Ja ze kunnen het hele jaar buiten als ze maar vanaf de zomerperiode kunnen wennen als ze eerst binnen gehouden zijn. Hoe groot is groot? Ze hebben wel echt een flink verblijf nodig, wat nogal afwijkt van die zielige hokken die je overal ziet staan bij de dierenwinkel. Er zitten trouwens echt ontzettend veel konijnen in opvangen/asiels, die vaak ook al goed gekoppeld zijn. Zelf koppelen kan ook nog wel een uitdaging zijn.
Wat @Loxodonta zegt inderdaad. En hoe groter, hoe meer ruimte ze nodig hebben. Richtlijnen bij de opvang waar ik werk is voor kleine konijnen al minstens 6m².
Ik zie dat je 1 of 2 konijnen overweegt: kies echt altijd voor 2! Konijnen zijn groepsdieren; in hun eentje worden ze doodongelukkig. Vanuit opvangen worden ook geen konijnen meer solo uitgeplaatst tegenwoordig.
Koppel is altijd een gecastreerde ram met een (liefst gesteriliseerde) voedster. 2 rammen gaan vechten en 2 voedsters gaat uiteindelijk vaak toch ook niet goed.
Als je ze een goed huisje kunt bieden: doen!! Konijnen zijn zo leuk! De opvangen zitten vol met superleuke en lieve konijnen, ook grote konijnen als Vlaamse reuzen en Franse en Duitse hangoren, dus overweeg dat zeker. En als je vragen hebt, mag je me altijd een bericht sturen. Op het forum van Bunnybunch kun je ook veel nuttige info vinden.
ik ga stuk om die droge foto hahaha
maar verder heeft iedereen alles al gezegd: het is echt belangrijk dat ze samen zijn maar zelf koppelen kost heel veel tijd, wij hebben dit 3x gedaan toen ik bij mijn ouders woonde. als er een konijn was overleden (we hadden er altijd 2) gingen we met de ander op speeddate haha en als je dan een match had ging je thuis verder. maar het kon best lang duren tot ze helemaal stopten met ruziën. bij ikzoekbaas kun je gekoppelde konijnen samen adopteren.
Ik heb sinds 1,5 week een syrische hamster (een dame) en ze is zo nieuwsgierig. Heb alles volgens het boekje gedaan en nu zijn we op het punt dat ze sinds gister via mijn mouw haar verblijf uit klimt 🥹 Maargoed, daarna hebben we volgensmij beide zoiets van ‘en nu?’ haha. Ik merk dat ze het nog wel spannend vind dus na een minuutje zet ik haar weer terug, wat ze denk ik wel fijn vind. Maar niet veel later komt ze dan weer terug met haar pootjes omhoog en dan komt ze weer mijn mouw op. Hoe maken jullie zulke momenten gezellig? Ik zie op internet zo veel verschillende opties zoals een soort playpen waar ze in kan freeroamen onder toezicht etc, maar ben benieuwd naar andere ervaringen!
Hier overigens een foto! Ze lijkt op een klein balletje maar het is echt een unit! Haha
Lief!
Ik heb deze: Opvouwbare Knaagdieren Ren - Kooi - Zwart - 120 cm | bol
Niet meer verkrijgbaar, maar vast overal soortgelijks te vinden. Groot, maar vouwt helemaal plat op. Ik vind 'm leuk en handig. Sommige mensen maken ook constructies waarmee de hamster dan zelf terug naar zijn kooi kan. Dat lukt hier nog niet, maar vind het wel grappig om te zien altijd.
Wat een schatje ![]()