Law of Attraction

Goed gezegd, denk dat we wel moeten respecteren dat dit een topic is voor de ‘aanhangers’ hiervan (we zouden ook niet in het beautytopic gaan ranten dat make-up voor satanisten is of in het topic over vegetarisch eten spammen over vlees) maar ben net als jij benieuwd naar deze kanten van het verhaal.

2 likes

Het is ook niet wetenschappelijk, daar heb je 100% gelijk in. Ik probeerde gewoon te kaderen waar de gedachte vandaan komt.

Als ik voor mezelf spreek, dan is het zo dat ik in meer dingen geloof dan wat wetenschappelijk bewezen is.
Is dat dan per se fout of dom? Is het ook onzin als iemand gelooft in reïncarnatie, bijvoorbeeld?

2 likes

Maar waarom moet alles bewezen zijn voor een grotere groep? Als het voor een persoon werkt dan is dat toch prima? Dan is dat voor die persoon toch bewezen en dan draagt het toch positief bij aan een mensenleven? Ja er zullen vast mensen zijn die er niet door worden geholpen, maar dat is met bewezen dingen ook.

3 likes

Heb ik verkeerd geïnterpreteerd dan, sorry! Snap wel wat je bedoelt hoor. En om te antwoorden op “waarom de ene onzin geloven en de andere niet?”. Dat weet ik eigenlijk niet? Ik geloof dat het je kan helpen om gratitude lijstjes te schrijven, ik geloof niet dat ziektes veroorzaakt worden door negatief denken. Het is een soort persoonlijke afweging tussen ratio en mijn gevoel, denk ik. Het bewust misleiden van bv. zieke mensen vind ik ook kwalijk. Anderzijds had ik ooit een ligamentenblessure die chronische pijn veroorzaakte en heb ik toen alle medische stappen doorlopen (arts, ziekenhuisbezoeken, kinesitherapie etc.). De oorzaak was vastgesteld maar na de kinesitherapie was de pijn er nog steeds en ben ik via via bij een alternatief therapeut beland. Ik stond daar (toen, nu minder) héél sceptisch tegenover maar door haar behandelingen ben ik van de pijn afgeraakt. Dusja, zoals @Boondigga zegt, zolang het positief bijdraagt aan iemands leven(skwaliteit) vind ik het prima.

Omdat je met wetenschappelijk onderzoek en bewijs tot betrouwbare kennis kan komen.

Ik denk dat wij daarin verschillen haha. Ik zeg niet dat wetenschappelijk onderzoek onzin is, maar ik geloof zeker niet dat het altijd betrouwbare kennis oplevert. Wetenschappelijk onderzoek is niet perse de waarheid voor mij dan.

Maar werkt het wel echt voor die persoon? Veel mensen schrijven successen toe aan ‘iets’ gewoon omdat het er vlak na kwam. Je hoopt op een bepaalde job, je probeert die aan te trekken met positief denken, en je krijgt de job. Je sukkelt met chronische klachten, neemt een homeopathisch middel, kort daarna betert het. Maar omdat iets elkaar opvolgt betekent niet dat er ook een oorzakelijk verband is. Mensen krijgen jobs, chronische klachten fluctueren.

Als dat keer op keer gebeurt dan vind ik dat voor mezelf een prima oorzakelijk verband. Zeker als ik met iets begin te werken (wetenschappelijk of niet) en het dus keer op keer het effect heeft wat ik er mee wil bereiken.
Heb verder geen behoefte aan een discussie over onzintherapieen enzo ik heb me daar niet in verdiept. Het enige wat ik erover kan zeggen is dat er veel misbruik is in die wereld, maar ook een hoop goede hulp.

Maar mijn leven is ook maakbaar? Daar ben ik echt heilig van overtuigd haha. We maken ons eigen leven en onze eigen realiteit. De vrije wil bestaat 100%. Ik denk dus ook niet dat dit een geschikt topic is om over te discussiëren omdat jij mijn geloof en denkwijze ‘‘valse kennis in standhouden’’ noemt. Voor mij is dit geen valse kennis en er is voor mij genoeg bewijs (al dan niet wetenschappelijk) dat wat ik geloof waarheid is.
Ik begrijp dat je deze argumenten ook noemt want het is natuurlijk best ontastbaar. Maar goed ja andere werelden ander geloof.

1 like

Ik denk dat wij vooral van mening verschillen op dit stukje:
Maar mijn leven is ook maakbaar? Daar ben ik echt heilig van overtuigd haha. We maken ons eigen leven en onze eigen realiteit. De vrije wil bestaat 100%.

Ik betwist vrije wil zeker niet, en ik geloof ook sterk dat positief in het leven staan je helpt. Maar dat maakt voor mij het leven niet maakbaar. Als voorbeeld: Als je ernstig ziek wordt kun je jezelf helpen door er zo positief mogelijk mee om te gaan, maar je kunt je ziekte niet voorkomen door positief te zijn of hem wegdenken door jezelf gezond te visualiseren. Daarnaast heb je ook niet gefaald, of je leed aan jezelf te danken als het je tijdens je ziekte niet lukt positief te blijven.
Dus maakbaarheid, tot op zekere hoogte. En is het is voorbij dat niveau van maakbaarheid dat ik deze theorie lastig vind.

