Knaagdieren en konijnen

Ik moet even spuien hoor, ik ben zo boos en verdrietig, ik heb een tijd geleden wel eens gepost over dat ik het zo oneerlijk vond dat mensen die weinig geven om dieren juist makkelijk huisdieren nemen omdat ze niet aan het dier zelf denken maar alleen aan zichzelf. Terwijl ik zelf dol ben op dieren maar juist daarom geen huisdieren neem, omdat het geen goede situatie is voor ze (terwijl ik het wel erg mis). (Ja sorry dit komt deels voort uit jaloezie)

Dat was nav een familielid dat ineens een konijn kocht waarbij ik al aan zag komen hoe het verder zou gaan.
En raad eens, nu is het even later en is er een baby, en nu moet het konijn weg want “geen tijd om genoeg aandacht te geven”. Wel naar een goed huisje hoor !!1!
Bah.

Ahhh zo zielig begrijp ook echt niet dat mensen zo zijnâ˜č ik probeer het altijd maar te bekijken dat zo’n beestje beter af is op een plek waar het wel alle aandacht liefde en tijd krijgt wat het verdiend dan bij die personen blijven die er geen tijd voor hebben.

1 like

Gisteren kwam er weer een foto voorbij van een bekende die een konijn in een doos had gevonden in het bos.Hij leefde nog en is optijd gevonden. Moet echt huilen van zo’n verschrikkelijke acties. Arm beestje, gelukkig krijgt die nu goede zorg

1 like

Nou, het konijn had inmiddels al wel een maatje gelukkig (onder lichte dwang genomen) dus het punt is ook dat ze qua aandacht echt niet veel meer nodig hebben dan standaard verzorging. Want ze hebben gelukkig elkaar.
Heb dan in ieder geval het beetje fatsoen om die verzorging te geven voor de rest van hun leven (want daar heeft ze gewoon de middelen voor), ook al ben je op de nieuwigheid uitgekeken. Ik vind het zo egoĂŻstisch, hoe kun je zo zijn. En hoe kan het dat dit gewoon mag? Waarom zijn hier geen regels tegen.
En het erge is dat ik het ook wel weer zie gebeuren dat dat kind over een paar jaar groter is en een huisdier wil en dat dat er dan ook weer komt. Tot het niet meer spannend is.
Verschrikkelijk.

2 likes

Oja het klassieke “kind, je mag een huisdier als je er zelf voor zorgt!”
En dat kind vindt het dan 2 weken leuk en komt dan tot het besef dat op de iPad spelen leuker is dan een konijnenhok schoonmaken, en dan moet het dier maar weer naar de kinderboerderij.

Binnenkort komen ze hier alle kozijnen e.d. aan de buitenkant verven. De ramen moeten dan natuurlijk open staan. Ik denk dat ik dan het beste mijn konijnen even ergens anders kan onderbrengen. Er is namelijk geen plekje in ons huis waar ik de konijnen neer kan zetten waar de konijnen ver genoeg van de ramen zitten; ik verwacht dat de verf in het hele huis te ruiken is. Ik heb geen tuin, dus de konijnen buiten zetten is helaas geen optie.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Ik zit momenteel echt met een enorm rotgevoel. We zijn net verhuisd naar een nieuw huis en hebben dus ook nieuwe spullen, schilderwerk laten doen, behangen etc. Ik heb het ophalen van de konijnen uit het oude huis (bij mijn ouders) heel lang uitgesteld omdat ik bang ben dat ze hier de boel gaan vernielen. Het zijn gewoon ontzettende slopers, terwijl ik ze wel echt veel en vaak corrigeer al vanaf dat ze klein zijn. Ze luisteren wel heel goed, maar trekken ook behang van de muur, knagen aan houtwerk en kabels en trekken aan het tapijt. Ik heb ze inmiddels opgehaald en waar ik al bang voor was gebeurde ook: knagen aan de houten drempel, kozijnen en nieuwe kast, een hap uit de plint en twee happen uit het behang. Ik heb ze nu dus in de keuken gezet en voor de doorgang een stuk plexiglas neergezet. In de kamer laten lopen werkt echt niet, dan zit ik de hele dag in de stress. En in de keuken hebben ze echt voldoende ruimte, maar niet de ideale situatie. Ik merk dat ik me kapot erger aan het steeds moeten verplaatsen van dat plexiglas, en dat spul heeft scherpe randjes waardoor ik al beschadigingen op het kozijn zie. Daarnaast dwarrelt er overal haar, wat absoluut niet fris is in een keuken. Pff ik heb echt het gevoel dat ik ze te kort doe of zo. Dit werkt gewoon niet. Een andere optie is ze een plek in de tuin geven. De ruimte is er wel, maar dan moet ik allerlei aanpassingen en kosten gaan maken. Daarnaast vind ik het gewoon geen fijn idee dat ze buiten staan. Ik heb er minder zicht op (bijv. als ze ziek worden), ze zijn kwetsbaarder en de weersinvloeden
 Het is ook veel minder gezellig, maar ik wil ook weer niet dat m’n hele nieuwe huis naar de klote gaat. Ze weg doen of terug naar mijn ouders gaat al helemaal niet gebeuren. Maarja:

