Knaagdieren en konijnen

Ik breng ze dan naar de knaagdieren opvang :). Ze kunnen dan niet los lopen maar ze hebben daar wel grote hokken van 160x140 ofzo. Minder vrij dan als ik thuis ben, maar beter dan in een klein hok en het is vaak maar voor 1 of 2 weken.

1 like

Ja, moet dan toch wel
 Vind het zo zielig hahah. Ze is zoveel vrijheid gewend. In welke regio zit jouw opvang?

Zuid Holland !

2 likes

Beetje ver weg haha! Maar thanks voor je reacties!

Voor mensen met goudhamsters: wat voor voer geven jullie ze? Ik wil eigenlijk iets van bol bestellen maar ik weet niet wat haha

1 like

@syntagma Ik breng mijn konijn altijd naar een opvang in Muiden, daar heeft ze heel veel ruimte en het zijn hele lieve mensen. Is dat meer in de buurt voor jou?

Ik ben vanochtend met mijn konijn naar de dierenarts gegaan voor haar inentingen. Ze had alleen ook een ontstoken oog. Nu heb ik zalf mee gekregen en ik moet vrijdag terugkomen. Dan gaan ze haar traanbuis spoelen
 Ik heb een filmpje opgezocht hoe ze dat doen, had ik dus beter niet kunnen doen. Ziet er heel naar uit. Hoop dat het allemaal mee gaat vallen. Ze zit nu ook de hele tijd in een hoekje en eet minder, denk dat ze er wel echt last van heeft :pensive:

1 like

Nee, ik woon in Brabant maar bedankt! Dan gaat mijn vader maar gewoon niet op vakantie, iemand moet op het konijn passen :wink: komt wel goed maar ik vind het gewoon geen leuk idee (ik weet dat dit overdreven is hoor hahah)

Veel succes bij de dierenarts, klinkt idd niet echt leuk :frowning:

Die van mij trekt uit automatisme nog regelmatig een sprintje naar de achterdeur, helaas is het nu echt te koud. Ik geef ‘m niet iets specifieks om zich mee te vermaken, hij zoekt vaak zelf wel wat. Pantoffels moeten het hier vaak ontgelden, net als het mandje van onze kat en reclamefolders :sweat_smile:. Verder rent ie vooral heel veel rondjes. Maar hij is al 7 dus voor jongere konijnen moet je misschien meer vertier zoeken om hun energie kwijt te kunnen.

1 like

Ja ik geef hem los eigenlijk precies wat jij zegt (zonnebloempitten, gedroogde banaan, fruit, groente, alleen meelwormpjes durf ik nog niet aan haha, ben een aansteller) maar er is zoveel keuze in ‘gewoon’ hamstervoer D: Had laatst ook een zak van de dierenwinkel maar toen ik die openmaakte leek me die meer voor dwerghamster (allemaal kleine ronde zaadjes).

Mijn konijnen zitten altijd binnen en volgens mij vermaken ze zich goed. Ze vinden het leuk om op onderzoek te gaan in huis. Daarnaast heb ik een aantal dozen van verschillend formaat staan (en ook bijvoorbeeld een door waar wij een boog als deurtje uit hebben gesneden). Aan de dozen beleven ze veel plezier. Ze springen erop, knagen eraan, kruipen er doorheen, er achter door etc. Daarnaast hebben ze ook nog wat echte konijnenspeeltjes zoals hele mooie knaagtunnels waar ze ook doorheen kunnen rennen, een bal die gelijk maakt, een hooibal voor aan het dak van de ren etc. Verder houd ik ze ook bezig door ze op een speelse manier naar eten te laten zoeken (meestal gedroogde kruiden of groenten omdat dit gezond en makkelijk is). Zo stoppen we vaker een lege keukenrol goed vol met hooi en daarin dus andere lekkere dingen. Of we leggen allerlei kruiden in een snuffelmat. Of bovenop dozen/kleine tafeltjes.

1 like

Ik woon ook in brabant en breng mijn konijntjes altijd naar Lapina in Andel. Zij is echt fantastisch, heeft ook een Konijnenopvang, konijnentrainster certificaat en suuper veel kennis over konijnen! Zit wel altijd al ver van te voren vol!

1 like

Ik heb cavia’s geadopteerd! Mijn kleine nichtjes keken nooit meer naar ze om dus ik wilde ze wel in huis nemen. Ik heb al konijnen dus dat doe ik er wel even bij dacht ik, maar ze blijken toch wel heel anders te zijn (ze zitten niet bij elkaar hoor). De cavia’s maken soms van die spastische bewegingen die ik niet thuis kan brengen. Ik vind ze wel erg leuk en ik hoop dat ze mij ook leuk gaan vinden en dus minder schuw worden.

3 likes

Die spastische bewegingen wordt ook wel popcornen genoemd haha. Meestal een uiting van opwinding/blijheid of een gekke kriebel! Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ze het geluid van je koelkast doorhebben, dan zul je merken dat ze iedere keer gaan fluiten als die open gaat.

1 like

Bedankt voor je uitleg! Ik heb me natuurlijk wat ingelezen in hun verzorging en gedrag, maar sommige dingen moet ik nog leren. Toevallig gaf ik ze net hun brokjes en begonnen ze voor het eerst te piepen toen ze de zak open hoorde gaan :biggrin:

Ah leuk! Dan voelen ze zich al aardig thuis. :heart_eyes:

1 like

Verlost van alle losse haren en lange nagels. Ze is weer zo lekker zacht.

11 likes

Mijn konijn vindt nagels knippen echt een van de afschuwelijkste dingen, moet hem echt zo stevig vasthouden omdat hij gewoon wegrent als die dat schaartje ziet. Heb je tips?

Het lukt me bij dit konijn ook niet alleen. Ga daarom met haar naar een konijnenpension/trimsalon. Je zou altijd eens na kunnen vragen bij de dierenarts als je daar bent.

1 like

Ik doe altijd een handdoek om mijn konijn heen, ook over haar hoofd en dan haal ik er een pootje onder vandaan. De dierenarts heeft ooit verteld dat ze daar rustiger van worden en voor mijn konijn werkt het goed. Bij mijn nieuwe dierenarts kunnen de assistentes het ook voor me doen, misschien is dat ook iets voor jou en je konijn

1 like

Goeie tip van die handdoek, ik ga het is een keer proberen en als dat niet lukt idd de dierenarts even vragen.