Kleding naaien/DIY'en

Hoi!

We hebben al een oma-topic, maar ik dacht dat het misschien leuk is om ook een naaitopic te hebben! Praat hier over je kleding-DIY’s/naaiprojectjes/wat dan ook. :grin::dancer::dress:

6 likes

Ik wil hier eindelijk eens aan beginnen! Kleine naaiprojecten lukken wel, maar het wordt eens tijd om echt aan kledij te beginnen :slight_smile: Heb een jurkje dat ik graag zou willen namaken. Heeft iemand daar ervaring mee? En het naaien van linnen?

Leuk topic!
Ik heb in een enthousiaste bui laatst wat patronen en stof besteld… maar of ik er ooit nog aan ga beginnen is een tweede

Hebben jullie tips voor websites/tutorials om de basis onder de knie te krijgen? Ik heb alleen wat met naald en draad bewerkt, heb nog niet eens naaimachine… maar ik zou zo graag een kledingstuk tot perfectie willen kunnen aanpassen

2 likes

Ik heb al tijden een paar kimonos op mn lijstje staan maar heb besloten dat ik per se zelf de stof wil ontwerpen en printen want ik kan nooit eens normaal doen :face_with_raised_eyebrow:

3 likes

Ik heb trouwens een boek met tutorials om bestaande patronen aan te passen voor curves op allerlei plekken.

1 like

Knipmode heeft trouwens ook op hun website veel tips om bestaande patronen aan te passen aan je lichaam. De rubriek heet ‘Op maat met Monique’. Bijvoorbeeld: https://knipmode.nl/2017/03/24/patroon-aanpassen-kleine-borsten/.

2 likes

Ik heb voor de eerste keer zelf iets genaaid gisteren! Een jurkje :slight_smile: Even een onduidelijke foto:

Het is linnen en ik vond het echt leuk om te doen, dus ik heb al een volgend project in gedachten

10 likes

Nog even doorzetten en dan kun je jouw jurkje deze zomer aandoen en ook hier laten zien!

Leuk! ziet er echt goed uit. Heb je dat jezelf geleerd of een cursus oid. gedaan?
Ik zou graag ook leren naaien maar ben bang dat als ik een naaimachine koop ik er toch niets mee doe omdat ik niet weet hoe te beginnen. Zo ging dat ook met leren tekenen, is dus nooit gebeurt…

Dankjewel! Ik heb een oude naaimachine van mijn moeder gekregen een paar jaar geleden en had me dus voorgenomen om het te leren. Uiteindelijk zelf aan de slag gegaan met YouTube en zo! Ik heb ooit wel eens wat kussenslopen gemaakt, maar kleding was nieuw. Ging best goed! Ik heb een jurkje uit mijn kast nagemaakt en dus zo wat bestudeerd hoe alles in elkaar zit

1 like

Thanks voor de tips! Ik zag een redelijk cheapass naaimachine (Singer). Is het handig om daarmee te beginnen of geeft het vooral gedoe omdat niet alles mogelijk is en kan ik beter gelijk een echt goede aanschaffen?

Mijn mening is dat je zolang je een normale steek, een zigzaksteek en een knoopfunctie hebt je wel goed zit. Ik heb al jaren een cheapass naaimachine en lockmachine en dat werkt prima :slight_smile:

2 likes

@Who Leuk! Mooie kleur ook :blush:

Laat ik ook maar wat dingetjes laten zien dan, haha. Dit heb ik in de laatste paar maanden gemaakt:


Bloesje uit de Burda.


Jurkje, ook uit de Burda.

Ben nu bezig met een pyjama en een wijde paperbag-broek. :grin:

22 likes

Zo leuk om te zien. Ik naai met een naaimachine uit de jaren ‘60, ik zie hem weleens bij kringloopwinkels staan. Met een rechte en zigzagsteek kom je al zo ver. Hoewel hier ook gewoon stretchsteek op zit en je er mee kunt borduren, zelfs tapijten kunt maken als ik het instructieboekje moet geloven.

Mooi gemaakt @Zompig! En tof model @Kamerbreed, beetje sixties.

Ik vernaai voornamelijk oude kleding tot
‘nieuwe’ draagbare dingen. Dit jurkje heb ik laatst vermaakt, beetje versmald en verkort. Ik denk dat ik halslijn nog ga veranderen naar een mooie v-hals die je nu veel bij dit soort jurkjes ziet.

Samenvatting

12 likes

Na dit filmpje wil ik ook een groene coltrui plus flat cap

1 like

Ik ben sinds 2 weken begonnen met naaien, daarvoor nog nooit een naaimachine aangeraakt. Ben begonnen met kleding maken van een oud dekbed… shirtje, broekje, jurkje…
En heb nu mijn eerste “echte” kledingstuk gemaakt, een joggingbroek. Ben wel blij dat ik stofjes van 2-3 euro per meter heb gekocht want er zitten best veel errors in haha. Had hem veel te groot geknipt en daarna kleiner gemaakt.
Was een stof die heel erg ging rollen nadat ik hem geknipt had. Iemand daar ervaring mee?
Verder heeft mijn vriend de broek nu vrolijk aan dus die lijkt er niet veel van te merken, maar de broek heeft enorme zadeltassen haha :joy:

3 likes

Ben 2 weken geleden begonnen met naaicursus! Een vestje gemaakt (ofja poging tot)… De mouwen werkte niet echt. Volgende week heb ik weer les en dan maar opnieuw beginnen haha.

Weet iemand een handige site met simpele patronen, wat je zelf makkelijk kunt aanpassen?

Dit zijn de laatste 3 dingen die ik heb gemaakt.
De jas is een wollen stof met een losse bijpassende sjaal.
De jurk heb ik ook nog in zwart linnen gemaakt en ga ik
voor komende zomer ook in het lichtblauw maken (is een eigen verzonnen patroon; een topje met daaraan vast gerimpeld een rechte rok)
De trui is een patroon uit een patronenblad. Wel zelf de col eraan gemaakt.

Ik leer het van mijn moeder. Zij heeft ook kasten vol met patronenbladen. Vind het zo leuk om te doen!

19 likes