(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ja heerlijk! Ik ga denk ik ook heel wat bij planten. Eigenlijk is m’n volkstuin nu iets te groot / te veel bedruimte voor wat ik bij kan houden. Eerst dacht ik aan een stukje gras maar toen zag ik bij plukkers hun giga hoeveelheid bessen en toen dacht ik ja halloooo dat wil ik! Aan gras heb ik niet zo veel haha. Dus ik ga kijken wat ik wil groeien, een tekening maken en in de herfst aanplanten. Nu al zin in! En dan kan ik de grond eronder gewoon schoffelen, dat is prima te doen.

8 likes

Ja, doen! En een stuk voor (pluk)bloemen is ook nog een leuke optie en niet zoveel werk, dat heeft een vriendin van me op haar halve volkstuin haha. Veel inheemse bloemen kan je in het najaar ook al inzaaien.

2 likes

Zijn die zwarte lekker? Dacht dat je die altijd moest inmaken. Die witte aalbessen zijn mijn favo :heart::heart:

Ja hoor, dat zijn zwarte kruisbessen en die zijn gewoon te eten. Iets zuur, maar minder zuur dan aalbessen. En die witte zijn zo mooi, hè :heart_eyes:

1 like

Ooh dan heb ik andere zwarte bessen in gedachten, die zijn alleen lekker in de wodka haha

Echt lekker, ik heb ook frambozen en aalbessen in de tuin maar met name die laatste eten we eigenlijk niet vaak allemaal op vanwege de zuurheid. Waarvoor gebruik jij het?

Wij eten alles gewoon zo op haha, aalbessen meestal wel in een mix met iets anders ivm de zuurheid. Hoewel ik ze los ook wel lekker vind zelf. Je zou er ook jam van kunnen maken, je kan ze invriezen tot je alles hebt en dan jam maken. Maar aalbessen zijn vaak wel redelijk tegelijk rijp, hè?

@tessel oooh jeneverbessen bedoel je denk ik?

1 like

Ja heb ik nu ook haha en ik heb de rand langs het pad vol gezet met inheemse vaste bloeiende planten. Daar heb ik ook nog goudsbloem en cosmea tussen gezaaid en komkommerkruid groeide daar al dus dat begint ook echt wat te worden. Ik hou ook echt heel erg van zonnehoed dus die ga ik sowieso nog zaaien voor volgend jaar.

1 like

Nee echt een zwarte bes! Die kregen wij bij het huis (met de rode en witte aalbessen). Als je er veel suiker aan toevoegt kan je een cassissmaak mee maken, maar los zijn ze echt goor.

2 likes

Cassisbes ook wel ja! Ik heb ze in mn tuin, als ze heel rijp zijn zijn ze wel okee maar anders inderdaad heel zuur. Wel enorm gezonde bessen! Ik maak er meestal siroop van.

——-

Het gaat echt hard in de tuin nu, echt genieten!

Knoflook geoogst!

Eerste courgette

verder ook cavolo nero, tuinbonen en een gekke meiraap waarvan ik niet weet of hij wel goed is.

Ik heb ook voor het eerst pastinaak, koolraap en rode radicchio gezet. Ben benieuwd

14 likes

Sinds dit jaar pluktuinier ik aan huis ipv op een volkstuincomplex. Ik was heeeeel laat met mn eenjarigen uitplanten (er lag hier nl een terras, dus die stenen moesten weg en alles afgraven en nieuwe grond er in, wat een werk) en mn dahlias waren flink verbrand in mn kas, maar ze staan sinds een week of 2 allemaal buiten eindelijk :partying_face: het word geen super plukjaar, maar hopelijk toch nog wat bloemen over een maand oid. Tegen de schutting staan 3 doornloze bramenstruiken

Ook ben ik een terras aan het weghalen om kleinfruit struiken neer te zetten. Ik heb nu tayberries, loganberry, japanse wijnbes en een zwarte framboos staan. In het najaar ga ik het verder aanvullen met frambozen en nog wat meer tegels weghalen

15 likes

Wat fijn zo aan huis! En ook je plan voor later dit jaar klinkt goed. :grin:

1 like

Kom ik weer met mijn eeuwige voortuin struggle. We zijn hier 5 jaar geleden komen wonen (nieuwbouw) en de voortuin blijft een ding. Om enigszins iets van ontwerp in de tuin te krijgen hebben we nu een borderrand geplaatst, maar we komen er niet uit waarmee we het lege vlak moeten invullen. Het is dus bedoeld als loopstuk, en er komt nog meer beplanting omheen. Iemand hier een advies? We zitten echt te denken van grind tot boomschors tot (loop)sedum. Budget is zo weinig mogelijk.

Oh, en het loopt aan de andere kant nog door, maar we hadden te weinig borderrand dus dat is nog niet klaar.

1 like

Als je veel katten in de buurt hebt geen grind, grote kans dat dat een kattenbak wordt. Wij hebben houtsnippers op sommige stukken, dat vind ik gezellig staan en we konden het vroege voorjaar gratis afhalen bij een actie van een grote hovenier. Op MP staan dit soort dingen soms ook gratis, dan moet je het vaak zelf wegscheppen haha.

1 like

Liggen die ‘stapstenen’ niet te ver uit elkaar voor comfortabel lopen? Je zou het kunnen inzaaien met klaver? Daar kun je overheen lopen, is groen en hoeft niet gesnoeid te worden.

2 likes

Ik had grind op de looppaden in mn vorige tuin en vond het erg mooi. Wel grindmatten onder leggen tegen het onkruid.
Katten poepen er echt niet in. Het is ook maar een dun laagje dat je legt, cm of 3.

1 like

Nou ja bij ons dus wel. Het werd één grote kattenbak, heel goor.

2 likes

Oh, die zijn nog tijdelijk, haha. Lagen er eerst en nu alleen even om over te lopen. Dus die gaan wel weg straks. Klaver is wel een leuk idee, maar zaait dat niet enorm?

Wat grind betreft ben ik een beetje bang dat ik daar spijt van krijg. En dan is het zo’n gedoe om het er uit te krijgen.

@sashiko Ogen houtsnippers wel een beetje rustig? Ik vind het soms nogal druk ogen namelijk en wil juist wat meer een rustige uitstraling creëeren met wilde planten er omheen.

Ik vind houtsnippers zelf wel mooi natuurlijk ogen. Wij hebben verder ook veel hout in de tuin (hekjes, schutting, moestuinbakken) dus dan gaat het ook op in het geheel.

Een paar stapstenen op de kop tikken ergens en gewoon wat gras eromheen zaaien is ook leuk in jullie tuin denk ik!

Dit topic is na het bereiken van de limiet van 5000 reacties automatisch gesloten. De discussie wordt voortgezet in (Moes)tuintopic (Deel 2).