Knaagdieren en konijnen

:sleeping::heart:

11 likes

Sorry alvast voor het lange verhaal haha maar ik moet het echt even van mezelf aftypen.

Zoals ik in dit topic een tijdje terug al had geschreven ging het een paar maanden geleden heel slecht met ons konijn. Ze was al een klein konijntje van ± 1400 gram maar was afgevallen naar 900 gram. Met haar naar de dierenarts gegaan en hij vermoedde iets van wormen en met medicatie en heel veel bijvoeren ging ze steeds meer de goede kant op. Uiteindelijk was Izzy weer helemaal de oude leek het, haar gewicht ging omhoog en ze was levendiger en vrolijker dan ooit. Daar waren we natuurlijk zo ontzettend blij mee.

Vorige week waren wij op vakantie en was mijn moeder bij ons thuis om op de konijntjes te passen en helaas is op onze laatste dag Izzy toch compleet onverwacht overleden. De hele ochtend was ze nog levendig en heeft ze het hele dagterras over gerend, vroeg in de ochtend nog brokjes op en begin middag groente. We hebben haar bij thuiskomst gecheckt op maden maar dat was het ook niet. We moeten er vrede mee hebben dat we niet achter de oorzaak gaan komen helaas.

Dit betekend dat Xavi, ons andere konijn, alleen achterbleef. Toen we Xavi uit de opvang haalden hadden we al besloten geen nieuwe konijnen meer te nemen. Met pijn is ons hart toch besloten deze keuze door te zetten en we wilden proberen zelf een goed nieuw huisje met maatje voor hem te zoeken (please no judgement hierover, het kost me al heel veel moeite om deze beslissing te nemen). Echter komen zowel Izzy als Xavi van de opvang dus moesten we contact opnemen over deze situatie, ook aangezien Xavi in deze situatie officieel gezien terug moest.

Nu hebben we vandaag contact gehad en wonder boven wonder kwam zij met de volgende situatie; andere mensen hebben een broertje en zusje van Izzy overgenomen, waarvan helaas de broer vorige week ook is overleden. We hebben nu de mogelijkheid Xavi met het zusje van Izzy te koppelen en dat hij met hun mee naar huis gaat. Al met al gezien is dit voor mij de meest mooie oplossing die ik me had kunnen wensen. Hij krijgt gelijk een goed, nieuw huisje en ook nog eens met het zusje van zijn maatje, als de koppeling goed verloopt natuurlijk.

8 likes

Wat verdrietig! Ook fijn dat je deze oplossing gevonden hebt. Ik weet zeker dat je het allerbeste wilt voor zo’n dier, maar dat is natuurlijk niet altijd een makkelijke keuze. Ik hoop dat het goed gaat uitpakken voor Xavi.

Mijn konijn is twee weken geleden ook overleden, hij is 10.5 jaar oud geworden dus we waren er al een tijdje op voorbereid dat het een keer zou kunnen gebeuren. Wel helaas de madenziekte waar je nu veel over hoort, heel naar en ik hoop van harte dat hij er niet al teveel onder geleden heeft :cry: Desondanks heeft hij een goed leven gehad en is ‘ie niks tekort gekomen dus ik heb er vrede mee.

1 like

Precies, ondanks dat het voor hem de beste keuze is zeker niet de gemakkelijkste.
He wat naar, de madenziekte. Ons vorige konijn is daar (waarschijnlijk) ook aan overleden. We kwamen er toen nog wel op tijd achter, mee naar de dierenarts geweest en hij zou het daarmee in principe gered moeten hebben. 2 weken later toen helaas toch overleden. Ben er nu dus ook panisch voor… Zeker met dit weer, hoe schoon ik het hok ook hou er blijven toch vliegen op af komen. Sprayde ze regelmatig in dat leek wel te helpen.

1 like

Komende week (of week later? moet nog afspraak maken) gaan ze 1 van mijn 2 ratten opereren. Ik vind het zo spannend want nog nooit een rat gehad die geopereerd moest worden. Ik ben al wel over de schrik heen van de kosten maar hoop zo dat alles gaat komen met de 2 hechtingen.

Wat is er aan de hand denk je misschien. Hij heeft al maanden 2 kleine bultjes die echt mega langzaam tot niet aan het groeien waren (buik en zijkant), toen ik de situatie uit had gelegd over de telefoon zei de dierenarts toen kijk het even aan maar inmiddels was het nu wel duidelijk dat die op zijn zijkant toch een best kleine abces is die open is gebroken en niet weg gaat.

Ben er woensdag mee naar de dierenarts gegaan. Abces was goed gegokt maar bij het kleine bultje bij zijn buik denkt hij niet aan tumor gelukkig. Ik kreeg voor een week antibiotica mee voor die kleine abces maar aangezien ik geen verbetering zie moet hij het eruit snijden en dan gaat die meteen dat op zijn buik ook maar doen zei die.

Als ze die kleine abces niet eruit gingen snijden bleef dat op zijn buik eerst wel zitten want hij vond het niet zo spannend eruit zien maar goed als hij toch al onder narcose ligt zei die. Spannend. :pleading_face: Zullen gelukkig geen grote hechtingen worden.