• Hoe voorkom ik dat het haar overal naartoe dwarrelt? Ja ze zijn in de rui nu, maar blijven ze zo haren? Ik kan me niet herinneren dat het anders ook zo erg was namelijk
  • Wat is een goede vervanger voor een stuk plexiglas dat je continu moet verplaatsen en beschadigingen geeft? Een traphekje is ook weer zoiets
 Het moet tussen een deurkozijn passen (deur is er uit, geen optie om die er in te maken)
  • Als ik besluit om ze naar buiten te doen, dan neem ik aan dat ik dat een dezer dagen nog moet beslissen toch? Gezien de dalende temperaturen en de dikte van hun vacht

Merk echt dat ik er continu mee bezig ben en het vreet enorm aan me. Wil echt graag dat ze het fijn hebben maar niet ten koste van alles. :cry:

Misschien is een veiligheidshek zoals dit een optie? Kun je volgens mij in veel verschillende maten vinden.

1 like

Het oogt inderdaad extremer dan anders, of het viel me toen minder op. We hebben nu veel zwarte meubels/raambekleding dus dat werkt ook niet mee. Maar ben nu telkens met de stofzuiger in de weer (hebben een steelstofzuiger, dat scheelt ook al!) en het lijkt alsof het binnen een uur allemaal weer terug is. Dat was eerder echt niet zo voor zover ik me kan herinneren. Een robotstofzuiger voor alleen de keuken vind ik dan een beetje overbodig. We hebben bewust voor plexiglas gekozen zodat het niet lelijk oogt omdat je er doorheen kunt kijken, en ik kan ze zo nog een beetje in de gaten houden. Dus vandaar niet voor hout. Ze hebben hier echt genoeg speelgoed: balletjes, grote dozen, tunnels, een eigen tipi
 Ik weet het ook niet meer :sweat_smile:. Ze zijn echt mega verwend wat dat betreft, maar het slopen blijft ook al corrigeer ik ze zelfs met de plantenspuit. M’n vorige konijnen waren echt niet zo erg als deze twee (beide geholpen overigens).

@klaariskees ja zoiets zou ideaal zijn, maar hun kennende knagen ze zich zo een weg naar buiten :roll_eyes:. Dat maakt het zo irritant.

We hebben er nu houten randen omheen zodat het blijft staan en steviger is. Daar zou misschien nog wel iets van vilt op kunnen. Op bepaalde plekken zit ook al een plastic dopje om dat krassen tegen te gaan, maar het lijkt niet helemaal te voorkomen. En het is gewoon mega onhandig om elke keer te moeten verplaatsen. Het meest relaxt zou zijn als ze naar buiten zouden gaan, maar dat voelt ergens ook weer niet goed haha.

Ja precies dat! Ben ook bang dat ik er zoveel minder zicht op heb en vind het mega ongezellig. En wat doe je bij heel koud weer? Of die 35 graden? Dan moeten ze ook weer naar binnen dus dan blijf je aan de gang. Maarja die rommel inderdaad, my god. En ze zitten niet eens op zaagsel bij mij, kan je nagaan. De garage is wel echt ideaal wat dat betreft, zitten ze toch binnen maar je hebt er verder geen hinder van. We hebben wel een grote schuur dus we zouden iets half binnen/half buiten kunnen knutselen met een kattenluik of zo. Maar dat is weer een hoop werk en kost een hoop geld (nieuw buitenhok, afscheidingen etc.). De druk ivm de dalende temperatuur werkt ook niet echt mee :woman_facepalming:.

Nee helaas niet, die is helemaal dicht. Lastig allemaal haha.

1 like

Mijn konijn heeft sinds vanavond last van gas. Wat doen jullie dan meestal? Heeft iemand ervaring met infacol?
Ik heb haar gemasseerd (ik hoorde het gas in haar darmen meerdere keren), pijnstiller en cisaral gegeven en een beetje dwangvoer gegeven. Gelukkig begon ze een uurtje geleden zelf ook weer wat te eten maar ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Mijn vriend en ik hebben vakantie, betekent dat een van onze dieren sowieso ziek wordt.

Dit keer ons oudste konijn. Wachten nu op het spoedconsult van de dierenarts.

Ik ben bang dat we dit keer hem niet beter kunnen maken. Het is niet zijn buik/darmen. De andere dieren kijken ook niet meer naar hem om. Andere konijn wilde net op hem gaan plassen?!

