Menstruatie/PMS topic

Ik heb het idee dat van die wasbare dingen dat ondergoed wel minder of minder snel stinkt, maar het blijft wel deels omdat t bloed dat eruit komt al stinkt zegmaar

1 like

Het is weer zover. Ik ben een paar dagen verwijderd van ongesteld worden. Mijn rug doet pijn. Ik heb zin om in mijn eentje een wijntje te drinken, een film op te zetten, een kaars aan te steken en mij lekker terug te trekken. :face_with_peeking_eye:

Bloed gaat pas stinken als het in aanmerking met zuurstof komt dacht ik. Bloed en de hele mikmak an sich stinkt niet.

@grace ik vind het zo erg voor jou en anderen die zo modderen met pijn. Zelf ook jaren gedaan en na heel veel artsen o.a. de diagnose endometriose gekregen. Misschien iets om je op te laten onderzoeken? :hugs:

Wat naar dan dat ze niks konden vinden om te verklaren dat je nu gewoon pijn hebt zonder aanwijsbare oorzaak. Het ā€œzusjeā€ van endometriose, adenomyose, was hier de boosdoener van krampen. Echt die krampen mis ik totaal niet en zou ik nog het liefste aan elke gyn geven die zei dat het normaal was en of ik me aanstelde :sweat_smile:

Heb je misschien ook nog andere ā€œvageā€ klachten? Vraag het omdat ze het bij een internetvriendin ook verdachten en dat bleek achteraf toch iets heel anders zijn. Niet kwaadaardig, maar toch.

1 like

Ja klopt en toch sinds ik een spiraal heb lijkt het toch echt meer te stinken op de een of andere manier? Lijkt ook vaak al een beetje oud bloed te zijn als t eruit komt

1 like

Ik had gisteravond naar aanleiding van dit topic mijn eerste menstruatieondergoed gekocht en nu ben ik 3 dagen te vroeg ongesteld. Mijn lichaam wil het wel heel graag uitproberen.

1 like

Ik ga voor het eerst in elf jaar (!!) tijd weer menstrueren en ik ben echt zo gefocust op elk signaal in mijn lijf, en bij alles wat ik voel denk ik oh het is begonnen, maar tot nu toe blijkt het steeds afscheiding te zijn. Wel echt tof dat er zoveel veranderd is qua producten sinds mijn laatste menstruatie waarbij ik eigenlijk altijd ob-tampons gebruikte. Menstruatieondergoed is al in huis!

5 likes

Ik word zo moedeloos van PMS. Het begint al ruim een week voor m’n menstruatie met 2 dagen pijnlijke en gevoelige borsten. Kan dan niet met de fiets naar werk want iedere hobbel doet zeer. Daarna last van verstopping en vreselijk moe en chago. En dat iedere maand weer opnieuw. 1 week PMS + 3 dagen zware menstruatie. Klaagpost maar ik vind het zo kut af en toe :frowning_face:

2 likes

Het is wel best wel lastig om endometriose echt uit te sluiten. Het kunnen ook hele kleine plekjes zijn die ze gewoon over het hoofd kunnen zien. En ook die kleine plekjes kunnen veel klachten geven. Mijn endo bekkenbodem fysio en arts behandelen ook vrouwen bij wie endometriose niet bewezen is maar die wel alle klachten hebben die erbij kunnen horen.

1 like

Ik zie dat wibra nu ook menstruatie ondergoed heeft voor €12,99. Heeft iemand die al geprobeerd?

1 like

Jemig ik werd vannacht wakker met echt extreme menstruatie pijn. Ik heb altijd wel last en heb dan ook wel een of twee dagen pijnstillers nodig maar dan gaat het wel. Maar vannacht heb ik echt liggen creperen en hielpen de pijnstillers amper. Extreem zweten, misselijk, overgeven en zo onwijs veel buikpijn. Ik schrok er eigenlijk wel van omdat het dus zo anders was dan normaal en ook echtttt geen zin dat dit vanaf nu elke maand is. Nu gaat het weer prima en is het gewoon zoals ā€˜normaal’. Is dit herkenbaar voor iemand misschien? En was het toen een uitzondering of gebeurde het vaker?

Toevallig had mijn partner dit afgelopen maand. Maakte me echt zorgen, zoveel pijn als ze had. Heb je heel toevallig recent corona gehad?

1 like

Online, ben nog niet in de winkel geweest. Linkje: Menstruatie slips - Wibra Nederland - Dat doe je goed.

1 like

Extreem paranoĆÆde nog wel, heftig :stuck_out_tongue_winking_eye:
Modibodi of lotties period. Modibodi is m’n favo, veel modellen.

2 likes

Zijn er hier meer die (vermoeden dat ze) pmdd hebben? Ik heb nog geen diagnose maar weet eigenlijk zeker dat ik dit heb. Sinds ik het weet probeer ik uit te zoeken wat me helpt om die periode minder zwaar te maken, maar niks lijkt echt te helpen. Rust nemen helpt natuurlijk wel iets, maar dan vind ik het alsnog extreem zwaar. Heeft iemand tips?

1 like

Dankje voor je antwoord! Dat laatste wat je zegt doe ik inderdaad ook al, proberen er omheen te plannen en meer te slapen. Alleen is mijn menstruatie niet helemaal regelmatig, dus soms zit ik er dan een week naast, dus dan wordt het heel lastig qua planning.

