoende aan de band die hij/zij met jou heeft (mits ook genoeg aandacht en spel met de kat). Een extra kat, zeker voor een oudere kat, is vooral vaak stress. Veel hangt ook af van het karakter van je kat; is je kat een nieuwsgierige, extraverte kat, dan kan dat al beter gaan lukken dan een kat die liever op zichzelf is.
Voor kittens is het dan inderdaad voordeliger dat ze samen geplaatst worden. Op die jonge leeftijd leren ze nog heel veel van elkaar en zullen ze elkaar vooral moe maken ipv uit verveling je meubels te slopen.
Wat was de aanleiding om er een extra kat bij te nemen? Liep ze verloren, miauwde ze meer? Anders zie ik niet goed de reden in waarom je het extra gezelschap gekozen hebt. Je schrijft ook dat ze nu, na 4 weken, zich nog steeds niet op haar gemak voelt. Ik zou dan zelfs eerder denken aan kitten 2 ook terug wegdoen dan er nog extra stress (een nieuwe kitten) bij te geven voor zowel je oudere kat áls de overblijvende kitten. Ik denk dat je daar meer kwaad mee zal doen dan goed.
Stel dat je kiest om de huidige kitten te houden en er geen nieuwe meer bij te nemen, zorg ervoor dat je oudere kat dan zeker ruimtes/plekjes heeft die hij voor zichzelf heeft, genoeg kattenbakken, drinkbakken, eetbakken (alsook de katten niet samen eten geven).