Ook al heb ik met dit konijn minder, we hebben hem 6 jaar geleden uit de opvang gehaald, is erg aggresief etc, vind ik het toch heel erg :cry:

1 like

Oh nee wat zielig :sob:. Het blijft toch je huisdier, ondanks dat je met de een meer hebt dan met de ander. Sterkte!

——
Ik twijfel nog steeds om mijn konijntjes naar buiten te doen, dus keek even op Marktplaats of daar misschien een mooi, groot en net hok op stond in de buurt voor een redelijke prijs. Nou dat heb ik geweten, wou dat ik het nooit gezien had. Waar mensen hun beestje wel niet allemaal inproppen. Mini verrotte hokjes ‘geschikt voor twee konijnen’. Hou op met me hoor. Heb de verkopers een net bericht gestuurd dat ik niet hoopte dat ze hun dier(en) daar hun hele leven in had laten zitten. Dat het anders echt dierenmishandeling was en dit soort hokken echt niet geschikt zijn voor een konijn, laat staan twee. Waarschijnlijk doen ze er niks mee en interesseert het ze niet. Kreeg ook een aantal niet zo nette berichten terug waaruit dat wel bleek (bemoei je niet met hoe wij onze konijnen opvoeden, ga andere mensen pesten, doe godverdomme normaal etc.). Dus ja, ik hoop nog steeds dat dierenwinkels stoppen met het verkopen van konijnen en meer leren over fatsoenlijke huisvesting om dit soort taferelen te voorkomen.

2 likes

Nou exact, en goed van je dat je dat soort konijntjes opvangt. Ik heb er zelf helaas de middelen niet voor anders zou ik het ook doen. Maar mijn hart breekt ook echt wetende dat er zóveel konijntjes inderdaad zo slecht bijzitten. Pleur die hokken lekker weg en voorkom dat er nog meer onwetende mensen zijn die lekker goedkoop zo’n hok willen scoren. Maar nee, er moet weer geld aan verdiend worden. Manmanman. :tired_face:

Ik weet niet waar je woont, ik heb een ferplast grand lodge 140 voor je staan. Heeft wel even een goede schoonmaakbeurt nodig. Konijnen hebben er eigenlijk nooit ingezeten omdat ik ze toch niet naar buiten heb gedaan.

Aan de andere kant,Het is echt een gigantisch hok. Ik zou niet weten hoe je hem moet vervoeren

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het vaak willens en wetens is. Mensen weten vaak niet beter. Ik heb toen ik klein was ook één konijn in zo’n standaard plastic binnenkooi gehad. M’n ouders wisten gewoon niet beter. Je koopt bij een dierenwinkel een konijn en een van de van de standaard hokken die je daar koopt. Niemand vertelt je daar dat zo’n hok eigenlijk te klein is en je dit eigenlijk alleen een schuilplaats voor je konijn is en geen permanente leefruimte. Ook in alle boekjes die we toen hadden gekocht over konijnen (pre internet tijdperk) stond hier niks over in. We lieten hem wel af en toe vrij rondlopen maar dat was misschien 2/3 keer per week een uurtje. Nou zijn de tijden wel veranderd tegenwoordig maar ik heb alsnog het idee dat er bij het ‘grote publiek’ weinig bekend is over de benodigde leefomstandigheden voor konijnen.

1 like

Juist daarom is het belangrijk dat dierenwinkels en tuincentra kappen met het verkopen van konijnen als ze er duidelijk geen verstand van hebben. Ten eerste geven ze slecht advies waardoor je als consument geen idee hebt dat je het fout doet, zoals jij aangeeft. Maar ten tweede is zo’n konijn 9 van de 10 keer een impulsaankoop en wordt er niet gecontroleerd waar zo’n beestje terechtkomt. Zoals bij PetsPlace lullen ze echt compleet uit hun nek, kan me daar zo kwaad om maken. (‘je moet twee vrouwtjes nemen, dat gaat altijd goed’, ‘met 8 weken weg bij de fokker? Die van ons zijn 6 weken, dat kan prima’, â€˜Ă©Ă©n konijn kan wel hoor!’, ‘dit hok van 80 bij 50 cm is groot genoeg’) Ze weten duidelijk helemaal niks over het welzijn van bijvoorbeeld konijnen. Dus daarnaast vindt ik ook dat, naast stoppen met het verkopen van levende dieren, er ook meer geleerd moet worden over o.a. voeding en huisvesting als je toebehoren verkoopt. Anders hou je het ook in stand dat men niks weet en leert, zoals ik nu dus zie op Marktplaats. Maar er zijn ook zĂ©ker mensen die niet willen leren, en het dus echt wel tegen beter weten in alsnog fout doen. Ik kreeg gister nog een berichtje terug dat het minihokje dat iemand verkocht groter was dan waar menig konijn in zit. :roll_eyes:

@Zomerjas lief aanbod! Ik woon in het oosten van het land, zal wel niet in de buurt zijn haha.

Haha nee, woon in Amsterdam.

1 like