(Moes)tuintopic (Deel 2)

De discussie wordt voortgezet vanaf (Moes)tuintopic (Deel 1) - #5928 door Allium.

Eerdere discussies:

1 like

Help, ik zag vanmorgen een pad kruipen door mijn volledig afgesloten tuin. Tuin is echt afgesloten met muurtjes, geen schutting waar hij onderdoor kan. Er is één uitweg: de poortdeur naar achteren met een flinke kier eronder. Zo zal hij ook de tuin in gekomen zijn.

Vindt hij zelf de uitweg weer als hij weg wil? Daarvoor moet hij wel eerst een hoekje om en een gangetje in, niet zomaar gevonden dus. Lukt dat of moet ik nu op zoek naar de pad om hem te helpen? Ik denk dat hij niet eeuwig overleeft in mijn tuin.

1 like

Wij hebben een kleine voortuin (die verplicht 2/3 groen moet zijn!), maar het had nog weinig prioriteit er staan nog dus ook nog weinig vaste planten in. Heb er wel wat in gezet en vorige zomer en dit jaar weer het één en ander (eenjarig) gezaaid, maar weinig “vasts” dus. Aan één kant hebben we heel zure buren die groen hebben geinterpreteerd als kunstgras :smiley: en ze slopen/duwen/trappen alles dat leeft en 2 cm over hun kunstgras helt kapot.

Nou goed, komend najaar wil ik de voortuin in elk geval een beetje vorm geven, en een belangrijke stap daarin is zorgen dat er iets van een (natuurlijke) afscheiding is zodat onze planten niet per ongeluk hun erfgrens overgroeien. ik dacht zelf aan iets van een (beuken)haag, zoals we ook aan de stoepkant hebben (is verplicht), maar dat gaat natuurlijk ook hun kant op groeien. M’n vriend had het idee om iets van een verhoogde plantenbak te maken en ik dacht dat we daar lavendel of iets van rozemarijn ofzo in konden planten, op zich leuk en makkelijker in toom te houden denk ik?

Maar misschien hebben jullie nog suggesties? Het gaat om een 2 meter diepe voortuin en dat is dus ook de lengte van iets dat we tegen de erfgrens aan zetten/bouwen om de afscheiding te creëren.

Het is een voortuin op het zuiden met veel zon dus, mocht het uitmaken. En het heeft nog weinig vorm behalve dat er een mini appelboom, een mini krentenboom en een mini sleedoorn instaan (haha, als dit allemaal groot wordt is de tuin vol); en we houden van inheems en biodiversiteit vriendelijk.

2 likes

Daar zou ik wel op vertrouwen. Padden leven ook op het land, hè. Ik zou me zelf denk ik pas zorgen maken en hem uitzetten als ik hem echt doelloos tegen de muren op zou zien hupsen. Maar ik ben verder geen paddenexpert hoor haha.

@boonie ik vind dat al wel twee goede ideeën. Aangezien het om de erfgrens gaat zou ik dit vooral met de buren bespreken. Is gebruikelijk en ook wel fijn als je iets vindt waar jullie je beide in kunnen vinden.

1 like

Ja nouja. Zij hebben eigenlijk tot op de erfgrens gewoon kunstgras gelegd. Dus ik zeg erfgrens, maar het is volledig onze grond. Ik had het leuker gevonden om samen te kijken naar iets voor op de erfgrens maar dat is nu al te laat. Wat dat betreft heb ik dus niet zo’n zin om met hen te overleggen, zij willen sowieso niets groens, maar ik wil potentieel gezeik wel beperken door te proberen te voorkomen dat iets hun kant op groeit! Ik vind een heg of haag eigenlijk een beetje zonde van onze eigen grond denk ik; omdat je die dan een halve meter van de erfgrens moet plaatsen.

Ja. Of tot ik een volledig verdroogde pad ergens tussen de planten terugvind. Zo paddenlievend ben ik nou ook weer niet, vooral bang voor het verdroogde paddenlijk.

Volgens mij hupsen ze zo weer terug je tuin in als ze daar een beetje comfortabel zijn. Wil je geen uitgedroogde terug vinden kun je wat water neerzetten, maar heb je ook de kans dat het meer aantrekt. Persoonlijk doe ik altijd alsof ik ze niet zie en vind zelden een dode terug.

1 like

Weet iemand wat dit is? Soort worm/slangachtig beestje, zo’n 4cm lang. Kwam ze tegen in de brandgang toen ik onkruid weghaalde

Samenvatting

2 likes

Obsidentify zegt op basis van die rechter dat het een levantijnse adder is.

2 likes

Ik denk een rups met hele goede schutkleur! Google zegt dat het de Teunisbloem pijlstaart kan zijn.

6 likes

Ik kwam net zeggen wat @Falkor al zegt. Hier een stukje uit de krant, kun je dat lezen: https://www.destentor.nl/binnenland/deze-slang-rukt-op-vanuit-het-zuiden-maar-wees-gerust-het-is-alleen-maar-een-enorme-rups~ada8fec2/

2 likes

Dit antwoord geeft aan hoe goed zijn vermomming is, trouwens!

1 like

Wow inderdaad! Bij die linker had ik een lager percentage maar deze optie stond er niet eens tussen. Terwijl. Obsidentify best goed is met identificeren.

2 likes

Oh ja, dat is hem. Gelukkig, die ader is giftig en zag er net nog twee in de tuin waar mijn kindje aan het spelen is. Kreeg er een beetje de kriebels van :sweat_smile:

1 like

Deze rups had ik vorig jaar ook in mijn tuin! Zijn ook echt groot he?

Heb 3 courgettes geoogst ondertussen (heb 2 planten). 1 plant gaat zo lekker.

De bietjes groeien echt totaal niet en het blad stierf ook af (te weinig water wellicht?) dus heb ze maar geoogst. Heel kleine nog teruggezet en een paar weken terug ook nog opnieuw gezaaid voor in de herfst.

Klein minibosje uit eigen tuin. De lathyrus ruikt zooooo sterk!

16 likes

Vandaag was m’n beste vriendin op bezoek en zij koopt altijd verse bloemen op de markt maar dat was deze week niet gelukt dus ik heb haar een bosje bloemen uit mijn tuin meegegeven! Ik vind het zo leuk hoe iedereen zo blij wordt van m’n tuin (ikzelf voorop). Moet wel echt meerjarigen gaan zaaien want volgend jaar hoop ik gewoon weer te werken dus dan heb ik minder tuiniertijd :sweat_smile:

9 likes

Wat leuk, ik heb ook zo’n bosje :grin:

13 likes

Jaaa dat is zo fijn he! Ik ging eerder ook veel bloemen op de markt kopen, maar heb nu ook al sinds mei alleen maar verse bloemen uit de tuin. Het ook is zoveel beter dan die giftige kweekbloemen en veel beter voor de bijtjes

4 likes

Ja precies! Ik vind het zo leuk dat ik nu allemaal kleine vaasjes met bloemen heb staan.
Ik heb vandaag strobloemen en lamsoor geknipt en te drogen gehangen. Ik denk alleen dat de plek niet zo donker is, maar de andere plekken die donker zijn worden weer nooit geventileerd.

3 likes

Ik ben zo bang dat m’n dahlia’s eindelijk bloeien als we op vakantie zijn :cry: ze krijgen eindelijk knopjes.