Onder narcose komt eigenlijk altijd wel goed met ratjes, heb je een aparte ziekenboeg voor je ratje? Dat ze eerst een tijdje alleen zitten? Dan gaan er niet nog meer ratten aan de hechtingen zitten.
Evengoed spannend hoor! Succes voor de kleine

1 like

Haha nee eigenlijk niet. Had laatst al rond gevraagd op mijn eigen Facebook of iemand dat heeft voor het geval hij werd geopereerd maar kreeg alleen maar reacties als dat iedereen altijd de ratten weer samen deed. Ik heb er ook maar 2… Maar goed als het echt moet valt er vast iets te regelen. Hij zei er woensdag nog niks over in ieder geval maar ik hoor het wel. :smiling_face:

Thanks!

Mijn andere ratten gingen wel altijd direct aan ze zitten.
Ik heb zo’n klein tralie hamsterkooitje. Daarin breng ik ze ook naar de dierenarts en gebruik ik als vervoerskooi. Kringloop heeft vast wel wat.
Eerst wat handdoek en keukenpapier erin zodat je snel kan zien of het niet extra bloed. Ook zie je of ze goed eten en piesen en poepen.
Snel kunnen ze weer bij elkaar hoor.

1 like

Oke spannend volgende week dinsdag is de dag haha. Dierenarts waar ik woensdag was heeft met mij een prijsafspraak gemaakt en hij zei als ik dit zeg doe ik dat ook voor dat geld. Dus ben benieuwd of het echt zo is haha. Heb ook gezegd dat ik hem als dierenarts wil voor de operatie en dat kan haha.

Moest eigenlijk woensdag pas bellen als ik geen verbetering zag maar als ik dat vandaag al niet zie dan gaat er vast geen magisch iets gebeuren in de komende 2 dagen haha.

1 like

Gisteren had mijn konijn dunne poep. Ze at wel haar groente maar haar brokjes lagen er vanmorgen nog. De hele ochtend heeft ze door de tuin gehuppeld en net trof ik haar in een rare houding aan achter een plantenbak. Tilde haar op en toen zag ik de maden lopen :sob: ze is nu bij de dierenarts waar ze voorlopig ook blijft en ze denken dat ik er op tijd bij was maar maak me zoveel zorgen. Schrok me kapot, arm beestje

1 like

Arm beestje!!! :sob:
Veel sterkte en beterschap!

1 like

Ze is behandeld en heb haar net mogen ophalen :heart:
Pijnstilling werkt volgens mij prima want ze is weer aan het rondhuppelen en ze eet goed

Dan ben je er gelukkig nog op tijd bij geweest! Mijn konijn had precies hetzelfde (ook dunne poep, niet eten, gevonden in een rare houding) en die hebben we toch laten inslapen. Hij was ook al wel oud hoor, maar het is zo’n nare ziekte. Heel veel beterschap voor jouw konijntje :sparkling_heart:

Zo zielig :frowning: maarja je kijkt ook niet elke dag naar het kontje, tenminste ik niet, ze word ook niet graag opgetild. Wat sneu dat je het konijn hebt moeten laten inslapen door die rotziekte.

De dierenarts zei dit ziet eruit alsof ze er pas sinds vandaag op zitten. Had geen paar uur langer moeten duren voor ik het ontdekt had. Ze moet nu een week binnen verblijven en daar is ze het duidelijk niet mee eens😅 zit steeds voor de achterdeur te stampen.
Ze is nu 10 jaar maar merk echt geen verschil in gedrag met een aantal jaar geleden. Hopelijk blijft ze zo fit, maar dat wil niet altijd iets zeggen natuurlijk

1 like

Spannend kan Edd om 16:00 ophalen, kreeg om 12:30 al telefoon dat hij wakker begon te worden.

Bultje op zijn buik was ineens sinds 3 dagen ook open en de dierenarts vond dat niet een al te best teken (begon ineens toch aan kanker te denken). Maar goed we waren het beide erover eens dat we 1x dit doen en daarna is het prima want dan is hij ook tegen de 2 als het terug komt. Want zodra dit soort dingen bij ratten terug gaan komen blijf je bezig zei hij en dat klopt ook wel.

Gelukkig stond netjes onderaan het formulier wel het bedrag wat we hadden afgesproken. En ik vroeg nog aan de dierenarts of hij te dik is met zijn 800 gram en hij zei ja eigenlijk wel 1 tikje. :sweat_smile: Want de assistente zei zo wow dat is een flinke rat en toen vroeg ik het maar haha. Maar hij is ook gewoon groot.

1 like

Edd is weer thuis. Twee redelijk grote hechtingen gekregen maar gelukkig was dat op zijn buik ook gewoon een kleine abces. :ok_hand:t2:

Ik vind het wel spannend met Eddy erbij in de kooi maar ben door een vriendin wel weer rustig haha (ze zei raak pas in paniek als het misgaat… niet nu al). Ze liggen nu bij elkaar te slapen zonder problemen dus fingers crossed. :relaxed:

Apart doen is ook bijna geen optie want Eddy begon serieus na een aantal uur al depressieve trekjes te laten zien omdat hij helemaal alleen was. Nu weer vier keer per dag medicijnen en over tien dagen ofzo de hechtingen eruit. Top

5 likes

Wat fijn te horen dat het goed gaat met Edd! Was hij nog zo lekker groggie toen je hem ophaalde?

3 likes

Haha ja leek op iemand die goed door had gezopen. :rofl:

Ik heb mijn ratten heel vaak laten opereren en de hechtingen hebben er nooit langer dan 30 minuten ingezeten omdat ze ze eruit trekken :grimacing: Blijft jouw rat er vanaf?

Tot nu toe nog niks aan de hand. Eddy is voorzichtig voor Edd en Edd zelf zit er (tot nu toe) niet aan. Geen bloed gevonden vanochtend. Slapen nu ook weer samen.