Ik ga kijken naar 5htp, ik heb er al vaker over gehoord. Wat doet het voor jou, voel je je dan rustiger?
Mijn huisarts was niet heel meegaand, ben nu bezig met een doorverwijzing naar een gynaecoloog maar dat kan nog wel een hele poos duren. Daarnaast is er ook nog niet veel onderzoek naar gedaan, dus was ik meer benieuwd naar wat nog niet bewezen dingen die misschien kunnen helpen.
Ik slik ook al magnesium, maar daar merk ik eigenlijk niks van. Ik heb wel gelezen dat er weer verschillende soorten magnesium zijn, waarbij degene die ik slik minder goed opgenomen kan worden. En dan kom je daarin weer in een wirwar aan info, en al die supplementen die super duur zijn.

Ik word er inderdaad best vaak moedeloos van, het idee dat ik dit nog elke maand ga hebben tot de overgang. En dat er zo weinig over bekend is en weinig begrip voor is en weinig onderzoek naar is (en wordt?) gedaan. Stiekem ben ik op zoek naar een wondermiddel, maarja de kans dat die er is is klein. Dus in kleine stapjes het maar steeds dragelijker maken dan maar.

Jij ook sterkte ermee

Het is inderdaad een man! Hij geloofde wel dat ik me slechter kon voelen voor de menstruatie maar ik moest maar gewoon aan de pil gaan dan. Toen ik zei dat ik dat niet wilde, en wilde kijken naar andere mogelijkheden was hij het daar niet mee eens. Uiteindelijk heeft ie gezegd dat hij mij ook liever kwijt dan rijk is omdat ik niet doe wat hij zegt en tegen hem in ga (!). Dus ben nu bezig met een nieuwe huisarts krijgen, alleen is dat eigenlijk niet te doen door het huisartsen tekort in mijn woonplaats. Het lijkt nu na vier maanden bĆ­jna gelukt te zijn, maar dat bijna duurt nu ook al wat weken. Dan wil ik graag met de nieuwe huisarts erover hebben nog. Zit soms wel te twijfelen over de pil, maar wil dat dan wel echt met goede begeleiding doen, want dat kan het volgens mij ook alleen nog maar erger maken en dat zie ik echt niet zitten momenteel. Wat je zegt qua klachten klinkt echt heel herkenbaar. Ik ga 5htp zeker ook aan mn nieuwe huisarts voorleggen.

En ik kan ook vaak zoooo kwaad worden als ik die vergelijkingen hoor over onderzoeken en geld voor onderzoeken naar erectiestoortnissen ook in vergelijking met de hoeveelheid mensen die er last van hebben etc. Ik snap dat wereld dan zo niet, en wil dan zo graag met gelijkgestemden ergens op een eiland gaan wonen en onze utopie maken.

Voor mij heeft inderdaad het inzicht dat ik dit heb, en voor mezelf benoemen dat ik dit heb ook heel erg geholpen. Ik werd daarvoor vaak boos op mezelf dat dingen niet lukte, ik ā€˜lui’ was en kleine dingen heel erg voelde. En nu kan ik steeds wat meer accepteren dat dit niet mijn schuld is en ik juist heel lief voor mezelf mag zijn en dan stapjes terug doen helemaal okĆ© is. Alleen door die stapjes terug te doen voel ik me vaak ook weer eenzaam en ā€˜in de steek gelaten’. Balans vinden lukt dan gewoon totaal niet bij mij en het is dan eigenlijk nooit goed, en dat frustreert me dan weer, en dan blijf ik maar in de negatieve loop. Heb voordat ik wist dat ik dit had ook wel eens getwijfeld of niet niet bipolair of manisch depressief was, omdat ik bijna twee verschillende personen lijk elke paar weken.

Woa Wtf is er mis met die huisarts.

Ik weet ook dat er bepaalde dingen zijn die je kunt eten/drinken om de symptomen wat te verminderen, en dat mediteren en sporten goed kunnen helpen tegen pmdd klachten. Heel veel sterkte en ik hoop dat je snel een huisarts hebt die je wel wilt helpen

2 likes

Ja, er is sowieso veel mis met hem, maar er is zo’n huisartsen tekort dat hij ermee weg komt.
Wat voor dingen eten en drinken bedoel je? Ik doe nu wel seed cycling, de eerste helft lijnzaad en pompoenpitten eten en de tweede helft sesamzaad en zonnebloempitten. Maar ook hierbij heb ik eigenlijk niet echt het idee dat ik verschil merk. Dat vind ik sowieso altijd lastig met dit soort dingen om echt op te merken of het nou iets doet of niet, en of ik er dan mee door moet gaan.
Dankje voor de steun!

2 likes

Sorry voor mijn late antwoord, druk weekend, haha :smiley:

Seed cycling schijnt inderaad wel te helpen, hoe lang ben je daar nu mee bezig? Het schijnt namelijk zo te zijn dat je lichaam even de tijd nodig moet hebben om eraan te wennen.

Wat mij heel erg helpt is om tijdens de week voordat ik ongesteld word en de PMS/PMDD klachten het ergste zijn, meer (grasgevoerde) dierlijke producten te eten. Denk aan (rauwe) volle melk, meer biefstuk, eieren, allemaal natuurlijk biologisch of vrije uitloop. Deze zorgen ervoor dat je wat meer testosteron aanmaakt, wat in je week voor je menstruatie dipt. Voor de oestrogeen levels kun je meer soja producten eten, deze bevatten xeno-oestrogenen. Hiermee breng je wat meer hormoonbalans aan in de week dat je het het meest nodig heeft en kan helpen met de allerergste symptomen.

Ook kun je wat supplementen nemen als vitamine B en magnesium, of natuurlijk eten vinden die veel van deze vitamines en mineralen bevat.

1 like