Alleen de oudste blijft rustig zitten, liggen. Maar ja die kent me ook al 2,5 jaar. Het andere kleintje vindt het wel fijn om in bed met me te liggen haha. Ik snap dat ze moeten wennen aan alles, ik heb ze ook pas 2 weken. Ze snappen iig wel de routine hier. Als ik ‘s avonds naar bed ga, dan knip ik de lamp uit, en dan beginnen te piepen omdat ze dan weten dat ze een avond snackje krijgen. Dus het wennen gaat de goede kant op. Als ik bij de kooi ga zitten dan rennen ze ook niet weg. Ben net bij de kooi gaan zitten, en heb haar geaaid terwijl ze in de kooi zat. Dit stond ze toe, dus denk dat ik het voorlopig maar zo ga aanpakken met haar.
Ohhhh gaaf! Nog nooit van gehoord maar klinkt top!
Maar dat moet sowieso niet de insteek zijn bij het nemen van een huisdier.
Hoe veel geld zijn jullie ongeveer per maand kwijt voor 2 konijnen? Mijn vriend en ik willen vraag twee konijntjes uit een opvang halen, maar willen van te voren weten hoeveel het onderhoud ongeveer is. Ik las op internet ongeveer 40 euro per maand maar mijn vriend dacht minder.
En hebben jullie ook een verzekering voor jullie konijnen? Waarom wel of waarom niet?
Hooi, stro en zaagsel koop ik in bulk dus dat hoef ik maar eens in de paar maanden te kopen en is niet zo duur. Met brokjes doen ze ook best lang dus ik vind het lastig om te zeggen hoeveel ze omgerekend per maand kosten. Maar lang geen €40 in ieder geval. 1 keer per jaar krijgen ze hun jaarlijkse vaccinaties bij de dierenarts en dat is geloof ik €80 voor allebei samen. Ik heb geen verzekering omdat ik eventuele dierenartskosten prima zelf kan betalen. Mijn ene konijntje moest laatst geopereerd worden aan een tumor en dat kostte nog geen €200. Is natuurlijk een hoop geld, maar ik had hoger verwacht dus het viel me nogal mee. Het is natuurlijk afhankelijk of je zelf honderden euro’s klaar heb liggen voor dierenartskosten, maar ik zou niet zo snel een verzekering nemen omdat je uiteindelijk alleen maar duurder uit bent lijkt me
Ah, vandaar dat alle groente in hun hok als sneeuw voor de zon verdwijnt haha, ze inhaleren
Pijnstilling kan geen kwaad, en eventueel een darmstimulerend middeltje erbij? Hij moet in ieder geval snel weer gaan eten en eventueel een beetje warm houden
Ja dat heb ik ook met eentje… lekker veel snoepjes om hem gooien misschien?
Goedzo!! Nu pijnstilling in die komkommer douwen haha
Hoe gaat het nu?
Ah fijn om te horen, klinkt alsof je goed gehandeld hebt! Misschien was het ook een beetje de warmte?
Ik had 2 zakken Versele-Laga nature snacks gekocht voor mijn konijn, alleen nu zie ik dat eentje eigenlijk voor omnivore knaagdieren is, niet voor konijnen. Ik heb de ingrediënten lijst bekeken en ik zie niet echt dierlijke producten staan, wel mais en rijst wat volgens mij niet goed is voor konijnen. Maar misschien dat iemand met wat meer verstand mij kan helpen of ik dit veilig aan mijn konijn kan geven?
Ik ben van plan om volgend jaar twee konijnen te adopteren bij een konijnenopvang. Het is daar verplicht om twee konijnen te adopteren. Als een van de twee komt te overlijden moet je de ander terugbrengen of een nieuw konijn adopteren. Nu vraag ik me af of je op latere leeftijd makkelijk twee onbekende konijnen bij elkaar kunt zetten? Of kunnen er dan wat moeilijkheden ontstaan? Wil me vooraf zo goed mogelijk inlezen maar ik krijg het niet gevonden
Ah wat fijn al deze informatie, heel erg bedankt! Ik ga denk ik al je andere posts ook eerst eens goed doorlezen haha. Ik krijg vanaf oktober een geschikte tuin dus ik loop me nu al te verheugen
Ik heb trouwens ooit een fret (sorry, verkeerde topic) uit een opvang geadopteerd waarbij er een fret voor je werd uitgekozen ipv andersom. Kreeg een wat ouder beestje om te wennen aan het hebben van een fret. Vond dat zo’n fijn proces! Zij hebben veel meer verstand van wat goed bij je leven en huis en dergelijke zou passen
Snowy en Vlek hun nieuwe zomerhuis!
Volgend jaar de tuin doen en dan lekker op het gras met die pootjes!
Ik ben er ook weer met mijn hersenpinsels (heb een paar maanden geleden ook gepost over dat ik een konijn wil) maar de situatie is veranderd.
Ik woon in een appartement van 80 m2, alle kabels zijn netjes weggewerkt en ik heb zoiets van: ik mis mijn oude konijntje echt gigantisch en ik weet dat nieuwe konijnen hem niet gaan vervangen (ben opgegroeid met het konijn, hij is twaalf jaar geworden) maar ik mis het hebben van een konijn oook gigantisch en we hebben de ruimte wel voor twee loslopende konijnen.
Dus is het verstandig om een konijn te nemen? Ik weet het niet zo goed. In principe werk ik 40 uur pw en mijn vriend ook. Maar we willen wel twee loslopende konijnen nemen. Waar moet ik allemaal aan denken? De eis van mijn vriend is wel dat het huis niet compleet een konijnenhuis mag worden met overal hooi en rommel.
Wij wonen in een appartement van 78m2 en hebben 2 konijnen. Ze hebben een groot hok (1.60m) in de woonkamer staan waar hun toiletje, eten en drinken in staat. Het hok staat altijd open dus ze kunnen de hele dag de kamer door lopen. Merk dat ze hun hok wel als ‘veilig’ zien. Als er visite ofzo is, gaan ze daar altijd liggen. Ook slapen ze daar meestal.
Wij werken beide ook (bijna) fulltime, maar merk niet dat de konijnen dat erg vinden. Zou wel sowieso 2 konijnen nemen!
Om de dag maak ik hun toiletje schoon en ik moet regelmatig stofzuigen (langharig konijn), maar het hooi blijft redelijk in hun hok.