Koffie is leven

Voor alle koffieliefhebbers, snobs en verslaafden…
Waar halen jullie je koffie?
Welke merken zijn het beste?

Ik merk dat ik steeds kieskeuriger wordt met koffie en koffie buitenshuis vaak minder lekker vind. Zelf heb ik een apparaat voor bonen en koop ik steeds andere bonen om te proberen.

8 likes

Woahhh dit topic miste ik!
Ik heb zelf een Nespresso omdat ik thuis weinig koffie drink, anders had ik er wel echt één met verse bonen aangeschaft. Althans heb een max van 2 koffies per dag thuis omdat ik er vaak buitenshuis ook nog wel 1 drink. Mijn lievelings van Nespresso, Indrya, bestaat niet meer en heb nog geen goede vervanger gevonden sindsdien.
Op werk heb ik de luxe van een verse koffiebonen machine en vind ik dus ook dat ik daar de lekkerste koffie kan drinken.

Het liefste drink ik een dubbele espresso met een laagje melkschuim. Of een cappuccino met havermelk. Hmmm… niks lekkerder dan om 9.30 mijn eerste koffie van de dag. <3

1 like

Hier ook een koffie snob!

Ik koop mijn bonen meestal bij Simon Levelt. Espresso Palermo vind ik het lekkerst.

Dan maal ik ze zelf tot perfectie hiermee:

En daarna zet ik de koffie hiermee:

Meestal espresso of lungo. Soms cappuccino.

6 likes

Ik drink nu veel cafeïnevrije koffie, vanwege mijn zwangerschap. Iemand nog een goede tip voor cafeïnevrije bonen?

Ik heb thuis deze maler en dit apparaat, is prima voor mij! Drink alleen (dubbele) espresso en twee keer per jaar cappuccino.

En dit apparaat:

Verder nog een French press en twee perculatoren (groot en klein).

2 likes

Ik drink echt veel koffie, maar ik ben zo’n beetje het omgekeerde van een snob haha. Ik vond de koffie op mn oude werk uit zo’n standaard DE automaat het lekkerst. Toen het vervangen werd voor een bonenapparaat was iedereen blij behalve ik :stuck_out_tongue:

Drink vooral filterkoffie en dan gewoon uit zo’n ouderwets apparaat (niet zoals mijn koffiesnobcollega het drinkt) of nespresso en dan vaak die starbucks nespressocups.

Melk moet ik niet en de meeste smaakjes ook niet. Behalve de amaretto nespresso van vorige kerst :heart_eyes:

Koffie is life is mijn levensmotto :heart:

Nuttige bijdrage: ik drink alles, maar heb thuis Nespresso what else

Koffieeee :heart_eyes: Geen fancy apparaten hier :sweat_smile: Ik heb zowel een Dolce Gusto (van mij) en een Senseo (van mn vriend), maar vind koffie maken met mn French Press wel het lekkerste :relaxed:
Vind de dolce gusto cups in dat koperen glimmende doosje (Colombia als ik het goed heb) echt heel lekker :smiling_face_with_three_hearts:

Leuk, heb toevallig net mijn nieuwe apparaat op het aanrecht gezet (deze, voor wie het leuk vindt https://www.krups.nl/Koffie-en-dranken/Volautomatische-espressomachines/Evidence-EA8918-volautomatische-espressomachine---Zwart/p/8000036182), maar echt geen idee welke bonen ik nu “moet” proberen.

Had nu snel een zakje bonen bij Appie gehaald van Starbucks, maar lees al dat een supermarkt boon het eigenlijk nooit helemaal is…

Dat vind ik een goede tip, bij een koffietentje kopen. Nog niet aan gedacht.

1 like

Ik was benieuwd of er mensen zijn die bekend zijn met specialty koffie? Mijn vriend is een enorme koffiesnob (en trekt mij daarin mee haha), dus hij drinkt alleen nog maar specialty. Ik merk zelf nu ook heel veel verschil in koffie (de gangbare merken zijn vaak doorgebrand omdat de bonen van mindere kwaliteit zijn, en inmiddels proef ik dat zelf ook wel echt aan koffie), en ik ben zelf eigenlijk altijd wel op zoek naar goede specialty koffieadresjes in NL/BE, maar ook zeker buitenland!

Ken je wakuli? Die versturen specialty coffee en ik vind heten aanrader!

3 likes

Nee nog niet, maar ik ga het nu meteen opzoeken! Dankje voor de tip!

1 like

Ik ben groot fan van White label koffie. Hier in de stad op verschillende plaatsen te koop in koffietentjes en echt zoooo lekker!

Ons apparaat is al 1,5 week weg voor onderhoud en ik mis het echt. Toen we hoorden dat we een tweeling kregen was dit het cadeau van mijn man, omdat koffie een primaire levensbehoefte zou worden (he was right :smile:) Heel fijn apparaat, redelijk makkelijk in te stellen ook. Het is een Quickmill 3035

quickmill-3035_gallery_388x355

2 likes

Iedereen die ik spreek, vindt hun koffie te zuur:’)

1 like

Ja ik ben zelf ook zuur dus goeie match :lemon:

8 likes

Wow super chill, ik zie dit topic nu… Binnenkort wil ik van het geld dat wij voor de bruiloft hebben gekregen een espressoapparaat voor thuis kopen. Het is belangrijk dat er een melkopschuimer bij zit. Ook willen we een aparte bonenmolen. Kan iemand hier een machine aanraden? Budget is ongeveer 1000€.

Ik was toevallig deze week op zoek naar duurzame koffiecups, en kwam toen deze vergelijking tegen: http://hetgroeneaccent.nl/getest-vier-soorten-afbreekbare-koffiecups/. Maar volgens mij gaat die vergelijking alleen over cups die compatibel zijn met een Nespresso-apparaat en niet met Dolce Gusto. Zij is niet zo enthousiast over hervulbare cups.

Ik heb sindskort een heel kleine Nespresso en heb nu het proefpakket van Wakuli besteld, dat ligt misschien vandaag wel in de bus! De Koffiejongens ben ik ook benieuwd naar. Die cups zien er ook mooi uit :flushed: Ik word ook echt doodgespamd op Instagram door beide merken, haha.

Ik heb ook een Moccamaster en een klein handmalertje voor koffiebonen en eigenlijk is die koffie lekkerder (mijn favoriete bonen waren de biobonen van de Jumbo) maar ik mocht een hele tijd niet zoveel koffie én ik kon een tijdje niet zoveel dus nu ben ik aan de Nespresso. Ik baal ook wel van hoe niet-duurzaam dat is (de cups van Nespresso gaan wel braaf in de recycling-zak maar toch).

1 like

Late reactie, maar mijn vriend en ik drinken ook heel vaak specialty koffie en in BE zijn dit mijn aanraders (waarschijnlijk vergeet ik er wel wat):

Leuven:

  • Mok (ze zitten ook in Brussel)
  • Noir
  • Anna

Brussel:

  • Or (zitten ook in Gent)
  • Fika

Antwerpen:

  • Caffenation
  • Butchers Coffee
  • Normo
  • Kolonel Coffee

Gent:

  • Labath
  • WAY

Hasselt:

  • King Kong
2 likes

Haha wat leuk! Mijn vriend werkt bij één van de koffiebars die je noemde! Bedankt voor je tips!

1 like

1 tl fijngemalen koffie, snufje kardemom, 1tl suiker en een kopje water aan de kook brengen. Af laten koelen. Weer koken, af laten koelen. Laatste keer aan de kook brengen, overgieten in het kopje en evt. Nog op smaak brengen met suiker. Zo lekker!

3 likes