Knaagdieren en konijnen

Kan zeker kwaad. Groot risico op verstopping. Heel strict de ontlasting, eetlust en spanning op de buik monitoren. Als iets daarvan gaat afwijken, richting de dierenarts.

Mijn konijn drinkt ineens zo veel meer. Zou het aan de tijd van het jaar liggen?

Ik heb wel het idee dat mijn konijnen in de herfst/winter meer drinken dan in de lente/zomer, gek genoeg. Durf alleen niet te zeggen of het normaal is als je konijn héél veel meer drinkt.

1 like

Ze doet dit inderdaad elke herfst/winter en verder eet/poept/slaapt/rent/springt/speelt ze normaal dus misschien hoort het gewoon zo haha

1 like

Ik zou me dan niet per se zorgen maken. Alleen wel in de gaten houden natuurlijk

1 like

Het lukt mij maar niet om mijn konijn zindelijk te maken… Hij plast nog steeds overal in de kooi, ook niet echt een vaste plek…
Hebben jullie misschien de gouden tip? Scheelt een hoop schoonmaken

Wat voor soort wc heb je voor hem? Ze houden meestal niet van te kleine wc’s haha
En is hij gecastreerd? Daarna gaat het volgens mij ook makkelijker.

19 december heb ik mijn konijntje moeten laten inslapen. Ik mis het nu heel erg en zou graag weer een koppeltje nemen. Mijn (ex)vriend, lang verhaal, is echter allergisch en had in de eerste instatie liever dat ik daar even mee zou wachten. Ook gezien we samen zouden gaan wonen en we niet weten hoeveel ruimte er dan voor is. Nu dat allemaal op losse schroeven staat en ik een aanbod heb gekregen van de fokker, kriebelt het heel erg om het toch te doen. Aan de ene kant vind ik het heel eng om weer zo’n ‘verplichting’ aan te gaan, maar ik mis het echt erg. Ook ben ik bang dat als we weer bij elkaar komen, hij het me dan kwalijk neemt of zo. Terwijl ie me wel had beloofd dat er weer een konijntje zou komen. Zoveel twijfels :sweat_smile:

Update: toch maar gedaan, ben benieuwd wanneer ik ze op mag halen!

4 likes

Ik kwam hier om zelf een foto te posten n toen las ik ineens jouw berichtje! Wat verdrietig dat je 1 konijn in hebt moeten slapen :(. Lijkt me heel lastig met een koppel! Heb je inmiddels er nieuwe konijn al kennis laten maken met je andere konijn?

Ik vond mijn konijn dit weekend zo in haar hok:

Ik schrok me dood want ze slaapt normaal nooit op haar zij! En toen ik haar aantikte reageerde ze in eerste instantie ook niet. Maar gelukkig had ze me voor de gek gehouden en was ze gewoon in hele diepe slaap :sweat_smile:

8 likes

Ze ligt wel heeel lief :heart_eyes: (als je eenmaal weet dat ze nog leeft). Maar wel herkenbaar! Mijn eerste konijnen lagen nooit op hun zij, maar mijn huidige echt super vaak. Ik schrik nog steeds soms wel eens eigenlijk.

Ja als je weet dat ze leeft, is het inderdaad heel snoezig! Ik heb dus ook gelezen dat sommige konijntjes lekker op hun rug slapen. Dat vind ik ook maar eng.

Haha ah, volgensmij zag dat er stiekem ook wel heel lief uit.

In maart 2018 heb ik de eerste van de twee al in moeten laten slapen, de ander een paar weken geleden… het was al geen koppeltje meer, heb wel gezocht naar een maatje voor haar maar dat was dus niet meer nodig. Een paar weken daarna heb ik een koppeltje gereserveerd bij de fokker, het rammetje wordt maandag gecastreerd en ik mag ze de 26e ophalen! Ben zo benieuwd :heart_eyes:.

Je konijntje ligt er wel heel lief bij haha, mijne deed dat ook vaak. Schrok er eerst ook van maar blijkbaar is het normaal :joy:.

Oh sorry, ik heb gewoon veel te snel gelezen dan! Oh wat spannend dat je ze de 26e al mag ophalen! Hebben ze de konijntjes speciaal voor jou daar gekoppeld? Of waren ze al gekoppeld?

Oh dat maakt niet uit hoor! :blush: Ze hebben ze voor mij gekoppeld, momenteel zijn ze 9 weekjes oud.

IMG_5335


Had deze foto’s al in een ander topic gepost, maar dit zijn ze! Ben er nog steeds niet helemaal uit hoe ik ze wil noemen, haha

17 likes

:heart_eyes: zo snoezig!!

1 like

Ahhh wat liefff! Je hebt een mooi koppeltje!

1 like

Dan? Vernoemd naar… ? :no_mouth:

Hahaha! Molly vind ik ook wel leuk. Zat ook te denken aan Polly en Archie (Riverdale).

2 likes

Mijn lieve meisje wordt 6 februari gesteriliseerd :cry:
Ik weet dat het uiteindelijk voor een goed doel is (geen kanker, geen hormonale frustraties zoals schijnzwangerschappen en uiteindelijk een husbun), maar nu voel ik me verdrietig omdat ik het haar aan ga doen.

Ah, ik herken het. Ik heb mijn konijn in september laten steriliseren. Bij ons viel het gelukkig hartstikke mee. Ik zou je willen aanraden om te zorgen dat er in ieder geval de eerste paar dagen na de operatie iemand thuis is. Daarnaast is het belangrijk om goed voorbereid te zijn (zorg dat ze gescheiden zit van eventuele andere konijnen, haal lekkere dingen in huis waardoor ze hopelijk snel na de operatie weer gaat eten, dwangvoeding, een deken of een snugglesafe zodat ze de eerste uren als ze thuiskomt genoeg warmte heeft).
Komt vast helemaal goed!