Kleding naaien/DIY'en

Haha oh sorry dan begreep ik het verkeerd. Ik heb ooit wel eens genaaid op de machine van m’n moeder en ik kan me die stress helemaal weer inbeelden :sweat_smile: Zou het niet gewoon een kwestie van oefenen zijn? Als je ook al netjes afspeldt(?) dan weet ik verder ook niks meer.

1 like

maar wat is dan wel het probleem? Ik zou denken dat zo’n krijtstreep die @pastelzwart voorstelt dan toch zou moeten helpen, je kan dan niet anders dan over die streep heen naaien lijkt me. Of heb je dan bv last van trillende handen?
Als je op oefenlapjes rechte strepen tekent met krijt, en daaroverheen naait, lijkt me dat dat wel een goede oefening zou kunnen zijn om recht te naaien. Gebruik je ook de streepjes op de naaiplaat als gids als je de stof erlangs laat glijden tijdens het naaien? Dat zou ook nog kunnen helpen.

3 likes

De stof recht langs de lijnen op de steekplaat laten lopen kan helpen.

1 like

Nog een tip: niet te snel naaien. Mijn naaimachine heeft een snelheidsbeperker erop en dat vind ik ideaal. Als ik geconcentreerd bezig ben wil ik nog wel eens per ongeluk ‘vol gas’ indrukken waardoor de naaimachine er vandoor gaat. Als ik m op laagste snelheid zet kan dat niet gebeuren :relaxed:

1 like

Er zitten als het goed is op je naaimachine van die lijnen en je kan je stof daar langs leggen. ( als dit niet duidelijk is kan ik zo wel een foto op iets maken.

1 like

Ik ga vandaag beginnen met basis patronen tekenen vanaf maat 34 tot 50. Kill me now.

Ohja dat zijn dus in totaal 40 patronen . Want ik ga top, mouw, broek en rok tekenen.

8 likes

Volgens mij is deze tip nog niet genoemd: Kijk niet naar de naald! Maar kijk naar het stuk stof dat je aan het voetje “voert”.

1 like

Kun je eigenlijk overal wel kopen waar je ook fournituren kunt kopen. Online en ofline haha

1 like

Ja dit is inderdaad mijn probleem. Moet hier goed op gaan oefenen!

Ja de spelden kun je ook goed als referentie gebruiken icm de voetjes en het verlengde ervan. Ook altijd zorgen dat de stof handig ligt en de stof een aantal cm voor het voetje al strak houden help ook om goed richting te houden in mijn ervaring

1 like

Bedankt voor alle tips!
Ik kijk nu heel gefocust op het streepje naast het voetje waar ik langs naai en ik ga niet meer op de powerstand ondanks dat ik het geluid van de naaimachine wel heel leuk vind als je lekker hard gaat :sweat_smile:

M’n slinger is af! De achterkant heeft weer andere tinten en heb er ook eentje aan een vriendin gegeven

17 likes

Mijn naaimachine is bij de onderhoudswinkel! M’n moeder vertelde dat ze hem begin jaren ‘80 heeft gekocht, en dat ie nog nooit een onderhoudsbeurt had gehad hahah oeps. Ik hoop dat ik ‘m snel weer op mag halen :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Patronen printen en knippen en plakken en overnemen is zon gedoeeee.
Maar goed alles voor een leuk jurkje

1 like

Ja ik wil een 3D printer die stoffen direct in de juiste vorm print. Zou ook goed zijn tegen verspilling.

2 likes

Me drooom haha. En dat je dan ook de print van de stof kan bepalen enzo. Alleen wat garen in die printer doen en hoppa. Het aan elkaar naaien vind ik nog wel leuk. Maar het patronen gedoe en op stof knippen haat ik zooo

1 like

Ja omg. Zelf printjes maken lijkt me echt te gek. En dat je dan ook zelf precies de materiaalsamenstelling kan bepalen en gram/m2 en elasticiteit enzo. Echt de droom.

1 like

Ik heb wel zelf een stof laten bedrukken ben daar op aan het wachten ben zo benieuwd haha.

1 like

Ik heb mn zelf geprinte stof binnen en ben er zo blij mee. Ik ga er bikinis van maken voor mn kledinglijn.
Het komt nu allemaal zo dichtbij ieeks hahaah.
(Nee ik ga niet spammen maar ik wou het even kwijt haha)

Oh de stof btw :

Samenvatting

20 likes

En deze is ook af! Het summer patroon van fibre moods maar dan aangepast

19 likes

Superleuk printje!!

1 like