Dankjewel trouwens voor je uitgebreide reactie, ook voor de rest!

2 likes

@InEuropa Ja het is voor mij erg lastig in dit soort discussies omdat ik het heb over mijn realiteit en niet perse over de wereld om mij heen en over wat bewezen is enzo. Ik kan alleen maar vanuit mijn eigen ervaring praten. Ik denk dus ook dat stress bijvoorbeeld je echt ziek kan maken en dat positief denken en bepaalde oefeningen bij kunnen dragen aan heling / voorkomen van ziekte. Dat is ook een erg onpopulaire mening. Je hebt ook mensen die zeggen zo genezen te zijn van kanker. Dat is voor mij een beetje een dubbel verhaal en ik geloof dat ook niet meteen.

En als het niet lukt (bijv visualiseren) zie ik het ook niet als falen, maar meer als een duwtje in een andere richting die zo blijkbaar had moeten zijn in plaats van hetgene wat ik had willen bereiken. Maargoed ja weetje ik ben echt zo iemand die geloof in reïncarnatie en alles wat daarbij komt kijken dus ja ik houd het hierbij haha want ik heb geen overzicht meer. Zeker zo alles uittypen kost moeite.

Jij ook bedankt voor je reactie!

Oh ja en wil nog even toevoegen dat ik het met je eens ben dat niet alles maakbaar is en inderdaad tot op zekere hoogte!

2 likes

Maar dit stukje ‘‘En als het niet lukt (bijv visualiseren) zie ik het ook niet als falen, maar meer als een duwtje in een andere richting die zo blijkbaar had moeten zijn in plaats van hetgene wat ik had willen bereiken.’’ Is wel een beetje tegenstrijdig met ‘‘Maar mijn leven is ook maakbaar? Daar ben ik echt heilig van overtuigd haha.’’

Je kiest niet waar en bij wie je geboren wordt he? Dat is het leven en dus niet maakbaar. Hoe je daarmee omgaat natuurlijk wel, maar leven is actie reactie en de acties heb je mijn inziens niet altijd in de hand.

1 like

Laat ik het anders zeggen. Ik ben er 100% zeker van dat mijn leven maakbaar is. Dit wil niet zeggen dat dit op elke situatie 24/7, elke seconde van de dag van toepassing is.

Oh en naar mijn mening kiezen we wel uit bij wie we geboren worden.
En nee niet alle reacties heb je ALTIJD in de hand, maar ik vind wel dat ik dat voor een groot deel heb.

2 likes

Waarom denk je dat (dat we kiezen bij wie we geboren worden)

2 likes

Ehm ik geloof dus in reincarnatie en karma. Dat wil zeggen (ff kort door de bocht) dat een ziel meerdere levens moet leven om bepaalde dingen te leren van het leven. Voordat we weer terugkeren op aarde kiezen we wie onze ouders zijn en wat voor lessen we van die zielen gaan leren en andersom. Zo kiezen we ook onze vrienden etc. Vaak zijn dit zielen die we al uit een ander leven kennen en die kunnen dan in verschillende levens in verschillende vormen bij je terug komen. Dit is ff kort een uitlegje haha. Klinkt vast heel stom in jouw oren, maar ik geloof het toch echt :p.

4 likes

Fijne sfeer hangt er hier! Respectvolle en interessante discussie. Ik hou me hier ook wel mee bezig. Ben wel benieuwd naar het boek @Delicate.
Ben nu op mobiel maar zal op de laptop nog een meer uitgebreide reactie typen.

2 likes

Nee ik vind het niet stom maar ik was wel benieuwd waar je gedachten vandaan komen.

1 like

Interessant! Ik hang er qua denkbeelden een beetje tussen in, dus niet erg zwart wit. Ik weet zeker dat je jezelf niet ziek kunt denken. In dat geval zouden hypochonders niet lang te leven hebben.

Ik denk dat je sommige zaken (onbewust!) wel degelijk zelf in de hand hebt. En dit is óók wetenschappelijk te onderbouwen. Kijk maar naar het placebo effect. Bij sommige klinische studies hebben mensen ook baat bij een placebo. Ik weet niet hoe dat werkt want ik ben geen arts, maar dit is wel bijzonder. Verder heb ik laatst een docu gezien waarbij mensen middels hypnose hun buikpijn konden laten verdwijnen. Volgens mij is die vorm van hypnose nu ook opgenomen in enkele zorgverzekeringspakketten (voor de geïnteresseerden: docu heet “hypnose op recept”).

3 likes

Ik kom er dus net achter dat dit topic bestaat en ben eigenlijk wel benieuwd: hebben jullie de afgelopen jaren dingen aangetrokken?

14 likes

Corona

10 likes

Ik heb vandaag mijn sandalen aangetrokken

2 likes

Had je dat gemanifesteerd?

3 likes

Ik denk om te manifesteren dat het mooi weer wordt @Pierlala?

Nou dat heb je dan goed gedaan want ik zie 31 graden op de teller staan later deze week!! :sun_with_face: :partying_face:

2 likes

Was die eerste post over haar nou een trol of niet

1 like