Koffie is leven

Ik hoop dat ik in dit topic antwoord vind op een discussie die al even aan de gang is tussen mij en m’n vriend :blush:

Mijn nespresso koffiemachine is nu echt bijna kapot en gezien we zo duurzaam mogelijk proberen leven wil m’n vriend de volgende koffiemachine zonder single-use/wegwerp cups. Ik ben zelf de enige die koffie drinkt en vaak slechts 1 kopje in de ochtend. Dat heb ik echhht nodig om wakker/aanspreekbaar te zijn dus ik heb ook echt geen zin om in de weer te gaan om 7AM met koffiefilters of zo’n french press (past ook niet op ons fornuis).

Kort: hebben jullie tips voor een koffie machine die:

  • makkelijk een enkel kopje zet
  • weinig afval genereert
  • niet te groot is (klein aanrecht)
  • hoeft geen melkopschuimer te hebben

Elke tip welkom :pray:t3:

Volgens mij haal je een moccapotje/percolator door elkaar met een french press (die hoeft niet op het fornuis namelijk). Je zou even kunnen kijken of een french press niet toch de oplossing is, want geen filters, weinig afval en je kan een kleine kopen. https://www.bodum.com/nl/nl/1913-340bsa-y20-caffettiera Een Aerepress zou ook kunnen, al heeft die wel filters.

3 likes

Wij hebben voor op kampeervakantie (please don’t judge :laughing:) en voor noodgevallen zo’n kleine Delonghi:

Ik heb totaal niet verder gezocht, want vind deze nog wel duur, maar hij is erg klein. En je produceert alleen een beetje koffieprut, dus zo’n soort espressomachine zou misschien kunnen werken?

3 likes

Ik vind een moka toch het beste bij je eisen passen. Als je iets duurzaams wilt, is een (overbodig) apparaat dat totaal niet namelijk. Het is echt water vullen, gemalen koffie erin scheppen en klaar. Ik maal zelf m’n bonen, maar ik ben heel lang 1x per week langs de koffieboer gegaan voor gemalen bonen en dat was ook heel prima.

1 like

@Krekel @Dr.Watson @Kauai bedankt om mee te denken ! Ik denk dat ik French press door elkaar haal met zo’n Italiaans koffiezetje dat op het vuur moet opwarmen.

We gaan even m’n zus’ French press lenen om uit te proberen en anders is die machine die @Dr.Watson tipte zeker een optie :ok_hand:t3:

3 likes

Ohja slim om eerst te proberen of je dat aankan in de ochtend. Succes!

1 like

Ja maar even, deze apparten zijn dus echt behoorlijk aan de prijs! Dat heb ik dus echt nooit geweten want mijn hele familie drinkt filterkoffie (en allemaal van DE) dus ik dacht dat de prijs ook wel gewoon was. Pas toen een kennis er eens over begon zei ik huh? Zijn die apparaten duur dan?! Geen 1000 euro dan, maar wel rond de 300 euro. Voor een simpele filterapparaat.

Maar goed lekkere late reactie. Ik was even aan het kijken voor goede filterkoffie tips gewoon uit de supermarkt. Iemand nog een suggestie?

Ik vind deze erg lekker:
Screenshot_2021-03-27-13-21-04-223_com.picnic.android

1 like

Mijn ouders en opa en oma hadden volgens mij altijd de rode van Douwe Egberts. Nostalgie!

1 like

image
Dit is mijn absolute favoriet
https://www.ah.nl/producten/product/wi455881/fairtrade-original-mild-snelfiltermaling

Momenteel drink ik bonen van Roost en die zijn best okay, gekocht bij plus. De medium roast is wel lekkerder dan de ultra dark roast haha. Ik hou van intense koffie en niet van mild (tegenstrijdig met dat mn favo filter koffie mild is) maar deze smaakt soms wel automatisch iets te verbrand

2 likes

Heeft iemand tips om koffie met herbruikbare nespresso cups te verbeteren? Qua “cremalaag” en sterkte?

Iemand tips voor koffiebonen? Lees hier over Wakuli, misschien nog andere?

Voor vers gebrande bonen kan ik zeker Giraffe coffee of Wakuli aanraden

1 like

Waar houd je van?

2 likes

Ik vind O’ccaffe en dan de crema e aroma echt de allerlekkerste. Niet te zuur of te bitter of te slap of te sterk, heerlijk aromatisch en zacht maar toch ook lekker pittig.

2 likes

Het is voor mijn vriend, weet niet zo goed wat hij echt lekker vindt wat koffie betreft :thinking:

Dan is het lastig advies geven vind ik. Je kan wel zeggen wat je zelf lekker vindt, maar smaken verschillen :slight_smile:

Hij vindt t leuk om te proberen dus daarom mijn vraag. Maar wat je zegt klopt wel inderdaad

Ah zo! In dat geval: ik vind deze biologische koffie heerlijk Sumatra Gayo Mountain - Theemaas

Wat is de beste gemalen koffie uit de supermarkt? Sorry als dit koffieheiligschennis is…